بازتاب رحلت امام خمینی(ره) در رسانه‌های جهان

«السفیر»: امام خمینی، سلطه افسانه‌ای غرب را لگدمال کرد


«السفیر»: امام خمینی، سلطه افسانه‌ای غرب را لگدمال کرد

روزنامه اطلاعات؛ ۱۶ خرداد ۱۳۶۸:

السفیر: امام خمینی آخرین تاریخ‌ساز قرن معاصر بود که سلطه افسانه‌ای غرب را لگدمال کرد

بیروت- خبرگزاری جمهوری اسلامی- در حالی که سوگ جانگداز رهبر بزرگ انقلاب اسلامی لبنان را غرق در ماتم و اندوه نموده است، رسانه‌های خبری این کشور همچنان بخش اعظم اخبار و گزارشهای خود را به رحلت جانگداز امام امت اختصاص داده و ثمرات درخشنده حیات پربار امام را بازگو می کنند.

روزنامه لبنانی «السفیر» با تیتر بزرگ «آیت الله خمینی به جوار خدا پیوست» نوشت: با فقدان رجال تاریخ‌ساز نمی‌توان آنان را مرده دانست، ولی بدون شک  نمی‌توان جهان قبل از خمینی را، دنیای پس از رحلت او تصور کرد. «طلال سلمان» سردبیر روزنامه السفیر در سرمقاله خود که تحت عنوان «آخرین، آخرین حاملان رسالت» به چاپ رساند، نوشت:«امام خمینی آخرین تاریخ‌ساز قرن معاصر بود که سلطه افسانه‌ای غرب را لگدمال کرده و با ایجاد امتی انقلابی، عصر تازه‌ای را به وجود آورد و با انتقال وی از دنیای فانی به جهان باقی، عصر خمینی پایان نخواهد یافت.»

سردبیر روزنامه السفیر افزود: امروز «خمینی رهبر و فرمانروا» از میان ما رفته، ولی «خمینی انقلاب و جنبش» همچنان با قدرت و عظمت باقی است و این خمینیِ انقلابی است که شرق و غرب را همچنان نگران و هراسناک خواهد کرد.

السفیر با اشاره به این مطلب که پیش‌بینی مرحله بعد از رحلت امام دشوار است، افزود:«با این وجود اعراب که با عدم شناخت امام خمینی، در حیات او زیان دیدند، هم اکنون از فقدان امام خمینی بزرگترین زیان‌دیدگان خواهند بود. آنها نه از اسلام امام خمینی بهره گرفتند و نه از تجربه زیبای انقلاب او توانستند در جهت آزادی خود از قید سلطه بیگانگان سود برند. از این هم بالاتر، دشمنی آنها به خط انقلابی و انسان‌ساز امام خمینی، اعراب را به خروج از اسلام و دشمنی با آن کشاند».

روزنامه سوری «تشرین»: جهان اسلام شخصیتی را از دست داد که تاریخ نظیر او را کمتر به خود دیده است

روزنامه «تشرین» چاپ دمشق دیروز نوشت: جهان اسلام شخصیتی را از دست داد که تاریخ نظیر او را کمتر به خود دیده است. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، این روزنامه نوشت: امام خمینی با روح بلند و با درک عمیق مسئولیت خود در برابر تاریخ، انقلاب بزرگی را علیه شاه که هم‌پیمان امپریالیزم و صهیونیزم  بود، به ثمر رساند. «تشرین» می‌افزاید: امام خمینی با قدرت خلاقه خود کلیه توطئه‌های استکبار جهانی و صهیونیزم بین‌المللی را خنثی ساخت. او کاروان انقلاب اسلامی را با درایت و تدبیر از میان توفان‌ها، شنزارها و صحراهای مخوف جهان متلاطم امروز، به سوی نور هدایت کرد.

تشرین می‌نویسد: امروز امام خمینی در میان امت خود نیست، اما او خطی را ترسیم کرد که به عنوان منشور ابدی و جاودانه انقلاب باقی خواهد ماند و این منشور مبارزه مستمر با ظلم، نژادپرستی، استعمار و صهیونیزم است. تشرین می‌افزاید: رحلت امام خمینی نه تنها برای ایران، بلکه برای جهان اسلام و امت عرب ضایعه بزرگی محسوب می شود.

