انتشار و عرضه کتابی درباره تاریخ شکل‌گیری بسیج


1637 بازدید

انتشار و عرضه کتابی درباره تاریخ شکل‌گیری بسیج

به گزارش خبرنگار مهر،  تحقیق و تدوین این اثر توسط مهدی خانی انجام شده و بازبینی و ویرایش آن نیز به عهده محمدقاسم فروغی جهرمی بوده است. به علاوه سردار سرتیپ سید محمد حجازی کارشناسی محتوایی این کتاب را انجام داده است. سرلشگر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران و سرتیپ بسیجی محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین برای این کتاب یادداشت و پیشگفتار نوشته‌اند.

این کتاب با ارایه شمه‌ای از فعالیت‌ها و کارکردهای چندگانه بسیج، نشانه‌ای از نشانه‌های گمنامی بسیج و بسیجیان را نمایان می‌کند. در ابتدای کتاب اشاره می‌شود که متاسفانه تاکنون درباره بزرگ‌ترین و ماندگارترین پدیده عظیم انقلاب اسلامی یعنی بسیج، کتابی فاخر و شایسته انتشار نیافته، هرچند نویسنده نیز ادعا ندارد که این کتاب در خور بسیج و بسیجیان است، اما شروع مناسبی برای پرداختن به ابعاد و زوایای پنهان این نهاد اجتماعی سازنده و شجره طیبه و پرثمر است.

این کتاب 19 فصل دارد که عناوین آن‌ها به ترتیب عبارت است از:

مفهوم‌شناسی بسیج، بسیج در اندیشه دینی، بسیج از دیدگاه بنیان‌گذاران، بسیج از دیدگاه مقام معظم رهبری، بسیج از منظر قانون و مقررات، بسیج در کشورهای دنیا، اندیشه بسیج نظامی، اندیشه بسیج سیاسی در دنیا، نقش و جایگاه بسیج، فرهنگ و تفکر بسیجی، کارکرد بسیج، بسیج قبل از جنگ تحمیلی، بسیج دوران دفاع مقدس، بسیج دهه 70، بسیج دهه 80، اقشار دانش‌پژوه، اقشار تخصص محور، سایر اقشار، سازمان‌های تخصصی.

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم:

ایدئولوژی انقلاب‌های گذشته نشان می‌دهد بین ایدئولوژی انقلابی و جهان‌بینی بسیج ارتباط منطقی وجود دارد که در این صورت بین ایدئولوژی بسیج و ماهیت انقلاب رابطه‌ای منطقی حاکم است؛ یعنی ماهیت انقلاب‌ها بر اساس ایدئولوژی است که توسط رهبران انقلابی تبیین می‌شود. در انقلاب لیبرالیستی و آزادی خواهانه ایدئولوژی آن، مبتنی بر آزادی فردی است. برابری افراد، تساوی حقوق و شایستگی‌های فردی از جمله موضوعاتی است که در ایدئولوژی بسیج مورد توجه لیبرالیست‌ها قرار می‌گیرد. هر اندازه این شاخص‌ها در جامعه کم‌رنگ‌تر باشد، مردم برای دستیابی به آن زودتر بسیج می‌شوند...

این کتاب با 552 صفحه مصور، شمارگان 3 هزار نسخه و قیمت 15 هزار تومان منتشر شده است.


مهر