تکیه‌ای:‌ انتقال ضریح در یک کاروان مردمی پیشنهاد رهبر انقلاب بود/ مومنی: روشنفکران از مردم عقب ماندند


1593 بازدید

تکیه‌ای:‌ انتقال ضریح در یک کاروان مردمی پیشنهاد رهبر انقلاب بود/ مومنی: روشنفکران از مردم عقب ماندند

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مراسم رونمایی از کتاب «پنجره‌‌های تشنه» روزنوشت‌های انتقال ضریح جدید امام حسین(ع) از قم به کربلا صبح امروز یکشنبه 8 دی‌ماه با حضور محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، حجت‌الاسلام والمسلمین شهاب مرادی رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، محمد حمزه‌زاده مسئول انتشارات سوره مهر و جمعی از اعضای هیئت‌امنای ساخت ضریح و اهالی فرهنگ و ادب در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

مومنی شریف در این مراسم طی سخنانی با اشاره به سابقه تاریخی ایرانیان در بازسازی عتبات عالیات گفت: معمولا توفیق بازسازی عتبات نصیب ایرانیان شده است از زمان قاجار این مهم وجود داشته و امروز نیز با وجود همه خباثت‌هایی که دشمن برای تفرقه‌اندازی بین مردم ایران و مردم عراق داشته این توفیق نصیب ایرانیان شد. 

وی با اشاره به سفر اخیر خود به کربلای معلی و شرکت در راهپیمایی عزاداران اربعین حسینی از نجف به کربلا گفت: در این سفر نیز یک نکته قابل توجه این بود که با وجود همه طراحی‌های دشمن برای جدایی بین دو ملت شیعه، اتحادی عمیق بین این دو ملت وجود داشت که به لطف حضرت سیدالشهدا(ع)‌است. امروز این دو ملت چنان با هم متحد هستند که همه نقشه‌های دشمن را نقش بر آب کرده‌اند. این به لحاظ فرهنگی دستاورد بزرگی است که ما باید آن را قدر بدانیم. 

رئیس حوزه هنری با اشاره به برخی از انتقاداتی که نسبت به حضور مردمی و ارادت مردم به ضریح امام حسین(ع) پیش از نصب انجام می‌شد گفت: همه ما شنیدیم که در جریان انتقال ضریح برخی روشنفکران مطرح می‌کردند که این ضریح چه تبرکی دارد که پیش از نصب این همه به آن ارادت می‌کنید، اما دیدید که ضریح چه موجی را در بین مردم ایجاد کرد و امیدواریم که روشنفکران ما بتوانند بالاخره به درک مردم نائل شوند. در طول تاریخ در کشورهای جهان همیشه روشنفکران در جلو بوده و مردم به دنبال آنها حرکت می‌کردند اما در ایران همیشه روشنفکران از مردم عقب افتاده و سابقه آن را در انقلاب، دفاع مقدس و حالا اینجا در جریان انتقال ضریح شاهد هستیم. امیدوارم روشنفکران ما تلاش کنند و به مردم برسند و اینهمه عقب‌افتادگی خود را جبران کنند. 

وی با اشاره به حاشیه‌نویسی‌های مهدی قزلی گفت: قلم این نویسنده در حاشیه‌نویسی بسیار خوب است مخصوصاً حاشیه‌هایی که از دیدارهای رهبر انقلاب می‌نویسند آن دیدارها برای کسانی که حضور نداشتند دیدنی و شنیدنی می‌کند. در این سفرنامه نیز مطمئناً نکات بسیاری را دیده و روایت کرده‌است که اگر این نکات روایت نمی‌شد، مردم از ابعاد بسیاری از جریان انتقال ضریح بی‌اطلاع بودند. 