تشرین در پایان می‌نویسد: کسانی که تصور می‌کنند با رحلت امام خمینی انقلاب اسلامی از مسیر و راه اصلی خود منحرف می‌شود، سخت در اشتباهند. انقلاب اسلامی ایران به وسیله نسلی هدایت خواهد شد که تعلیم و رهنمودهای روشنگر و جاودانه امام خمینی در زوایای قلب و روح آنان، ریشه دوانده است.

 

***

 

روزنامه اطلاعات؛ ۱۷ خرداد ۱۳۶۸:

سرویس سیاسی: تشییع پرشکوه پیکر پاک امام خمینی رضوان الله علیه رهبر فقید انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در رسانه‌های جمعی کشورهای مختلف جهان، بازتاب گسترده‌ای یافت.

در زیر، به اجمال به خلاصه‌ای از اخبار این رسانه‌ها اشاره می‌کنیم:

رم- خبرگزاری جمهوری اسلامی: روزنامه پرتیراژ «کوریره دلاسرا» چاپ ایتالیا نوشت: ایران در غم از دست دادن رهبر خود در عزا فرو رفته است. این روزنامه طی گزارشی از تهران در شماره دیروز(سه شنبه) خود، رحلت جانگداز حضرت امام خمینی رضوان الله علیه رهبر معظم انقلاب اسلامی را غمی عظیم برای مردم ایران توصیف کرد و افزود: در تهران، مردم سیاه پوشیده‌اند. سراسر شهر عزادار است و این شهر در غم از دست دادن رهبر خود اشک می‌ریزد.

این روزنامه ایتالیایی عزاداری مردم ایران را بی‌نظیر توصیف کرد و نوشت: مردم از کوچک تا بزرگ اشک می‌ریزند. گریه آنان پس از انتشار خبر درگذشت امام تاکنون به طور مستمر ادامه داشته است و به نظر می‌رسد ایران تا چهل روز دیگر در همین حالت باشد.

ال پائیس: امام شخصیتی همیشه پیروز بود

روزنامه «ال پائیس» پرتیراژترین روزنامه اسپانیا، دیروز تفسیری در ارتباط با شخصیت تاریخی حضرت امام خمینی نوشت: امام خمینی شخصیتی همیشه پیروز بود. در این تحلیل که در شماره دیروز این روزنامه منتشر شد، آمده است: امام خمینی پیروز بود و باید راز پیروزی او را کشف کرد. در این تفسیر آمده است: راز پیروزی امام خمینی در شخصیت و خمیره او بود، همان خمیره‌ای که تمام شخصیت‌های بزرگ مذهبی باید داشته باشند.

ال پائیس نوشت: امام خمینی فوت کرد، اما راه او ادامه خواهد داشت. امروز تأثیرات پیام امام در الجزایر، تونس، مصر، فلسطین، افغانستان و دیگر کشورهای مسلمان حتی آنها که دارای اکثریت سنی مذهب هستند، به چشم می خورد.

رادیو لندن: آیت الله خمینی بی‌شک همچنان در قلوب جامعه ایران جای دارد

بخش انگلیسی رادیو لندن به نقل از خبرنگار خود در تهران گزارش داد، در تمامی مسیر ۱۵ مایلی از مصلی تا بهشت زهرای تهران، صحنه‌های هیجان انگیز از عزاداری صدها هزار نفری مردم دیده می شود. هر دیدگاهی که غرب نسبت به شخصیت آیت الله (امام) خمینی داشته باشد ایشان بی‌شک همچنان در قلوب بخش اعظمی از جامعه ایران جای دارد. جمعیت مشایعت‌کنندگان، عظیم و غیرقابل شمارش است و چنان به نظر می‌رسد که جنازه وی در میان دریایی از سیاهپوشان است.

رادیو لندن در ادامه این گزارش، عظمت نمایش وفاداری امت اسلامی به امام خویش را این گونه توصیف می‌کند: هیچ چیز تنظیم‌شده‌ای وجود ندارد و تنها چیزی که هست، جمعیت عزادار است که در غم مردی عزادارند که او انقلابی را رهبری کرد که جهان را لرزاند.

