درگذشت آیت‌الله سید محمدحسین میرسجادی 


تهیه و تنظیم حسین رضوانی
1606 بازدید
آیت‌الله سید محمدحسین میرسجادی

درگذشت آیت‌الله سید محمدحسین میرسجادی 

در شامگاه یکشنبه ۶ مهرماه سال ۱۳۹۹ آیت‌الله سید محمدحسین میرسجادی از اساتید حوزه علمیه و از نوادگان آیت‌الله‌العظمی سید ابوالحسن اصفهانی مرجع بزرگ جهان تشیع دعوت حق را لبیک گفت.

به گفته حجت الاسلام سید علی میرسجادی فرزند ایشان ، آیت الله  سجادی چند روز پیش از این به دلیل تشدید کسالت به بیمارستان خاتم الانبیا (ص) تهران منتقل شده بود  که در نهایت شامگاه یکشنبه  بر اثر ایست قلبی درسن  82 سالگی، به دیار باقی شتافت. مرحوم آیت الله میرسجادی از سال 1397 به دلیل کسالت و کهولت سن در منزل تحت مراقبت های ویژه پزشکی قرار داشت و کلاس های درس خارج فقه و اصول ایشان نیز تعطیل شده بود.

زندگی نامه :

آیت‌الله سید محمدحسین میرسجادی در سال ۱۳۱۷ در نجف اشرف به دنیا آمد، وی فرزند آیت‌الله بادکوبه‌ای (میرسجادی) بود، پدر وی داماد آیت‌الله‌العظمی سید ابوالحسن اصفهانی زعیم وقت حوزه نجف و مرجع عام شیعه قبل از زعامت آیت‌الله بروجردی بود. این عالم ربانی از شاگردان امام خمینی(ع)، آیت‌الله خویی، میرزای کشمیری و میرزا حسن بجنوردی بود.

سید محمدحسین میر سجادى فرزند مرحوم آیت‌الله سید میر بادکوبه‌اى (مرحوم سید میر بادکوبه‌اى داماد مرحوم سید ابوالحسن اصفهانى قدس‌سره بودند) و نوه دخترى مرحوم سید ابوالحسن اصفهانى در ۱۲ شعبان سال ۱۳۵۷قمری / ۱۳۱۷شمسی، در نجف اشرف متولد شد.

او در سن ۱۳ سالگى در حوزه نجف اشرف مشغول به تحصیل علوم دینى گردید. پس از تکمیل مقدمات و سطح در سال ۱۳۷۸ در دروس فقه و اصول بزرگان و اساتید وقت در نجف اشرف شرکت کرد که بیشترین بهره را از درس مرحوم آیت‌الله خویى برد و اجازه اجتهاد از مرحوم آیت‌الله سید محمود شاهرودى و آیت‌الله شیخ باقر زنجانى دریافت کرد.

آیت الله میرسجادی در سال ۱۳۶۳ بر اثر سختگیری‌های رژیم بعث عراق و آزار و اذیت طلاب، مجبور به ترک عراق و اقامت در ایران شد و با سکونت در تهران به تدریس در منزلش و نیز مدرسه آیت‌الله مجتهدی مشغول شد. او بعد از پیشنهادهاى مختلف براى اقامت در شهرهاى قم و مشهد و تهران، طبق استخاره، تهران را براى اقامت انتخاب کرد و در آن‌جا مشغول تدریس در حوزه علمیه امام محمدتقى(ع) و مدرسه آیت‌الله مجتهدى شد. هم‌چنین به تدریس خارج فقه از روى متن «وسیله النجاه» مرحوم سید ابوالحسن اصفهانى و تدریس خارج اصول همت نهاد. بعضى از تقریرات ایشان در رجال و اصول، مانند«الهدایه الى غوامض الکفایه» به چاپ رسیده است.


موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی