وضعیت اصفهان و حومه در 15 بهمن 57


2481 بازدید

مدت دوره از ساعت 0700 روز 15/11/57 الى ساعت 0700 روز 16/11/57
1ـ وضعیت عمومى :
الف : وضعیت عمومى شهر اصفهان و حومه از نظر امنیت تغییرى حاصل نشده است.
ب : روحیه : روحیه پرسنل نظامى و انتظامى متوسط است.
2ـ فعالیتها :
الف : از صبح روز 15/11/57 تعدادى از اهالى اصفهان بصورت دستجات مختلف بطرف مسجد سید حرکت و بعد از تجمع در مسجد سید شخصى بنام پژوهى سخنرانى نمود.
ب : در داخل مسجد سید تعدادى از همافران و درجه داران نیروى هوائى شاهنشاهى حدود 20 نفر با لباس نظامى و تعدادى دیگر با لباس سویل بودند و کارت شناسائى خود را نیز در دست داشتند تکان میدادند.
پ : اعلامیه ‌هائى بین مردم توذیع [توزیع] شد که در آنها طرز ساختن نارنجک و بمب دستى شرح داده و گفته شده است پرسنل ارتشى که عده آنها 475000 نفر ذکر شده اگر کودتا شود بازاء هر نفر ارتشى 20 نفر شخصى میتوانند با ارتش مقابله کنند.
ت : ساعت 1530 روز 15/11/57 تعدادى از مسجد سید بطرف خیابان عبدالرزاق و خیابان ولیعهد و فلکه احمدآباد راهپیمائى نمودند که دو نفر از آنها با لباس نیروى هوائى پارچه سفیدى را که روى آن نوشته بود بختیار باید استفعاء بدهد در حال حرکت بودند و شعار مرگ بر بختیار، ما بختیار را نمیخواهیم میدادند. برابر گزارش تعدادى از نیروزفران و همافران همراه تظاهر کنندگان دیده میشد.
ث : ساعت 2100 روز 15/11/57 دو عدد بمب دست ساز در باغ هتل کورش منفجر شد بعد از چند لحظه ناشناسى تلفنى با صاحب هتل تماس گرفته و تهدید کرد که باید تمام آمریکائیهاى داخل هتل از هتل خارج شوند. یادآورى نموده این بمب بمنزله اخطار اول بود.
3ـ ترتیب نیرو
الف : دو گردان از گروه 44 توپخانه در نقاط حساس شهر مستقر هستند.
ب : یک گردان از گروه 44 توپخانه بصورت آماده در پادگان مستقر هستند.
پ : 7 دستگاه خودرو نفربر زرهى در نقاط حساس شهر مستقر هستند.
4ـ ضد اطلاعات :
الف : دستگیرى
ب : بازداشتى
* امروز (15/11/57) استاتفیلد ترنر رئیس سازمان سیا در امریکا اعتراف کرد که این سازمان «از قدرت جنبش مخالف در ایران که ماه گذشته شاه را با تحت فشار قرار دادن به تبعید واقعى فرستاد شگفت زده گردیده است... ترنر گفت که سازمان وى در سنجش قدرت مخالفت نسبت به شاه دچار اشتباه گردیده اما در عین حال نیز عقیده دارد که دیگر مؤسسات اطلاعاتى نیز بهتر از آن کارى انجام نداده‌اند. وى گروههاى مختلف مخالف را در ایران به آتش فشانهاى خروشان توصیف کرد... (و گفت :) آن چه که ما پیش بینى نکردیم وجود مردى با 78 سال سن بود که 14 سال را در تبعید گذرانده و این که روزى به عنوان یک سازمان دهنده یک تشکیلات سیاسى ظهور نماید و آن نیروها را گرد هم آورده و به صورت یک آتش فشان عظیم یک انقلاب ملى واقعى را به راه اندازد. (بولتن محرمانه خبرگزارى پارس، ش 323، ص 1)
 


وضعیت اصفهان و حومه  در 15 بهمن 57