امریکا و پشتیبانی اطلاعاتی و نظامی گروهکهای تروریستی


2021 بازدید

امریکا و پشتیبانی اطلاعاتی و نظامی گروهکهای تروریستی

گروه تروریستی جند الله

جنداللّه (به معنای سربازان خدا) که با نام جنبش مقاومت مردمی ایران نیز شناخته می‌شود، یک گروه شبه‌نظامی سنی مذهب بلوچ می‌باشد که با نظام جمهوری اسلامی ایران به مبارزه مسلحانه می‌پردازد. جندالله که در سال ۱۳۸۲ بنیان‌گذاری شد، هدف خود را تلاش برای تامین حقوق مذهبی و قومی قوم بلوچ و اهل‌سنت استان سیستان و بلوچستان ایران اعلام کرده است. اما منتقدان این گروه را یک جریان بنیادگرای تروریستی و فرقه‌گرا معرفی می‌کنند. همچنین جمهوری اسلامی ایران این گروهک را سازمانی تروریستی می‌شناسد که تحت حمایت پاکستان و آمریکا دست به قاچاق سوخت و مواد مخدر می‌زند.

 

 معروفترین رهبر این گروه، عبدالمالک ریگی، از طایفه ریگی بود که توسط جمهوری اسلامی دستگیر شد. عبدالمجید ریگی مشهور به عبدالمالک ریگی متولد ۱۳۶۱ رهبر پیشین گروهی به نام جندالله بود؛ گروهی که در منطقه¬ای سیستان و بلوچستان به مبارزه¬ای مسلّحانه با حکومت جمهوری اسلامی ایران می‌پردازد. این جنبش از سوی جمهوری اسلامی ایران و دولت پاکستان به عنوان «یک گروه تروریستی» شناخته شده‌است. سخنگوی وقت وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی وی را متهم به «قاچاق مواد مخدر، آدم‌ربایی و قتل برخی از مردم عادی و نظامیان ایرانی به ویژه اعضای سپاه پاسداران»کرده بود. [1]

 

 بعد از دستگیری وی، این گروه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که محمدظاهر بلوچ را به عنوان رهبر جدید این گروه منصوب کرده‌است. بعد از آن عبدالرئوف ریگی در اطلاعیه‌هایی خود را سرکرده گروه معرفی کرد. گروهک ضد مردمی و تروریستی جندالله تاکنون اقدامات تروریستی فراوانی را علیه مردم بلوچ منطقه انجام داده و جنایات بیشماری را مرتکب شده است که به بخش هایی از آن اشاره می شود.[2]

 

 ترانزیت مواد مخدر: این گروهک مهمترین و بلکه تنها ترانزیت کننده سازماندهی شده مواد مخدر در این منطقه است.

انفجار تروریستی- انتحاری در مسجد جامع شهر زاهدان و چابهار.

ایجاد نا امنی در منطقه: انفجار و تله گذاری در مسیر انسانهای بیگناه، حمله به نیروهای نظامی و انتظامی که مسئول حفظ آرامش و امنیت در کشورند و همینطور حمله به پاسگاههای پلیس و راهنمایی و رانندگی که مسئول حفظ نظم و سهولت آمد و شد در شهرها و جاده های کشورند، یا حمله به سایر کارمندان دولت که مشغول جاده سازی، عمران و آبادانی و خدمات رسانی به مردم هستند، همه و همه تنها بخشی از جنایات این گروهک است که از بدو پیدایش آن تاکنون به کررات در گوشه و کنار این منطقه اتفاق افتاده است. [3]

 

تهدید و حمله به مردم: این گروهک، در روستاها و مناطق دور افتاده که نیروهای نظامی و انتظامی در آنجاها حضور ندارند، با مراجعه به در منازل مردم فهیم، انقلابی و با فرهنگ منطقه را که به عضویت سپاه و بسیج در آمده و در راستای مقابله با بیگانگان و مزدوران آنها با نظام اسلامی همکاری میکنند، اقدام به ایجاد رعب و وحشت و ضرب و شتم و تهدید آنها نموده از همکاری با نظام و مأموران دولتی باز میدارند. اما این ترفند آنها نیز مؤثر نیفتاده و مردم همچنان به کشور و نظام اسلامی وفادارند و بارها از مسئولین خواسته اند که امنیت را در منطقه برقرار نموده و از ورود این مزدوران به خاک میهن اسلامی و ضرب و شتم مردم جلوگیری نمایند.