خبرگزاری یوگسلاوی: ۱۰ میلیون نفر در جنوب تهران تجمع کردند

از جانب دیگر به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی از بلگراد، خبرگزاری یوگسلاوی تعداد شرکت‌کنندگان در مراسم تشییع پیکر مطهر رهبر عظیم انقلاب اسلامی را تنها در منطقه جنوب تهران بیش از ده میلیون نفر ذکر کرد.

خبرنگار خبرگزاری تانیوگ که در تهران به سر می‌برد، نوشت: جنوب تهران غرق جمعیت شده است و بیش از ده میلیون نفر برای تشییع پیکر امام خود در محل اجتماع کرده‌اند. تهران نزدیک به ده میلیون نفر جمعیت دارد و طی روزهای گذشته بیش از دو و نیم میلیون نفر و یا حتی بیشتر برای تشییع پیکر امام به پایتخت آمده‌اند. در مسیر تشییع پیکر امام در هر لحظه صدها هزار مشت به هوا بلند می‌شود و به نشانه ابراز بالاترین غمها بر پیشانی، فرود می‌آیند.

خبرنگار یوگسلاو در ادامه گزارش خود نوشت: مأموران بر سر مردم سوگوار آب می‌پاشند و آنان که از شدت ناراحتی غش می‌کنند، بر روی دست مردم به نقطه امنی انتقال می‌یابند. صدای «امام، امام» از همه جا بلند است.

گزارش خبرگزاری آلمان

خبرگزاری آلمان از تهران گزارش داد: میلیونها نفر از مردم عزادار دیروز سه شنبه برای مراسم به خاکسپاری «آیت الله روح الله خمینی» رهبر ایران، اجتماع کردند.

پیکر رهبر، در پرچم جمهوری اسلامی ایران که «امام خمینی» ده سال پیش آن را بنیان نهاد، پیچیده و به گورستان بهشت زهرا واقع در ۲۰ کیلومتری جنوب تهران حمل شد.

روزنامه «ملی گازته» چاپ ترکیه: امام خمینی آموزگار بزرگ شهادت بود

آنکارا- خبرگزاری جمهوری اسلامی:

روزنامه «ملی گازته» در رابطه با خشم استکبار جهانی از راهی که حضرت امام خمینی برای مسلمانان و مستضعفین جهان گشود و صهیونیست‌ها را از تداوم این راه وحشت‌زده کرد، طی مقاله‌ای تحت عنوان «امام خمینی مظهر عزت اسلام بود» نوشت: صهیونیستها، مطبوعات و قلم‌ به مزدهای آنها در ترکیه چرا جشن نگیرند و چرا پایکوبی نکنند؟ مگر نه این است که دشمن سرسخت صهیونیسم و امپریالیسم، آن مرد والایی که نقش بزرگی در ساختار تاریخ ده سال گذشته جهان داشت، دار فانی را وداع گفته است.

«ملی گازته» با اشاره به این که امام خمینی مرد بی‌باکی بود، افزود: عزت، شرف، متانت و قاطعیت او آن چنان بود که حتی دشمنان قسم خورده او را به تحسین وامی‌داشت.

در ادامه این مقاله آمده است: وظیفه مسلمانان اعم از شیعه و سنی، وحدت و انسجام برای مبارزه علیه امپریالیسم و استکبار جهانی است. امام خمینی به جهانیان درس‌های زیادی آموخت، او به ملت‌های جهان درس قیام را آموخت، درس عزت و شرف و ایستادگی در برابر کفّار را آموخت، برای مؤمنان، مقاومت در مقابل ظلم دشمنانِ تا به دندان مسلح اسلام را آموخت و بالاخره خمینی آموزگار بزرگ شهادت بود و برای مسلمانان درس شهادت را نیک بیاموخت.

این روزنامه با اشاره به اینکه امام خمینی نیز مثل هر انسانی به دیار آخرت شتافت، نوشت: ما در وجود آن رادمرد بزرگ، عزت اسلام و وقار مؤمن را نظاره‌گر بودیم. ما شاهد مبارزه آشتی‌ناپذیر او علیه امپریالیسم بودیم و عشق به شهادت را در وجود پاک او مشاهده کردیم.

