گردِن داف: آمریکا باید مسئولیت حمله شیمیایی صدام به ایران را به‌عهده بگیرد


2722 بازدید

گردِن داف: آمریکا باید مسئولیت حمله شیمیایی صدام به ایران را به‌عهده بگیرد

روایت فجایعی که در طول سال‌های گذشته و اکنون با حملات آمریکا و اسرائیل به کشورهای مختلف شکل گرفته است یکی از مسائلی است که باید بسیار مورد توجه قرار گیرد. گردن داف یکی از کهنه سربازان نیروی دریایی ایالات متحده در جنگ ویتنام بوده است. وی یکی از سردبیران ارشد سایت Veterans Today بوده و از تجارب خوبی در زمینه‌ی امور بانکی بین‌الملل برخوردار است. این سرباز بازنشسته آمریکایی در حال حاضر عضو هیئت مدیره گروه Adamas به عنوان بزرگترین شرکت‌های فن‌آوری انرژی است.

جدیدترین طرح وی مربوط به فن آوری‌های نظامی در خصوص حیوانات وحشی و مدیریت زمین است. داف در این طرح با سازمان ملل متحد، آژانس ایالات متحده آمریکا برای پیشرفت بین المللی (USAID) و International Wildlife Federation همکاری می‌کند. وی به بسیاری از دولت‌ها و شرکت‌های خصوصی در زمینه مسائل نظامی-امنیتی مشاوره می‌دهد. وی همچنین در زمینه مسائل تجاری و فن‌آوری‌های دفاعی تجربه ویژه‌ای دارد.

این تحلیلگر شاخص امور امنیتی، فن آوری‌های گوناگون جاسوسی و امور ضد شورش تاکنون به بیش از 80 کشور دنیا سفر کرده است. مقالات وی در سراسر جهان منتشر و به چند زبان ترجمه شده است. وی همچنین تحلیلگر امور نظامی شبکه پرس تی وی و راشاتودی بوده و در اغلب برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی خود به بررسی مواضع شخصیت‌ها و مباحث جنجال برانگیز می‌پردازد. اطلاعات وی از جزییات بسیاری از مسائل امنیتی-نظامی منحصر بفرد است.

به مناسبت سالروز مبارزه با سلاح‌های کشتار جمعی مصاحبه‌ای با گردن داف داشته‌ایم که در ذیل می‌خوانید:

غرب درباره جنگ تحمیلی ایران هیچ‌گاه شفاف عمل نکرد

*تسنیم: در طول 8 سال دفاع مقدس (جنگ ایران و عراق) رژیم صدام به دفعات از سلاح‌های شیمیایی علیه ملت ایران استفاده کرد اما امام خمینی (ره) به هیچ‌وجه به رزمندگان و فرماندهان جنگ این اجازه را نداد که از سلاح‌های کشتار جمعی در این جنگ استفاده کنند و یا حتی اجازه حمله متقابل به مناطق شهرنشین عراق را نیز صادر نکردند در حالی که شاید هرکسی این حکم را می‌کرد که برای دفاع از خاک کشور می‌توان از این سلاح‌ها استفاده کرد. نظر شما در مورد این حملات رژیم بعثی عراق و نوع برخورد امام خمینی(ره) با این اقدامات چیست؟

غرب هرگز در مورد نقش خود در آن حادثه دلخراش یعنی جنگ تحمیلی تمام دنیا به ایران، شفاف عمل نکرده است. صدام توسط رئیس جمهور وقت آمریکا به جنگی کشانده شد تا اینکه انتقام‌گیرنده وال استریت و بانک‌های لندن شود.این اقدامات یک حماقت محض بود. آمریکا بایستی مسئولیت برنامه سلاح‌های شیمیایی صدام را برعهده بگیرد. عوامل شیمیایی این برنامه از سوی یکی از اعضای خانواده بوش یعنی برادر معاون اول رئیس جمهور وقت، جورج اچ دلبیو بوش به نام پرسکات بوش خریداری شده بود.

