اعلامیه آیت الله گلپایگانی بر ضد بهائی ها


2092 بازدید

اعلامیه آیت الله گلپایگانی بر ضد بهائی ها
موضوع : گلپایگانى



از : 21 تاریخ 17/8/48

به : 316 شماره : 3490/21

ساعت 16 روز 12/8/48 گلپایگانى در منزل خود با طلبه‏اى که از بروجن آمده بود مذاکره و اظهار داشت ما اعلامیه‏اى نوشته‏ایم بر رد بهائیها مى‏خواهیم منتشر کنیم. طلبه فوق از او مى‏پرسد همانست که مرحوم بروجردى هم منتشر کرد گلپایگانى گفت این هم به فارسى چاپ مى‏شود هم به عربى منتهى در یک برگ است و یک طرف آن عربى و یک طرف فارسى است و خودم مهر و امضاء مى‏کنم و مطالب آن مربوط به خوددارى مسلمین در معاشرت با بهائیان که بین مسلمین پخش گردد. سپس عده‏اى به منزل وى وارد و یکى از میان این عده اظهار داشت معذرت مى‏خواهم ما با ناصر مکارم و حرم پناهى1 صحبت مى‏کردیم و دیر شد در ضمن صحبت معلوم شد این شخص سید مرتضى عسگرى2 متصدى کلیه‏الفقه عراق است که به ایران آمده در این جلسه مهدى گلپایگانى و على و لطف‏اله صافى نیز حضور داشتند. مهدى به سید مرتضى عسگرى گفت مؤسسات شما چطور است عسگرى گفت مؤسسات ما فعلاً برقرار است و توضیحات در مورد کلیه‏الفقه داد و گفت ما گروه مالى و گروه دینى و فرهنگى داریم و اگر 300 نفر نام‏نویسى کنند بین آنها 100 نفر قبول مى‏کنیم و سال گذشته 390 نفر شاگرد داشتیم و کلیه‏الفقه چهار سال دوره دارد و شرط ورود به آن داشتن دیپلم است و الآن یک سال است که دولت ما را به رسمیت شناخته و بعد از اینکه یک دیپلم چهار سال دوره مى‏بیند یک لیسانس به او مى‏دهیم و این لیسانس را دولت عراق و تمام کشورها به رسمیت مى‏شناسند و ما دو نوع لیسانس داریم لیسانس ادبیات عربى و لیسانس امور اسلامى و در کلیه‏الفقه هشت نفر از استادان دانشگاه تدریس مى‏کنند و در آخر سال هم دانشجویان بایستى یک کتاب بنویسند ضمنا یک آزمایش عملى هم مى‏کنیم و بایستى در دبستانها و دبیرستانهاى خودمان درس بگویند و بعد باید یک سخنران و یک نویسنده خوبى هم بشوند و هدف اصلى ما این است که ما مبلغ خوب بسازیم سید مرتضى عسگرى افزود ما فقه و اصول و فلسفه. علوم قرآن و علم الاجتماع و تاریخ اسلام و علم النفس، علم الحدیث، ادبیات عرب و یک زبان خارجى تدریس مى‏کنیم و دانشجویان در هر سال ایام محرم در بین دستجات تبلیغ مى‏کردند ولى امسال دولت بعثى عراق جلوگیرى کرد و نگذاشت نامبرده اضافه کرد که یکى از استادان نحو سال چهارم ما الآن وزیر فرهنگ همین بعثى‏هاست و گفت از دانشجویان کشورهاى خارج هم مى‏پذیریم و سال گذشته ده نفر قبول کردیم از بحرین و یمن و اندونزى و آفریقا و دو نفر هم از انگلستان و تا چهل نفر بیشتر قبول نمى‏کنیم سیدمهدى سئوال مى‏کند خرج این مؤسسه چقدر است عسگرى گفت در ماه بیست هزار تومان که چهارده هزار تومان آن را از خودش در مى‏آوریم و بقیه را هم از مردم مى‏گیریم سیدمهدى گفت چطور که دولت عراق شما را به رسمیت شناخت گفت مقدمات کار قبل از آمدن دولت بعثى درست شده بود و اوایل کار دولت بعثى بود که ما را به رسمیت شناخت ولى الآن مقدارى در مضیقه هستیم.

نظریه منبع ـ نظرى ندارد.

نظریه رهبر عملیات ـ نظرى ندارد.