رادیو نروژ: امام خمینی، شخصیتی بود که طی ده سال، بارها آمریکا را تحقیر کرد

استکهلم - خبرگزاری جمهوری اسلامی:

روزنامه «داگبلات» چاپ نروژ نوشت: آیت الله خمینی شخصی بود استوار و در سختی‌ها به آرامی تصمیم می‌گرفت. سخن وی قانون، و قانون وی قرآن بود.

تلویزیون نروژ نیز شب گذشته در مشروح اخبار خود، ضمن نشان دادن صحنه‌هایی از میلیون‌ها عزادار ایرانی در تهران، گفت: تعداد عزاداران و سوگواران رحلت امام خمینی بیش از جمعیت مراسم عاشورا و تاسوعا سال ۱۳۵۷ تهران و لحظات ورود امام است.

تلویزیون نروژ در این گزارش خبری گفت: ارتش و سپاه پاسداران نیروهای مسلح ایران به رهبر جدید آیت الله خامنه‌ای اعلام وفاداری کرده‌اند. به گزارش منابع دیپلماتیک ایران در اسلو، تلویزیون نروژ در گزارش خود، ایران را کشوری با ثبات توصیف کرد. تلویزیون نروژ همچنین لحظات قرائت وصیت‌نامه حضرت امام خمینی توسط آیت الله خامنه ای را نشان داد، و گزارشگر تلویزیون گفت: آخرین خواست امام خمینی، جانشینی آیت الله خامنه‌ای بوده است.

رادیو نروژ در یکی از گزارش‌های روز گذشته خود، گفت: امام خمینی رهبر و شخصیتی بود که طی ده سال، بارها آمریکا را تحقیر کرده و آبروی آن کشور را برد. رادیو نروژ در یکی دیگر از گزارش‌های خود گفت: امام خمینی نشان داد محرومین می‌توانند در قبال ابرقدرت‌ها پایداری کنند.

روزنامه «داگبلات» چاپ نروژ در شماره روز گذشته خود نوشت: از زمانی که امام خمینی به ایران بازگشت، رهبر بلامنازع جمهوری اسلامی ایران بود. سخن وی قانون و قانون وی کتاب قرآن بود، قرآنی که امام خمینی هر روز در وقت معین آن را تلاوت می کرد.

 

***

 

روزنامه اطلاعات؛ ۱۸ خرداد ۱۳۶۸:

تلویزیون اسپانیا طی گزارشی از مراسم تشییع پیکر پاک امام امت اعلام کرد: بیش از ده میلیون نفر در مراسم تشییع امام خمینی در ایران شرکت کردند. در این گزارش که در بخش خبری دیشب تلویزیون اسپانیا همراه با فیلمی از میلیون‌ها مردم عزادار پخش شد، تأکید شد ازدحام و هیجان بیش از حد، مراسم تشییع را از حالت عادی خارج کرد.

خبرنگار تلویزیون اسپانیا گفت: دو میلیون نفر در محوطه بهشت زهرا اجتماع کرده بودند و بیش از هشت میلیون نفر نیز خیابان‌های تهران را پوشانده بودند. هیجان همراه با اندوه مردم از تشییع، حالت عادی مراسم را از بین برد. پیکر امام خمینی با هلیکوپتر به بهشت زهرا انتقال یافت، اما در این مکان نیز تجمع مردم مانع از فرود هلیکوپتر برای مدتی طولانی شد.

خبرنگار تلویزیون اسپانیا همچنین گفت: در لحظه‌ای که بدن امام به خاک سپرده می‌شد گوینده تلویزیون ایران که به طور مستقیم گزارش می‌داد با صدایی محزون گفت: وقت آن رسیده است که ستاره‌ها از درخشش و رودها از خروش باز ایستند.

برنامه ویژه تلویزیون دولتی ایتالیا در مورد ایران

شبکه اول تلویزیون دولتی ایتالیا طی یک گزارش ویژه پیرامون ارتحال جانگداز رهبر مستضعفان جهان و نقش ایشان در جامعه، نیمه شب دیشب اعلام کرد: (امام) خمینی برای مردم ایران حکم صدای خدا را داشت.

مفسر این برنامه با اشاره به عظمت حضور عشاق امام در مراسم عزاداری اضافه کرد: مرد قدرتمند تاریخ می‌میرد و مردم ایران شیون می‌کنند، چرا که عظمت و جای خالی آیت الله امام خمینی را کسی پُر نخواهد کرد.