 

جلوگیری از عمران و آبادانی منطقه: از آنجایی که حیات گروهک در ناامنی و عقب ماندگی منطقه نهفته است، لذا گروهک با آتش زدن ماشین آلات مهندسی و راهسازی که مشغول خدمات عمرانی و سازندگی در بلوچستان هستند با تهدید و ضرب و شتم و به شهادت رساندن خادمین مردم سعی دارد مانع از عمران و آبادانی منطقه شده و به این وسیله، دستاویزی برای اقدامات ضد مردمی و جنایتکارانه خود داشته باشد.

 

نقطه ضعف دیگر گروهک تروریستی جندالله وابستگی آن به استکبار جهانی به سرکردگی آمریکاست. اکثریت قریب به اتفاق بودجه گروهک بطور مستقیم از سوی آمریکا تأمین می شود .علاوه­براین این گروهک با  رژیم صهیونیستی به عنوان بزرگترین دشمن مسلمانان و جهان اسلام ارتباط داشته که نشانه بزرگی از دروغ بودن این ادعا است که اقدامات خود را اسلامی می دانند. در زیر به گوشه هایی از سخنان عوام فریبانه رهبران این گروهک برای اسلامی جلوه دادن اقدامات تروریستی و ضد انسانی صورت گرفته اشاره می گردد.

 

سخنان عبدالقادر ریگی بعد از یک عملیات تروریستی:

"ما ارتش خدا هستیم، ما از کسانی هستیم که برای رهایی مبارزه می کنند، انقلاب فرزندان اسلام آغاز شده است، اجتماع پر هیز کارانی که برای جانفشانی آماده شده اند."[4]

 

جملات فراوانی در وب­سایت های هوادار این گروه عمدتاً به صورت ویدئویی از زبان عبدالقادر ریگی به اشتراک گذاشته می شد. عمده این ویدئو ها نشان می داد که عبدالقادر خان بعد قبل از هر عملیاتی خود را برای "شهادت"[5] آماده می کند. یا این که در ویدئو دیگری این عبارت را به عنوان شعار مبارزات تروریستی خود معرفی می کند:"من مسلمانم، من مسلط به تعالیم قرآنم،  من تنهایی به میدان نبرد می روم، من به خاطر راه قرآن به نبرد می روم ..."در بعد دیگر عمدتاً این گروه تروریستی در ویدئو های تبلیغاتی خود لوازم و تجهیزات خود را به رخ می کشیدند و آمادگی نظامی خود را تبلیغ می کردند.[6]

    

گروه ریگی به عنوان یک گروه تروریستی به دلیل انجام "عملیات انتحاری"[7] از سایر گروههای تروریستی متمایز هستند. برای نمونه یکی از حملات انتحاری این گروه به مسجد علی ابن ابی طالب زاهدان به عنوان بزرگترین مسجد شیعه از اهمیت برخوردار است.

 

ترانزیت مواد مخدر به عنوان تامین در آمد گروههای تروریستی

 گروه تروریستی «حرکت انصار ایران»[8] که خود را دنباله روی عبدالمالک ریگی سرکرده معدوم گروهک جندالشیطان می‌داند، در اقدامی مضحک از راه‌اندازی شاخه نظامی مبارزه با مواد مخدر در گروهک خود خبر داده است.[9] بر پایه این خبر این گروهک چند نفره! که بخش اصلی هزینه‌های خود را از طریق قاچاق مواد مخدر تامین می‌کند، هدف خود از این اقدام را جلوگیری از ترانزیت مواد مخدر در استان سیستان و بلوچستان عنوان کرده است. اما به نظر می‌رسد واقعیت چیز دیگری است و این گروه اهداف دیگری را دنبال می‌کند:

 1. اینکه مسلح بودن خود برای مقابله با نظام اسلامی و هم‌چنین ادامه جنایت‌های خود در شرق کشور را توجیه کند.

 

2. آنها قصد دارند در پوشش این شاخه نظامی برای کسب درآمد، یا خود به صورت مستقیم به حمل و ترانزیت مواد مخدر بپردازند یا از قاچاقچیان مواد مخدر در ازای اسکورت محموله‌های آنها مبلغی را دریافت نمایند. شبیه اقدامی که گروهک تروریستی پژاک در غرب کشور انجام می‌داد.

 

جالب‌تر اینکه قبله آمال این گروهک، "عبدالمالک ریگی" است که او را  "امیر مجاهدین بلوچستان" می‌نامند. عبدالمالک ریگی در کارنامه خود علاوه بر به خاک و خون کشیدن هم‌وطنان سنی و شیعه در شرق کشور پس از دستگیری توسط نیروهای امنیتی، به قاچاق مواد مخدر و هم‌چنین دریافت پول از قاچاقچیان برای حمل مواد مخدر و هم‌چنین به شهادت رساندن مرزبانان نیروی انتظامی اعتراف کرد. حال این گروهک که گویا این اقدامات عبدالمالک مذاقشان خوش آمده قصد تکرار راه نافرجام این تروریست را دارند.