البته تجهیزات دیگری نیز که برای تولید اینگونه سلاح‌ها نیاز بود نیز در آلمان تهیه شد در حالی که امروز آنها خودشان را دوستار صلح در جهان معرفی می‌کنند. آنها مسئول مرگ هزاران نفر هستند و این سلاح ها هرگز نباید مورد استفاده قرار می‌گرفت. جهان باید در آن دوران از ایران حمایت می‌کرد اما این کار را انجام نداد و ایران در سکوت رسانه‌ای با سلاح‌های شیمیایی هدف قرار می‌گرفت. ما امروز در اخبار تبعات استفاده از سلاح های شیمیایی را به وفور می شنویم ولی چرا این خروجی‌ها در آن زمان ساکت بودند؟

*تسنیم: یکی از غم‌انگیزترین ‌مسائل عصر حاضر ما که خود شما هم بر آن صحه گذاشتید این بود که ایالات متحده در آن دوران جنگ تحمیلی به صدام سلاح‌های شیمیایی می‌داد تا که به ایران حمله کند اما در سال 2003 میلادی همان آمریکایی‌ها به عراق حمله می‌کنند تا اینکه سلاح‌های کشتار جمعی که ادعا داشتند عراق قصد استفاده از آن سلاح‌ها را دارد را نابود کنند. این برخورد دوگانه با کشور عراق به چه دلیل است؟ هدف آنها از همکاری با عراق در حمله به ایران و پس از آن حمله به همان کشور چه چیزی است؟

یکی از موارد سیاست‌های دوگانه آمریکا درباره عراق استفاده از مهمات اورانیوم رقیق شده در این کشور است. سلاح‌هایی که به تدریج اثرات آن در جامعه دیده می‌شود. سلاح‌های شیمیایی با توان بسیار بالای تخریب می‌توانند نسل‌های مختلف را از بین ببرند. با گذشت زمان، حالا آمریکا، سوریه را به حمله نظامی به علت استفاده احتمالی از سلاح‌های شیمیایی تهدید کرده است. با این حال در این مورد، عقیده عموم است که آمریکا نه تنها در این مورد دروغ گفته است بلکه سلاح‌هایی که در عراق مورد استفاده قرار گرفت از منابع آمریکایی وارد این کشور شده بود و از طریق ترکیه و از جانب جمهوری گرجستان به آنجا رسید.

بی ثبات کردن سوریه و حالا عراق در ادامه سیاست‌هایی است که در زمان دولت بوش اتخاذ شده است. سیاست‌هایی که هدف آن کنترل تمامی منابع هیدروکربنی در شمال آفریقا، خاورمیانه و حوزه دریای خزر بوده است. سیاست‌های دوگانه آمریکا در مورد استفاده از سلاح‌های شیمیایی یکی از محورهای اجرای این سیاست کلان است.

*تسنیم: تلاش‌های بین‌المللی گوناگونی برای ممانعت از استفاده قدرت‌های بزرگ از سلاح‌های شیمیایی و میکروبی صورت گرفته است؛ 1868 در سنت پترزبوزگ، 1874 در بروکسل، 1898 در لاهه، 1970 و چند کنفرانس دیگر اما هیچ‌ کدام از این تلاش‌ها موفقیت‌آمیز نبوده است. به نظر شما دلیل این ناکامی‌ها چه چیزی است؟

سلاح‌های شیمیایی برای نابودی فقرا ساخته شده‌اند. در این دنیای کنونی سلاح‌های بیولوژیک و شیمیایی نقش مهمی در جنگ‌های غیر متقارن و عملیات‌های خاص ایفا می‌کنند. بنابراین، همان‌طور که شکل جنگیدن عوض شده است، این سلاح‌ها هم آخرین دستاویز کشورهای سرکش است که به علت تأثیر زیاد در جنگ و قابلیت بسیار بالایی که برای انکار ایجاد می‌کنند ابزار بسیار مطلوبی هستند.

هرکسی که مطبوعات و رسانه‌ها را در دست دارد باید برای محکوم کردن استفاده از این سلاح‌ها کشتار جمعی از آن وسایل استفاده کند و قطعا در کنار رسانه‌ها نیز سازمان‌های نظارتی بین‌المللی و دادگاه‌ها نیز باید اقدامات مقابله‌ای را انجام دهند.

*تسنیم: نقش و اهمیت معاهدات ژنو در وضعیت فعلی جهان چیست؟ چه دولت‌هایی و چرا این معاهدات را اجرا نمی‌کنند؟

هیچ کس به معاهدات ژئو پایبند نیست که دلیل آن هم البته خیلی ساده است؛ از سال 1967، اسرائیل در تناقض آشکار با این معاهدات عمل کرده و به طور علنی روش خود را ادامه می دهد و کسی با آن کاری ندارد. البته یک جواب پیچیده تر به این سوال می شود داد که البته درستی آن کمتر است.

آمریکا تأسیسات تولید سلاح‌های شیمیایی در چند کشور دنیا را مدیریت می‌کند

*تسنیم: دولت ایالات متحده همواره ادعا می‌کند که دولتی است که طرفدار اقدامات بشردوستانه است و در عین حال همواره به دیگر کشورها حمله می‌کند و مدعی است که میخواهد آزادی و دموکراسی را برای آنها فراهم آورد. در این بین نقش آمریکا در تولید، انبار، استفاده و فروش سلاح‌های شیمیایی و میکروبی در جهان چیست؟ این برخورد دوگانه چگونه قابل توضیح است؟

مدارکی وجود دارد که آمریکا تأسیسات تولید سلاح‌های شیمیایی در گرجستان، بلغارستان، قزاقستان، اکراین و تاجیکستان را اداره می‌کند. این تأسیسات که تحت عناوین تحقیقات کشاورزی یا پزشکی در این کشورها به فعالیت خود ادامه می‌دادند، بعد از این که توسط  افشاگران لو  می‌روند، به مکان دیگری  منتقل می‌شوند و به کارهای گذشته خود ادامه  می‌دهند.

در حال حاضر در دنیا دولت‌های ضعیف بسیاری وجود دارند که به راحتی قابل کنترل هستند و ادامه چنین فعالیت‌هایی در آنها بسیار ایمن، آسان و قابل انکار است.

*تسنیم: در خصوص جنگ سوریه همانطور که می دانید نماینده سوریه در سازمان ملل چندین بار اعلام خطر کرده بود که شورشیان قصد استفاده از سلاح های شیمیایی را دارند. چرا شورای امنیت هیچگاه به این اعلام خطرها واکنش مناسبی نشان نداد؟

بله؛ در ابتدا، روسیه مدارک روشنی راجع به استفاده از سلاح های شیمیایی به دبیر کل سازمان ملل ارائه داد که او آنها را انکار کرد. بحث‌ها وقتی شروع شد که مشخص شد تهدید نظامی آمریکا علیه سوریه بدون اجازه شورای امنیت سازمان ملل می توانست توسط روسیه پاسخ داده شود. با این که دولت اسد امروز همه انبارهای سلاح های شیمیایی خود را محدود کرده است، اما باز هم سلاح‌های بیشتری از خارج وارد این کشور می شود.

هر چند روز یک بار، رسانه‌ها گزارش‌های بی اساسی را در مورد استفاده از گاز‌های شیمیایی از سوی نیروهای اسد منتشر می کنند. این گزارشات همیشه ساختگی هستند ولی همیشه در صفحه اول روزنامه های آمریکایی قرار می گیرند. در اینجا این سوال مطرح می‌شود که چه کسی اخبار را در آمریکا کنترل می کند؟

*تسنیم: اگر شورای امنیت در مورد چنین مسائل مهم بین المللی، واکنش نمی‌دهد، پس نقش این مجموعه در معادلات جهانی چیست؟

شورای امنیت سازمان ملل هرگز قادر به رسیدگی به هیچ موضوعی به صورت واقع‌گرایانه نیست چرا که تعداد زیادی از اعضای دائمی آن تحت کنترل صهیونیست‌ها هستند. ما می‌توانیم آن را چیز دیگری بنامیم ولی عدم واکنش شورای امنیت حقیقت دارد و این مسئله را ما با نگاهی کوتاه به وتو کردن رای‌های شورای امنیت توسط آمریکا درک خواهیم کرد.

عربستان، تایوان و کره جنوبی با حمایت آمریکا تجارت مخفی پلوتونیوم می‌کنند

*تسنیم: رهبر انقلاب ایران در یک فتوا استفاده از سلاح‌های کشتارجمعی را حرام دانسته‌اند. در این شرایط ما چگونه می‌توانیم برای یک مخاطب غربی و به ویژه آمریکایی این مسئله را تبیین کنیم که ما در بدترین شرایط هم به دلیل مسائل اعتقادی، اخلاقی و باورهایمان از این نوع سلاح‌ها استفاده نمی‌کنیم؟

محدودیت های موجود در معرفی عقاید اسلامی و قرآن در عقاید مسیحیت هم وجود دارد. برعکس تفاوت‌هایی در تفسیر مفاهیم مذهبی به نظر می‌رسد. مثلاً فرقه‌های قدرتمند شبه مسیحی، مبلغان انجیلی مسیحی و صهیونیست های مسیحی که به آنها Dominionist هم گفته می شود، آموزه‌‎های مسیح را عمدا نادیده می گیرند و به پیش بینی‌های آخر الزمانی دینی روی آورده اند که حداقل خودشان را برای کشتارهای دسته جمعی و اعمال هر نوع بی عدالتی توجیه کنند. و عموماً رسانه‌ها در اختیار آنان است.

لازم به ذکر است  که همین فرقه‌ها مسئول جنگ‌های ظالمانه رژیم بوش هستند. بوش، دیک چینی و همه کسانی که دور و بر آنها بودند عضو این فرقه‌های آخرالزمانی بودند.

*تسنیم: یک مقدار زیادی سیاسی می‌شود اما دوست دارم این سوال را هم بپرسم که در مذاکرات ایران و 5+1، قدرت‌هایی که خود را جامعه جهانی می‌نامند، ایران را به داشتن برنامه‌ی نظامی هسته‌ای متهم می‌کنند در حالی که خود بزرگترین ذخیره کننده، تولیدکننده و فروشنده سلاح‌های کشتار جمعی هستند. این سیاست‌های دوگانه را چگونه می توان بررسی نمود؟

مدت طولانی است که مشخص شده ایران هیچ برنامه‌ای برای تولید سلاح‌های اتمی ندارد و فقط می‌خواهد که پاسخ‌گوی نیازهای خودش برای مواد اولیه مورد نیاز راکتورهای خود باشد. در همین زمان رژیم صهیونیستی سعی دارد که پلوتونیم مناسب برای تولید سلاح هسته‌ای را تولید و همچنین به تهدید هسته‌ای ملت‌هایی ادامه می‌دهد که قبلا با آنها روابط دوستانه‌ای داشته است.

مسئله‌ای که کمتر کسی آن را می داند تجارت مخفی پلوتونیم مناسب برای تولید سلاح هسته‌ای است که خریداران آن کشورهایی مانند عربستان سعودی، تایوان، و کره جنوبی هستند. آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای یعنی سازمانی که سالها به تحقیق در مورد برنامه هسته‌ای ایران مشغول بوده است، مدارک بسیاری از تجارت غیر قانونی سلاح‌های هسته‌ای در دست دارد که اخیرا افشا شده است. این اسناد برداشت‌های قبلی آنهایی که اتهام حمله نظامی و هسته‌ای توسط ایران را مطرح می‌کنند، را احمقانه جلوه می‌دهد.

*تسنیم: آمریکا و اروپا سالانه میلیاردها دلار صرف به روز رسانی و حفظ سلاح‌های کشتار جمعی خود می‌کنند در حالی‌که روز به روز شاهد وخیم شدن وضعیت اقتصادی در این کشورها و تعداد بیش از پیش بیکارها و بی‌خانمان‌ها هستیم. چرا این دولت‌ها این پول‌ها را، به جای تهدید دیگر ملت‌ها و همدیگر، برای بازسازی اقتصاد جامعه خودشان هزینه نمی‌کنند؟

مطالعات اخیر نشان داده است که آمریکا دیگر قادر نیست که از موجودی بزرگ سلاح‌های هسته‌ای خود نگهداری کند. از زمانی که رآکتور Rocky Flats بسته شد، زرادخانه هسته‌ای آمریکا، که به طور غیر معقولی بزرگ است را دیگر نمی توان نگهداری کرد و نگهداری سلاح‌های هسته ای موجود، غیر ایمن و خطرناک به شمار می رود.

سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیک که تحت عنوان برنامه‌های سیاه شناخته می‌شوند هم خطری مشابه دارند. آمریکا میلیاردها دلار برای تحقیقات مخفیانه این‌ها صرف می‌کند که معمولا شامل سلاح‌های ژنتیک و نژادی است که شباهت زیادی به آنچه در آفریقای جنوبی در دهه 80 انجام می‌شد، دارد. این برنامه‌ها بایستی به جهان نشان داده شود و کسانی که اجازه اجرای آنها را داده‌اند باید پاسخ گو باشند.


تسنیم