این شبکه تلویزیونی همچنین با پخش تصاویر عزاداری مردم داغدیده ایران طی این گزارش اعلام کرد: مردم ایران می‌دانند که دیگر رهبر خود را به دست نمی‌آورند و به همین دلیل است که اشک‌های ریخته شده در ایران اشک‌های صادقانه‌ای است.

تجلیل نشریه الشعب الجزایر از رهبر کبیر انقلاب اسلامی

روزنامه عربی‌زبان «الشعب» چاپ الجزیره در شماره روز سه‌شنبه خود طی مقاله‌ای به قلم محمدعلى خوازم تحت عنوان «مردی که دشمنان اسلام را خوار کرد» نوشت: امت اسلامی گوهری گرانبها و کمیاب را که جهان اسلام تاکنون مثل او را به خود ندیده است، از دست داد.

الشعب نوشت: امام آن شخصیت بزرگی که در طول ۸۹ سال عمر با برکت، لحظه‌ای از گسترش تعالیم اسلام و تلاش برای آزادی در بند کشیدگان تاریخ باز نایستاد و قلب مهربان وی برای «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» می تپید، به سوی خدا شتافت و جهان اسلام در غم از دست دادنش به سوگ نشست.

«الشعب» نوشت: امام خمینی با تأسیس جمهوری اسلامی و تدوین قانون اساسی با الهام از احکام شریعت اسلامی، ارکان ظلم را در جهان به لرزه درآورد. وی در برابر هجوم دشمنان خدا از جمله شیطان بزرگ، آمریکا، استوار ماند و به ملت مسلمان ایران و نیز جهانیان آموخت که چگونه با غرب امپریالیست و شرق کافر مبارزه کنند.

به نوشته الشعب، امام خمینی برای دفاع از محرومان جهان، پرچم اسرائیل را از آسمان ایران اسلامی به زیر کشید و به جای آن برای نخستین بار پرچم فلسطین را برافراشت و دروازه‌های شرقی کشور ایران را به روی مجاهدین مسلمان افغانی باز گذاشت.

امام خمینی، گورباچف را به مطالعه در اسلام دعوت کرد و حکم اعدام مرتدی همچون سلمان رشدی را صادر نمود و با این عمل خود کاری که پس از پیامبر بزرگوار اسلام و خلفای راشدین سابقه نداشته است، انجام داد.

نویسنده مقاله افزود: امام به تشویق مسلمانان برای سازماندهی صدها مؤسسه تبلیغاتی در اروپا و آمریکا همت گماشت و از این طریق هزاران تن از مردم این کشورها به اسلام گرویدند.

الشعب در پایان نوشت: دستاوردهای درخشان ۸۹ سال زندگی این مرد بزرگ را تاریخ با حروف طلایی ثبت خواهد کرد.

شایان توجه است، روزنامه‌های عرب‌زبان و فرانسوی‌زبان الجزایر طی سه روز گذشته ضمن گزارش رویدادهای ایران، تصاویری از رهبر عالیقدر انقلاب اسلامی را در صفحات اول خود به چاپ رساندند.

 

***

 

روزنامه اطلاعات؛ ۲۰ خرداد ۱۳۶۸:

سرویس سیاسی: رحلت جانخراش امام امت و وفاداری بی‌نظیر و تاریخی امت امام که جهان را در بهت و حیرت فرو برده، همچنان در صدر اخبار و گزارشهای مطبوعات و رادیو و تلویزیون‌های جهان قرار دارد. در زیر از روی اجمال به بخشی از این گزارش‌ها اشاره می‌کنیم:

خبر ارتحال امام خمینی رهبر انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی در ایران، بازتاب وسیعی در رسانه‌های نیجریه داشت. در این راستا، پنج روزنامه دیلی تایم، ناشنال کنکورد، دمکرات، نیونیجریان و ریپورتر به شرح زندگی پربار امام پرداخته و از ارتحال ایشان ابراز تأثر کردند. روزنامه‌های مزبور، تأکید کردند که امام خمینی یک انسان استثنایی بود و شخصیت چند بُعدی ایشان باعث شد تا امام، رهبری مسلمانان جهان را در دست گیرد و برخی از ملت‌های جهان آشکار و پنهان این رهبری را پذیرفتند. این روزنامه‌ها، خاطرنشان کردند که تمامی اقدامات امام از جمله ستیزه‌جویی ایشان با دولت کارتر، رئیس جمهوری اسبق آمریکا که عاقبت به سقوط سیاسی کارتر منجر شد، رسوایی‌ای که وجهه سیاسی رونالد ریگان رئیس جمهوری آمریکا را از بین برد، قاطعیت ایران در مقابل عراق، موضعگیری ایران در قبال کشور مستقل فلسطینی و نیز فتوای ایشان در مورد سلمان رشدی هر کدام یک انقلاب بود.

