اعلامیه آیت الله گلپایگانی در پی واقعه آتش سوزی مسجدالاقصی


2112 بازدید

اعلامیه آیت الله گلپایگانی در پی واقعه آتش سوزی مسجدالاقصی
درباره : اعلامیه گلپایگانى و تشکیل عزاى عمومى در روز جمعه 7/6/48 در مدرسه فیضیه عطف به 2821/316 ـ 3/6/48



شماره : 2507/21 تاریخ 4/6/48

از : ساواک قم

به : مدیریت کل اداره سوم 316



در اجراى اوامر صادره اقدام و بدین وسیله عین اعلامیه خطى مورد نظر به پیوست تقدیم مى‏گردد ضمنا به استحضار مى‏رساند که آیت‏اله گلپایگانى همانطور که در اعلامیه خود خاطرنشان ساخته در نظر دارد عصر روز جمعه پانزدهم جمادى‏الثانى که مطابق با

7/6/48 مى‏باشد در مدرسه فیضیه با شرکت علماء و روحانیون و طلاب علوم دینى و سایر طبقات مختلفه مردم مراسمى برپا و عزاى عمومى اعلام دارند.

به استحضار مى‏رساند که تشکیل این مراسم را ساواک در مدرسه فیضیه که محل اقامت طلاب و تنها محل مناسب براى تبلیغات طبقه روحانیون مى‏باشد مصلحت نمى‏داند و از طرفى ممانعت و جلوگیرى از تشکیل این اجتماع نیز با در نظر گرفتن اوامر صادره دال بر موفقیت با توزیع اعلامیه و توجه خاص به تبلیغات عراق مبنى بر متهم نمودن ایران به طرفدارى از صهیونیسم نتیجه نامطلوبى به بار خواهد آورد. راهنمائى که براى تشکیل این اجتماع با کمترین شرکت کننده به نظر این ساواک مى‏رسد به شرح ذیل مى‏باشد.

1ـ عدم شرکت آقاى شریعتمدارى و نجفى به بهانه‏هاى منطقى و اکثر طلاب تابع آنان که براى استمزاج از شریعتمدارى ساعت 2000 روز جارى ملاقاتى به عمل خواهد آمد.

2ـ چون مدرسه فیضیه جزء موقوفات آستانه مقدسه مى‏باشد اصلح است وسیله آقاى عصار اقدامى به عمل آورده شود که آقاى تولیت با آیت‏اله گلپایگانى ملاقاتى در این زمینه نموده و گوشزد نماید تشکیل این جلسه در مدرسه فیضیه که به نام شماست ممکن است اقدامات افراد اخلالگر و ناراحت وضع دیگرى را به وجود آورده و به پیشامدهاى سوئى منجر گردد که مآلاً از جهت شرعى و مذهبى موجب ناراحتى شما خواهد شد و چون دخالت مأمورین انتظامى و دولتى نیز به صلاح نیست لذا کنترل و مراقبت این مجلس خواه و ناخواه به عهده شخص شما خواهد بود و چنانچه تصور نمایند از عهده این امر بر نخواهید آمد به صلاح خواهد بود قبلاً اقدامات لازم در این مورد به عمل آورید.

3ـ ساواک نیز به طور محرمانه اقداماتى نماید که میزان شرکت‏کنندگان را به حداقل برساند.

مقرر فرمائید نظریه عالى را با توجه به موارد اشاره شده فوق امر به ابلاغ فرمایند.

رئیس ساواک قم ـ مهران

آقاى اوانى

گزارش عرضى تهیه شود 5/6



اعلامیه حضرت آیه‏اللّه‏ العظمى آقاى گلپایگانى دامت برکاته به مناسبت حادثه شوم و جانخراش آتش‏سوزى مسجدالاقصى



بسم‏اللّه‏ الرحمن الرحیم

لَتَجِدَنَّ اَشَدَّ الناسَ عَداوةً لِلَّذینَ

آمَنُوا الیَهُود وَالَّذینَ اَشْرَکُوْا (آیه 81 سوره مائده)

جامعه روحانیت شیعه و حوزه علمیه قم سانحه دلخراش و فاجعه جبران‏ناپذیر آتش‏سوزى مسجدالاقصى را به پیشگاه حضرت ختمى مرتبت صلى‏اللّه‏ علیه و آله و سلم که قلب مقدسش از این مصیبت بزرگ جریحه‏دار شده تسلیت عرض مى‏نماید. براى اظهار تأثر و ابراز تنفر از اعمال دشمنان اسلام و اشغالگران اماکن مقدسه اسلامى اسرائیل و متجاوزین یهودى عصر روز جمعه 15 جمادى‏الثانیه در مدرسه فیضیه مجلسى برقرار است. سزاوار است حضرات علماء اعلام و عموم مسلمین در شهرستانها بلکه سایر ممالک اسلامى عزاى عمومى اعلام نموده و با تشکیل و شرکت در این گونه مجالس همدردى و پشتیبانى خود را با برادران مسلمان علیه صهیونیسم و عمال استعمار اعلام نمایند. (اِنَّ اللّه‏َ عَزیِزٌ ذُوانْتِقامٍ

به تاریخ دهم شهر جمادى‏الثانیه /89

محمدرضا الموسوى الگلپایگانى