جنگ علیه غزه ، عامل شکاف جامعه صهیونیستی


1538 بازدید

جنگ علیه غزه ، عامل شکاف جامعه صهیونیستی

به نقل از پایگاه خبری رأی الیوم ، سامی السلامی نویسنده مغربی در مقاله ای با عنون « هنگامی که سحر بر ساحر منقلب می شود » به جنبه های مختلف شکست رژیم اسرائیل در جنگ اخیر علیه غزه پرداخته است.


این نویسنده با اشاره به ضرورت پایان یافتن پروژه رژیم صهیونیستی در فلسطین برای بازگشت این منطقه به شرایط عادی خود ، در مورد توافق دائمی آتش بس مقاومت و رژیم اشغالگر می گوید: این توافق اثر عمیقی بر مسائل داخلی اسرائیل و کابینه ائتلافی به رهبری نتانیاهو رئیس حزب لیکود داشته است. به طوری که می توان گفت نتانیاهو با پذیرفتن بندهای این توافق در بدترین لحظات عمر سیاسی خود قرار گرفته است.  


وی افزود: برقراری آتش بس ، باز کردن گذرگاه ها ، اجازه دادن جهت ورود مواد اساسی برای بازسازی غزه ، افزایش مساحت صیادی تا 6 مایلی دریا به همراه وعده بررسی راه اندازی فرودگاه غزه و احداث بندر در این منطقه در مدت آینده با میانجگری مصر ، همه این موارد می تواند شکاف عمیقی درون ائتلاف حاکم رژیم اسرائیل ایجاد کند.


السلامی تصریح کرد ، اولین انتقادها از نتانیاهو پس از موافقت با مفاد توافقنامه آتش بس از سوی نفتالی بنیت رئیس حزب بیت یهودی و وزیر اقتصاد کابینه نتانیاهو صورت گرفته است. بنیت که پیشتر تهدید کرده در صورت ادامه مذاکرات با تشکیلات خودگردان از کابینه استعفا خواهد داد ، مدعی شده که نتانیاهو بدلیل تردید در اتخاذ تصمیم قطعی و سرنوشت ساز و عدم مدیریت صحیح جنگ از یک سو و از سوی دیگر موافقت با توافق آتش بس بدون طرح این مساله در کنیست ، باعث شده ، حماس فرصت مناسب دیگری برای بازسازی مجدد خود به دست آورد.


 به گفته این نویسنده ، افیگدور لیبرمن وزیر خارجه رژیم اشغالگر هم یکی دیگر از منتقدان شدید سیاست نتانیاهو در جنگ بوده است. وی ضمن تهدید صریح به خروج از ائتلاف کابینه ، موافقت نتانیاهو با توقف عملیات نظامی علیه غزه را احمقانه توصیف کرده است. یتسحاق هرتسوگ رئیس حزب کارگر رژیم اشغالگر هم تاکید کرده سیاست نتانیاهو در مدت اخیر باعث شده وی حمایت جامعه اسرائیل را از دست بدهد.

در ادامه این مقاله تاکید شده نتانیاهو و یعالون وزیر جنگ نه تنها از سوی راستگرایان ، احزاب میانه و چپگرا تحت فشار قرار دارند بلکه این دو از درون خود حزب لیکود هم مورد فشار قرار گرفته اند. دانون از اعضای حزب لیکود در کنیست رژیم صهیونیستی با انتقاد تند از نخست وزیر این رژیم و وزیر جنگ ، در اینباره تاکید کرده ، شورای مرکز لیکود ظرف دو هفته آینده نشستی برای بررسی ماهیت تصمیم اتخاذ شده از سوی نتانیاهو و یعالون در زمینه آتش بس برگزار خواهد کرد.


 نویسنده این مقاله در پایان یادآور می شود ، نتانیاهو که با بهانه جویی های واهی تلاش کرد تجاوزاتش علیه غزه را توجیه کند امروز باعث وحدت بیشتر جنبش های فلسطینی و اختلافات شدید جریان های سیاسی جامعه صهیونیستی شده است.


از اینرو نویسنده تاکید می کند باوجود اینکه مقاومت بدلیل استقامت، وحدت ، امتیاز گیری از دشمن و سوق دادن اسرائیل به سوی جنگ فرسایشی ، آشکارا پیروز میدان جنگ بوده، اما با این وجود باید گفت ، بروز شکاف عمیق درون پیکرده سیاسی رژیم اسرائیل بر اثر سیاسات اشتباه و نابخردانه کابینه رژیم صهیونیستی بویژه نتانیاهو ، مهمترین پیروزی و دست آورد مقاومت در این جنگ بوده است.


قدسنا