دکتر ابراهیم سلیمان یک استاد انستیتوی اداری و دولتی دانشگاه احمدوبلو در شهر زاریا، امام را به اخگری فروزان در پهنه یک آسمان غبارگرفته تشبیه کرد. وی روز چهارشنبه در روزنامه دمکرات نوشت: اینکه یک مرد افسانه‌ای از ایران ظهور می‌کند، جای تعجب نیست، چون حضرت محمد(ص) پیامبر اسلام پیش‌بینی کرده بود که ایران سرزمین احیاگران بزرگ اسلام خواهد بود. دکتر سلیمان گفت: پیامبر اسلام(ص) فرموده است که حتی اگر شعله اسلام در دورترین نقطه جهان خاموش شود، یک مسلمان ایرانی دوباره آن را شعله‌ور خواهد ساخت. وی خاطرنشان کرد، که محمد اقبال شاعر پاکستانی با الهام از این فرموده پیامبر اسلام حدود چهل سال پیش، پیش‌بینی کرده است که اسلام پس از افول دوباره در ایران رشد و نمو پیدا خواهد کرد. وی خاطرنشان کرد که انقلاب اسلامی تنها انقلابی بود که توانست به طور مستقیم با تمدن و فرهنگ اروپایی به مقابله برخیزد و این مقابله از سال ۱۹۷۹ به این سو به قوّت خود باقی است. وی سپس با اشاره به این گفته دنیس هلی وزیر اسبق دفاع انگلیس که اگر به ایران اجازه دهیم بر مشکلات خود فائق آید این به منزله محو تمدّن غرب خواهد بود، افزود: این خود گواه قدرت بالقوه انقلاب اسلامی است و به کارگیری بیشتر این قدرت به زودی به واقعیت خواهد پیوست.

«آرموندو روبن پونته» خبرنگار پرسابقه آرژانتین طی مقاله‌ای نوشت: امام خمینی یک بار دیگر اسلام را در جهان به حرکت درآورد و همین امر نیز باعث وحشت رهبران غرب از ایشان در طول زندگیشان بود.

روزنامه «لوسوار» چاپ بلژیک، با اشاره به مراسم تاریخی تشییع و به خاکسپاری پیکر مقدس حضرت امام نوشت: آنهایی که دورادور آرزوی تغییر حکومت امام خمینی را در سر می‌پروراندند، امروز لال و حیرتزده شده‌اند.

شبکه تلویزیونی «سی.تی.وی» کانادا در برنامه ویژه‌ای مراسم به خاکسپاری پیکر مقدس امام را اینگونه توصیف کرد: مراسم تشییع جنازه آیت الله خمینی به بزرگترین تظاهرات تاریخ تبدیل شد که طی آن بزرگترین تشییع جنازه جهان نیز انجام گردید.

تلویزیون «سی.بی.اس» کانادا در برنامه‌ای به مناسبت ارتحال امام خمینی اعلام کرد: مخالفین نظام جمهوری اسلامی ایران اینک جایگاهی در ایران ندارند و دیگر امیدی نیز به کسب قدرت از سوی آنها نیست.

«چنگیز چاندار» نویسنده و روزنامه‌نگار سرشناس ترکیه، در مقاله‌ای با اشاره به انقلاب اسلامی نوشت: مبارزات امام خمینی با مظاهر شرق و غرب، به ملتی که سالها غرور خود را شکسته می‌دید شخصیتی جدید بخشید و به میلیونها مسلمان جهان درس مبارزه آموخت.

