راهپیمائیهاى عظیم در اصفهان


2000 بازدید

مدت دوره از ساعت 0700 روز 7/11/57 الى ساعت 0700 روز 8/11/1357
1ـ وضعیت عمومى :
الف : در وضعیت عمومى اصفهان و حومه از نظر امنیت تغییرى حاصل نشده است.
ب : روحیه پرسنل نظامى و انتظامى متوسط است.
2ـ فعالیتها :
الف : از قبل از ظهر روز 7/11/57 راهپیمائیهاى عظیمى در خیابانهاى مختلف شهر اصفهان در جهت مخالفت با رژیم صورت گرفت در بین جمعیت حدود 500 نفر از پرسنل هوانیروز و نیروى هوائى با لباس نظامى دیده میشدند. در سخنرانیهائیکه انجام گرفت گفته شده است که در چند روز آینده نیز افراد مرکز توپخانه بما ملحق خواهند شد همچنین از سربازان درخواست گردیده که در سربازخانه اقدام به تظاهرات ضد ملى نموده و در صورت عدم امکان فرار نمایند.1
3ـ ترتیب نیرو
الف : دو گردان از گروه 44 توپخانه در نقاط حساس شهر مستقر هستند.
ب : یک گردان از گروه 44 توپخانه بصورت آماده در پادگان مستقر هستند.
پ : 7 دستگاه خودرو نفربر زرهى در نقاط حساس شهر مستقر هستند.
4ـ ضد اطلاعات :
الف : دستگیرى 4 نفر
ب : بازداشتى ـــ
5ـ تجزیه و تحلیل :
با اینکه رعایت مقررات فرماندارى نظامى اصفهان و حومه از طریق رادیو و تلویزیون کرارا تاکید میگردد ولى اوضاع 24 ساعت گذشته شهر اصفهان نشان میدهد که متظاهرین از رفتار مسالمت‌آمیز مامورین سوء استفاده نموده و اقدام به دادن شعارهاى ضد ملى مینمایند ضمنا بعضى از پرسنل هوانیروز و پایگاه هشتم شکارى نیروى هوائى همچنان در تظاهرات شرکت دارند و امکان دارد پرسنل مستقر در پادگانهاى دیگر بویژه سربازان فرماندارى نظامى تحت تأثیر شعارهاى آنان قرار گیرند.
فرماندارى نظامى اصفهان و حومه ـ سرلشگر احمد غفارى
1ـ در سند بعدى با تفصیل بیشترى از حضور نظامیان در جمع مردم سخن رفته است. منابع مختلف راهپیمایى امروز (7/11/57) مردم اصفهان را میلیونى خواندند. «روز شنبه یک میلیون نفر از اهالى شهرستان اصفهان و نواحى اطراف شرکت کردند. آنان که به طرفدارى از امام خمینى شعار میدادند خواستار تغییر نوع حکومتى ایران به جمهورى اسلامى بودند. جمهورى خواهان در جریان راهپیمایى خود در ورزشگاه تختى اجتماع کردند و طى قطعنامه‌اى خواستهاى خود را اعلام کردند.» (اطلاعات، ش 15772، ص 3)
 


راهپیمائیهاى عظیم در اصفهان