نطق شدیداللحن امام خمینی علیه «جشن هنر شیراز»


5242 بازدید

نطق شدیداللحن امام خمینی علیه «جشن هنر شیراز»

روز 7 شهریور 1349 امام خمینی طی نطق شدیداللحنی در مسجد شیخ انصاری نجف، برنامه های مستهجن موسوم به «جشن هنر شیراز» را مورد حمله شدید قرار دادند.

  با انتشار اخبار برگزاری نمایش مبتذل موسوم به «جشن هنر شیراز و رسیدن آن به نجف اشرف، حضرت امام خمینی(ره) به شدت برآشفتند و موضعگیری بسیار تند و شدیداللحنی را نسبت به رژیم پهلوی اتخاذ کردند. ایشان طی سخنرانی در مسجد شیخ انصاری نجف اشرف در 7/6/1356 چنین فرمودند:

  «شما نمی دانید که اخیراً چه فحشایی در ایران شروع شده است. شما اطلاع ندارید، گفتنی نیست که چه فحشایی در ایران شروع شده است. در شیراز عمل شد و در تهران می گویند بناست عمل بشود و کسی حرف نمیزند! آقایان ایران هم حرف نمیزنند، من نمی دانم چرا حرف نمی زنند؟! این همه فحشا دارد می شود و این دیگر آخرش است یا نمی دانم آخرتر هم دارد!

در بین تمام مردم جمعیت نشان دادند اعمال جنسی را! و [آقایان] نفسشان درنیامد. دیگر برای کجا گذاشتند؟ برای کی؟ چه وقت می خواهند یک صحبتی بکنند؟ خوشمزه این است که خود سازمانها و خود دولت و خود مردکه کذا [شاه] همین معنا با رضایت آنهاست. بی اذن آنها مگر امکان دارد یک همچون امری واقع بشود؟ یک همچو فحشایی واقع بشود. خود آنها این کار را می کنند و بعد روزنامه نویس را وادار می کنند که انتقاد کند که کار قبیحی بود، کار وقیحی بود.

حالا به گوش مردم برود، آنجا به چشم مردم بخورد، اینها هم به گوش مردم بخورد که یک خرده آدم بشوند و  آتشها اگر باشد خاموش بشود، فردا هم در تهران خدای نخواسته این کار خواهد انجام گرفت و نه آخوندی و نه سیاسی ای و نه دکتری و نه مهندسی و نه دیگری اعتراض نمی کند. اینها باید اعتراض بشود، باید گفته شود. اگر ملتها همه با هم، ملت همه با هم، مطلبی را اعتراض کنند و احکام اسلام را بایستند و بگویند، امکان ندارد که همچون قضایایی واقع بشود.

از سستی ما و ضعف ما و استفاده از ضعف ما [میگویند] اینها یک دسته ای هستند ضعیف و بیچاره! در صورتی که شما قوه دارید، پشتوانه تان ملت است. ملت باز مسلمان است. این مسلمان علاقه دارد به اسلام، علاقه دارد به روحانی اسلام... اینها همه باید دست به دست هم بدهند باید اجتماع کنند، فقیهش با مهندسش، دکترش با محصلش، دانشگاهی با مدرسه ایش دست به دست هم بدهند تا بتوانند یک کاری انجام بدهند و بتوانند از زیر این بارهایی که بر آنها تحمیل می شود، از زیر این بارها بیرون بروند و نمی کنند! من نمی دانم چرا! حالا این قدری شروع شده است در ایران، یک مقداری شروع شده، یک فرصتی پیدا شده است و امید است انشاءالله فرصتهای خوبی پیش بیاید. انشاءالله خداوند تبارک و تعالی به همه شما توفیق بدهد و اسلام را تأیید کند و علمای اسلام را تدیید کند و محصلین را تأیید کند و مسلمین را تأیید کند.»


صحیفه امام خمینی، ج 3، صص 229 تا 230.