انتشار چکیده مقالات پنجمین همایش تاریخ مجلس


2116 بازدید

انتشار چکیده مقالات پنجمین همایش تاریخ مجلس

 چکیده مقالات پنجمین نشست تخصصی تاریخ مجلس از سوی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی منتشر شد.

در مقدمه کتاب که به قلم علی ططری دبیرعلمی همایش تحریر شده است، آمده است: پس از برگزاری چهار نشست تخصصی در حوزه تاریخ مجلس، اکنون در آستانه برگزاری پنجمین نشست، می‌توان چنین ابراز داشت که تاریخ نگاری مجلس به موضوعی مهم و قابل توجه در محافل علمی و پژوهشی تبدیل شده است. انتشار مجموعه مقالات همایش‌های قبلی، انتشار فصلنامه تخصصی در حوزه تاریخ پارلمان و انتشار بیش از چهل طرح پژوهشی در قالب کتاب و نیز برگزاری کارگاه‌های آموزشی و استقبال بخش قابل توجهی از پژوهشگران تاریخ معاصر ایران و نیز دانشجویان، از ثمرات برگزاری همایش تخصصی مجلس است.

پیش از برگزاری همایش‌های مجلس، ادعای داشتن پارلمان پیشرو در جهان دموکراسی، و با سابقه تاریخی یک‌صد و هشت ساله در آسیا و منطقه، با میزان تحقیقات موجود، هم‌خوانی نداشت؛ حال آنکه این واقعیت، با همکاری استادان، پژوهشگران و دانشجویان در اقصی نقاط کشور، بیش از پیش آشکار گردید و اکنون هیئت علمی و اجرایی همایش‌های مجلس، مفتخر است به اینکه مشارکت حداکثری محققان ارجمند توام با خدمت‌گزاری اعضای مجموعه‌ای که خود به عنوان نماد دموکراسی مطرح است،‌ به ثمر نشسته است.

ططری در ادامه نوشته است: گرچه مجلس بیستم دو ماه بیشتر حیات نداشت و تمرکز پژوهشگران بر حیات چهارساله مجلس نوزدهم بود، اما مایه خشنودی است که پس از اعلام فراخوان و نیز یک بار تمدید، تعداد چکیده‌های مقالات ارسالی از مرز 200 عنوان گذشت.

لازم به ذکر است که در این همایش، برای نخستین بار، شیوه نامه نگارش چکیده مقالات نیز تدوین و اعلام شد و چکیده‌ها بر اسلوب و روش تحقیق علمی نگارش یافتند. تنوع موضوعی چکیده‌های مقالات نیز قابل توجه است؛ تقریباً اغلب موضوعات مهم این دوره از حیات پارلمان ایران بررسی شده است.

پنجمین همایش تاریخ مجلس سه شنبه 30 اردیبهشت ماه از ساعت 13:30 الی 19 در تالار شهید مدرس (مشروطه) مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.


ical.ir