 

حزب مردم و زرمبش دشمنان مردم بلوچ

حزب مردم و زرمبش بر خلاف ادعاهایش مبنی بر احقاق حق ملت بلوچ، در واقع هیچ گاه دغدغه مردم بلوچستان را نداشته و تنها با هدف مخالفت و مقابله با جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته و تلاش دارند  با فریب مردم، خود را حامی  بلوچستان و استقلال این منطقه نشان دهد، اما واقعیت این است که آزادی و استقلال بلوچستان، خواسته تبلیغاتی و دروغین آمریکا و رژیم اسرائیل و دشمنان ملت ایران که منافع خود در ایران را با فروپاشی رژیم شاه از دست رفته می‌دیدند، با حمایت از حزب مردم  و زرمبش و طرح تجزیه و جدایی بلوچستان از ایران، بنا داشتند به نظام جمهوری اسلامی ضربه بزنند. بنابراین این نوکران مأمور شدند برای رسیدن به این خواست آمریکا، حتی از قتل عامل مردم نیز پرهیز نکنند.

 

زمان فعالیت این سازمان از اهمیت برخوردار است. سازمان زرمبش پس از ۲ دهه سکوت، فردای پیروزی انقلاب اسلامی با شعار خودمختاری، ولی به واقع برای جدایی بلوچستان از ایران، آن هم با حمایت بیگانگان به خصوص آمریکا فعالیت خود را آغاز کرد. در حال حاضر آنها در خارج از کشور خود را به عنوان نماینده مردم بلوچ ایران، معرفی می‌کنند در حالی‌که هیچ پایگاه عمومی بین مردم بلوچ  ایران ندارند. وظیفه اصلی دو گروه حزب مردم و زرمبش  ایجاد تفرقه و ترویج افکار تجزیه‌طلبانه در  بلوچستان هست. 

 

 

نتیجه گیری

با توجه به شرایط ویژه­ی جغرافیایی منطقه سیستان و بلوچستان و فقر تاریخی حاکم بر این بخش از کشور و در نهایت منازعه گروه قومی و مذهبی موجود در منطقه، این منطقه از کشورمان به صورت طبیعی یکی از حساس ترین مناطق کشور محسوب می گردد. این در حالی است که با پیروزی انقلاب اسلامی به خصوص در دوره های بعد از جنگ تحمیلی در راستای فعالیت های انجام گرفته بسیاری ازمحرومیت­ها برطرف گردیده و امید بسیاری برای رفع نابرابری­های این منطقه وجود آمده است. در راستای اقدامات سازنده صورت گرفته، به خصوص از سوی بسیج و سپاه در راستای سازندگی منطقه بود که گروهک­ها و سازمان­های خواهان جدایی طلبی که ادامه حیات خود را در ناامن نشان دادن منطقه می دیدند دست به اقدامات خرابکارانه تروریستی برای نابودی امنیت منطقه زدند. در این میان حمایت­های دولتهای فرامنطقه­ای از جمله ایالات متحده و بریتانیا و در کنار آنها دخالت رژیم اشغالگر صهیونیستی از اهمیت برخوردار است. علاوه بر اینها عربستان سعودی با تقویت گروههای افراطی وهابی نقش منحصر به فردی در دامن زدن به اختلافات مذهبی و توجیه ایدوئولوژیک اقدامات تروریستی داشته است. با این حال با به باور نگارنده در کنار تمام اقدامات صورت گرفته از سوی افراد و گروهک­های وابسته به بیگانگان با رفع فقر و محرمیت حاکم بر منطقه و مدیریت منازعات قومی و مذهبی حاکم بر منطقه که با تقویت هویت مشترک ایرانی ممکن خواهد بود می توان به تمام تهدید­ها پاسخ داد.

 

 

پی نوشتها:

 

 

[1] http://fa.wikipedia.org/wiki/عبدالمالک ریگی

[2] http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8812041343

[3] http://balochistan1.blogsky.com/profile/593217947980697/

 [4]Audun Kolstad Wiig, " Islamist opposition in the Islamic Republic Jundullah and the spread of extremist Deobandism in Iran", Norwegian Defence Research Establishment (FFI), 2 July 2009, P: 7.

 

[5] martyrdom

[6] Audun Kolstad Wiig , “Islamist opposition in the Islamic Republic

Jundullah and the spread of extremist Deobandism in Iran”, Norwegian Defence Research Establishment (FFI), 2 July 2009, P: 10.

[7] suicide operations

[8] Harakat Ansar Iran (HAI)

[9] http://www.didehbancenter.comقاچاق  مواد مخدر توسط تروریست ها/


مرکز اسناد انقلاب اسلامی