مومنی شریف در پایان با اشاره به هنر محمود فرشچیان در طراحی ضریح جدید امام حسین(ع) گفت: وقتی هنر با دین و قداست آمیخته می‌شود تاثیری چند برابری از خود برجای می‌گذارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین تکیه‌ای از اعضای هیئت امنای ساخت ضریح و معاون فرهنگی مسجد جمکران نیز سخنران دیگر این مراسم بود که در سخنانی گفت: قصه انتقال ضریح مانوری در خصوص استقبال از ذخیره آل‌محمد(ص) و یک حرکت بالنده در راستای استقبال از آن شخصیت وارسته است. روزی در همان روزها به آیت‌الله جزایری امام جمعه خوزستان و اهواز گفتم،‌ آیا در طول تاریخ استقبال هزار کیلومتری و بدرقه 1000 کیلومتری با حضور چند صد هزار نفری مردم سراغ دارید که ایشان گفتند خیر و من پیشنهاد دادم این امر را در سخنرانی‌های خود به اطلاع مردم برسانند که این مهم انجام شد و به ثبت رسید که در تاریخ بشریت چنین استقبال و بدرقه‌ای وجود نداشته است. در حقیقت حضور مردمی در جریان انتقال ضریح نوعی فرصت‌سازی برای استقبال از حضرت بقیةالله اعظم در زمان ظهور بود.

وی افزود: پیش از اینکه به روی سن بیایم به ذهنم آمد که بگویم این ضریح، ضریح لواء بود و پرچم شد همان پرچمی که حضرت زینب کبری به امام سجاد(ع) در گودال قتلگاه به نقل از جدش پیامبر گرامی اسلام(ص) گفت، در این مکان شیعیان پرچمی به پا می‌کنند و علم اسلام را بنا می‌کنند. 

تکیه‌ای با اشاره به این نکته که تقدیم کردن ضریح امام حسین(ع) به بارگاه ملکوتی آن حضرت در قالب یک کاروان باشکوه پیشنهاد رهبر معظم انقلاب بود گفت: زمانی که این جریان را با رهبری در میان گذاشتم، ایشان فرمودند که ضریح را در یک کاروان باشکوه تقدیم کنید. این ایده‌ای بود که هیئت امنا آن را گرفت‌ و در نهایت در شورای سیاستگذاری پرورش یافت. ابتدا برنامه‌ریزی برای 8 روز انجام شد که البته همان موقع عده‌ای گفتند هشت روز زیاد است ،اما هشت روز به تصویب رسید و در نهایت در مرحله عملیاتی به 18 روز به طول انجامید. این در حالی است که اگر قرار بود به خواسته‌های یکایک مردم توجه کنیم می‌بایست انتقال ضریح را به بیش از یک ماه ادامه می‌دادیم.

عضو هیئت امنای انتقال ضریح امام حسین(ع) از قم به کربلا گفت: این ضریح، ضریح وفا بود و شفا داد. همه آنهایی که دل به هوای امام حسین(ع) داشتند این وفاداری را از امام حسین(ع) گرفتند این ضریح ضریح ادای دین بود.مهدی قزلی دینش را ادا کرد. دلیل من بر این ادعا ماجرایی است که آن را نقل می‌کنم. پس از انتقال ضریح نصب ضریح به کندی و با چالش طی می‌شد، چالش‌های به وجود آمده همه را خسته کرده بود تا اینکه مسئول اجرای پروژه شب هنگام با خود تصمیم می‌گیرد تا صبح فردا پس از صبحانه کار را متوقف کند و پس از رفع چالش‌ها دوباره کار از سر گرفته شود. صبح روز بعد قبل از اینکه مسئول اجرای پروژه سخن بگوید، یکی از افراد دست‌اندرکار نصب ضریح از خواب شب گذشته خود سخن می‌گوید. این فرد خواب دیده بود در حرم امام حسین(ع) در کنار یک سازه چوبی که قرار بود ضریح بر روی آن نصب شود ایستاده است که از پایین پای مبارک حضرت عباس(ع) داخل می‌شوند و به این فرد می‌گویند برادرم حسین منت هیچ کس را به دوش ندارد و بدهکار هیچ کس نیست. زمانی که این خواب تعریف شد، مسئول پروژه به شدت متاثر شد و مدام فریاد می‌زد که «ما انجام وظیفه می‌کنیم من که هستم که تصمیم بگیرم کار را متوقف کنیم». بنابراین همه ما در راه انتقال ضریح تنها ادای دین کردیم. 