روزنامه «لااستامپا» چاپ ایتالیا از قول خبرنگار خود در تهران نوشت: مردم عزادار از تهران و تمام نقاط ایران با هر وسیله و حتی پای پیاده به بهشت زهرا می‌آیند و در غم از دست دادن رهبرشان اشک می‌ ریزند.

روزنامه «السفیر» چاپ لبنان در تفسیری نوشت: حضور بی‌نظیر و تشییع با عظمت جنازه امام خمینی نشانگر تقدیر و تجلیل یک امت از قهرمان و رهبر تاریخی خود بود که تأثیر عمیقی به جای مانده از امام را در وجدان ملت نشان می‌دهد.

این روزنامه می‌افزاید: وصیت‌نامه امام خمینی که در تشییع جنازه وی از سوی ملت به تصویب رسید در واقع بیانیه و برنامه کاری بود که پس از وفات خود صادر نمود و هیچ نکته‌ای را چه در مسائل داخلی و چه در سیاست خارجی مبهم نگذاشت و وظائف ملت و حوزه‌های علمیه را در مرحله آینده تعیین کرد و انقلاب اسلامی برای حفظ ارزشهای رهبر خود از این پس برخلاف تصور دشمنانش مستحکم‌تر و قدرتمندتر از گذشته در صحنه باقی خواهد ماند.

روزنامه «ایل جورنو» چاپ ایتالیا اعلام کرد: حقیقت انقلاب اسلامی و تفکر آیت الله امام خمینی بسیار عمیق است و غرب از ابتدا انقلاب اسلامی ایران و اندیشه رهبری آن را با تفکر رهبری سایر انقلاب‌های جهان سومی و مارکسیستی اشتباه گرفت. این روزنامه اضافه می‌کند: تفکر و اندیشه آیت الله (امام) خمینی بیانگر نیاز ملتی بود که دچار یک هویت بیگانه شده بود و او آنان را به خویشتن خویش بازگردانید.

آقای کلیم صدیقی رئیس انستیتوی اسلامی لندن در مقاله‌ای در یکی از روزنامه‌های چاپ انگلیس نوشت: مراسم تشییع جنازه حضرت امام، مرا به یاد مراسم ورود امام در ده سال گذشته انداخت. در آن روز هر مرد و زن و کودکی در تهران در خیابانها منتظر ورود امام بود و وقتی که امام رحلت نمود نیز همان واقعه اتفاق افتاد. وی در مورد تأثیر رحلت امام در جهان و بازتاب مراسم تشییع پیکر پاک امام امت گفت: جهان در حال حاضر توسط کفّار اداره می‌شود و آنها فکر می‌کردند که فوت امام قدرت اسلام را از میان خواهد برد، اما مشارکتی این چنین در تشییع پیکر امام، چنین تصوری را عملاً باطل کرد و آینده انقلاب اسلامی ایران نیز تضمین گردید.

روزنامه «الشرق» نیز نوشت: میلیونها نفر به سوی مزار امام خمینی سرازیر شدند و حزن و اندوه ایران را در بر گرفته است.

یک روزنامه‌نگار ترک در روزنامه «ملی گازته» در مقاله‌ای تحت عنوان «امام خمینی» نوشت: امام خمینی بدون شک نقش بسیار بزرگی در شکل دادن به تاریخ معاصر انقلاب‌ها داشت. او کلیه تئوریهای سیاسی، دکترین‌های تاریخی و جریانات فلسفی را زیر و رو کرد و توانست در دورانی که تکنولوژی و زندگی مدرن بر دیگر مظاهر زندگی تسلط پیدا کرده است با هدایت انقلاب اسلامی نظامهای ارزشی غرب را متزلزل کند. نویسنده یادشده افزود: امام خمینی توانست توده‌های عظیم ملت مسلمان ایران را که نظیر آن در تاریخ هیچ انقلابی دیده نشده است، به حرکت درآورده و دکترین انقلاب شیعه را برای نخستین بار محقق سازد.

به نوشته این روزنامه امام خمینی با حرکت انقلابی خود در دل دنیای غرب خوف و وحشت آفرید، اما در میان ملت خود مظاهر آنچنان عشق و مهری بود که امروز پنجاه میلیون ایرانی درغم رحلت او در ماتم فرو رفته است.

 

منبع: روزنامه اطلاعات؛ ۱۶ تا ۲۰ خرداد ۱۳۶۸