نظریه امنیت داخلى ـ سیدمرتضى عسگرى در قم به منزل قدوسى3 وارد شده و با بعضى از فضلاى حوزه تماس حاصل نموده نامبرده گویا دو ماه قبل به ایران آمده است و در تهران منزل شیخ عباسعلى اسلامى بوده است. روحانى

رئیس ساواک ـ نظرى نیست. مهران

آقاى اوانى 1ـ در مورد تهیه و توزیع اعلامیه مراتب به بخش 321 اعلام ضمنا خلاصه‏اى تهیه تا به عرض برسد. 24/8

2ـ بهره بردارى شود.

مراتب به بخش 321 منعکس شد ـ اوانى

یک نسخه به پرونده مرتضى عسگرى ضمیمه شد در پرونده محمدرضا گلپایگانى بایگانى شود ـ اوانى 8/9



1ـ حرم پناهى فرزند مهدى در سال 1347 ه ق متولد شد. پس از طى مقدمات از محضر آیات عظام خوانسارى، حجت بروجردى، گلپایگانى و اراکى بهره‏مند شد از آثار وى مى‏توان به : 1ـ کتاب طهارت و صلوة و مقدمات عبادات از کتاب جامع احادیث الشیعه 2ـ کتاب ملابس و مساکن از کتاب جامع احادیث شیعه 3ـ شرح وسیلة النجاة اصفهانى 4ـ شرح کفایة الاصول اشاره نمود. ر. ک : گنجینه دانشمندان، محمد شریف رازى، ج 2، ص 134.

2ـ آیت‏اللّه‏ آقاى حاج سید مرتضى عسگرى از علماء و نویسندگان نامى و محقق این عصر مى‏باشد، براساس نقل گنجینه دانشمندان، آیت‏اللّه‏ عسگرى در سایر نشو و نما یافته و از این جهت به عسگرى شهرت یافته است، از محضر آیات عظام سامرا و نجف اشرف استفاده نموده و سالها به امر آیت‏اللّه‏ العظمى حکیم در بغداد اقامت و وکالت مطلقه از معظم‏له داشته و به خدمات دینى از قبیل اقامه نماز جماعت و تألیف کتب مفیده و ارشاد مردم شیعى بغداد نموده و کرارا مورد حمله و اعتراض دولت شوم بعثى عراق واقع شده تا سال 1391 ق که مجبورا به ایران مهاجرت و در شمال تهران (نزدیک تجریش) سکونت و به تألیف و نقد و انتقاد کتب عامه اشتغال دارد. برخى آثار مطبوع ایشان از این قرار است :

1ـ عبداللّه‏ بن‏سبا در دو جلد. 2ـ احادیث عایشه. 3ـ مأة و خمسون صحابى مخلقة در دو جلد، که با عنوان یکصد و پنجاه صحابى ساختگى به فارسى ترجمه شده است. 4ـ معالم‏السبطین. در چند جلد. 5ـ و.... ر. ک : گنجینه دانشمندان، جلد 4، صص 660/659.

3ـ شهید آیت‏اللّه‏ قدوسى در دوازده مرداد ماه سال 1306 شمسى در نهاوند متولد شد. پدرش، آخوند ملا احمد عالم بزرگ شهر و مرجع تقلید مردم نهاوند و شهرهاى اطراف بود. شهید قدوسى مراحل مقدماتى تحصیل در حوزه علمیه را با جدیت پشت سر گذاشت و براى تحصیلات عالى در محضر اساتید بزرگ از جمله آیت‏اللّه‏ العظمى بروجردى حضور یافت و از محضر درس فقه و اصول حضرت امام خمینى (ره) نیز بهره فراوان برد. آشنایى شهید قدوسى با مرحوم علامه طباطبایى حادثه بزرگى در زندگى او بود. ارتباط شهید قدوسى با علامه طباطبایى همچنان ادامه یافت و سرانجام در سال 1334 (ه ش) داماد آن بزرگوار شد.

از اقدامات شهید قدوسى تأسیس و اداره مدرسه حقانى با همکارى شهید دکتر آیت‏اللّه‏ بهشتى بود. شهید قدوسى در آستانه ورود امام به ایران یکى از اعضاى فعال «کمیته استقبال» بود وى سپس به فرمان امام به دادستانى کل انقلاب

اسلامى منصوب شد و حضرت امام هنگام نصب ایشان فرمودند «اکنون دادستانى کل انقلاب قدرت اصلى کشور است و در واقع دولت اصلى همین است. سرانجام آیت‏اللّه‏ قدوسى در صبح شنبه 14 شهریور 1360 با بمبى که منافقین در دادستانى کار گذاشته بودند به شهادت رسید (ر. ک : یاران امام به روایت اسناد ساواک شهید آیت‏اللّه‏ سعیدى، ص 48.