این مقام مسئول با اشاره به حماسه 9 دی گفت: مردم در حماسه 9 دی به صحنه آمدند تا از پرچم امام حسین در فتنه 88 دفاع کنند. مردم در حقیقت آمدند تا ادای دین کنند. پیش‌بینی ما از حضور جمعیت مردمی چند ده‌هزار نفری بود، اما به صدها هزار نفر افزایش یافت، گفت: از مرتضی سرهنگی که عنوان این کتاب را انتخاب کرده است تشکر می‌کنم و مژده می‌‌دهم که کتاب عکس ضریح هم تدوین شود.

وی در پایان با اشاره به شیوه انتشار کتاب ضمن قدردانی از سوره مهر گفت: ای کاش این کتاب قبل از عاشورا منتشر می‌شد. همچنین قیمت این کتاب قیمت کلانی است که مردم عادی نمی‌توانند آن را تهیه کنند. بنابر این باید بگویم که قیمت در نظر گرفته شده برای کتاب اصلا مناسب نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین شهاب مرادی رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران نیز با بیان این مطلب که سفرنامه در مقایسه با رمان به مانند تئاتر می‌ماند به سینما گفت: سفرنامه یک روایت زنده است و زمانی که از ادبیات ساده بهره بگیرد ماندگار می‌شود در طول تاریخ شعرای زیادی شعر گفند اما سنایی، حافظ، مولانا، سعدی ماندگار شدند کسی که با مردم باشد و از مردم سخن بگوید و با زبان مردم حرف بزند ماندگار می‌شود. زمانی که چنین سفرنامه‌ای نگاشته می‌شود یعنی تک تک افرادی که در سفرنامه ذکر شده‌اند را ستایش کرده‌ایم حرفشان، عملشان مهم بوده است یعنی تک تک این ارادت‌ها را مقدس‌، خردمندانه و هوشمندانه دانسته‌ایم.

وی ادامه داد: در تاریخ نقل است که از عالمی پرسیدند چرا اینقدر حسین حسین می‌کنید گفت: شیعه مارگزیده است در جریان غدیر گفتیم چیزی نگوییم تاریخ کار خود را خواهد کرد نتیجه این شد که پسر رسول خدا را سر بریدند برای همین است که شیعه دم از حسین می‌زند تا کربلا و حسین فراموش نشود.

مهدی قزلی نویسنده این کتاب نیز در سخنانی ضمن یاد از راننده دوم تریلی حامل ضریح امام حسین که چندی پیش از دنیا رفت گفت: زمانی که می‌خواستم این سفرنامه را بنویسم با امام حسین قرار گذاشتم که در نوشتن آنچه که می‌بینم صداقت پیشه کنم.

وی همچنین از رضا امیرخانی که وی را برای نوشتن این سفرنامه معرفی کرده بود از آزادگان عضو هیئت امنا که از نگارش سفرنامه حمایت کرده بود و از همسرش قدردانی کرد.

پس از سخنان قزلی با حضور محسن مومنی شریف، حجت‌الاسلام تکیه‌ای و حجت‌الاسلام مرادی از کتاب پنجره‌های تشنه رونمایی شد.

هم‌چنین در پایان این مراسم حمزه‌زاده مدیر انتشارات سوره مهر وعده داد که کتاب در آینده نزدیک در دو فرمت منتشر شود،‌ فرمت نخست با قیمت باللاتر و فرمت دوم با قیمتی پایین‌تر که بتواند در دسترس عموم مردم نیز قرار گیرد.


http://www.tasnimnews.com