فتح میمک، نتیجه مقاومت عشایر و مردم ایلام/ غیبت رسانه‌ها در سالگرد این عملیات


1578 بازدید

فتح میمک، نتیجه مقاومت عشایر و مردم ایلام/ غیبت رسانه‌ها در سالگرد این عملیات

محمدعلی نائینی رئیس ستاد 9 دی و عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین‌(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم با اشاره به سالگرد فتح میمک در منطقه ایلام گفت: همه‌ساله یک مراسم باشکوهی به این مناسبت برگزار می‌شود. میمک در محور جبهه‌های میانی غرب کشور در دوران دفاع مقدس بود و اهمیت فوق العاده و استراتژیک داشت. هم به‌جهت اشرافی که روی مناطق سیاسی و اقتصادی عراق داشت و هم به‌جهت موقعیت سوق الجیشی که در سطح ارتفاعات میمک داشت. قبل از تهاجم سراسری ارتش عراق در 31 شهریور 59، در 19 شهریور یعنی چند هفته قبل از آغاز جنگ هشت ساله این ارتفاعات توسط ارتش عراق اشغال شد. اهمیت این منطقه برای مردم ایلام به‌خصوص عشایر خزل کاملاً روشن است. با علمای بزرگی که در استان ایلام نقش آفرینی داشتند مثل آیت‌الله حیدری و دل‌بستگی ملی و ایمان و اعتقاد عمیقی که نسبت به نظام بوده پیروز میدان شده‌اند. مجموعه این روشنگری‌ها و ایمان مردم باعث می‌شود که عشایر برانگیخته شده به صحنه بیایند برای انجام یک عملیات. ارتش و سپاه هم در آن مقطع کمک می‌کند، در شرایطی که ما در ابتدای جنگ مشکلات فراوانی داریم، امکانات محدود است. یک عملیات بسیار هماهنگ با بهره‌گیری از نیروی مردمی منطقه برای آزادسازی ارتفاعات میمک شکل می‌گیرد و این عملیات به‌خوبی طراحی شده و به‌سرعت به فتح میمک منجر می‌شود.

وی افزود: در این عملیات 25 شهید و تعداد زیادی جانباز داشتیم و غنائم قابل توجهی توسط عشایر از ارتش عراق گرفته می‌شود. این خاطره تاریخی که الآن بیش از سی و چند سال از آن می‌گذرد برای مردم خاطره بسیار شیرین و ماندگاری شده است به‌خصوص بخشی از تاریخ مبارزات مردم ایلام به حساب می‌آید. همه‌ساله در این مناسبت مراسم بزرگداشت فتح میمک در همان یادمان میمک که متعلق به شهید کشوری است برگزار می‌شود، جالب این است که حضور مردم در این مراسم حضور بسیار خودجوش و فراگیر است. در روز جمعه این هفته که این مراسم برگزار شد، شاهد بیش از 20 یا 30 هزار نفر از مردم منطقه و از شهرهای مختلف استان ایلام و عشایر منطقه و با یک شور و هیجان و نشاط مردم بودیم، مسئولین منطقه همه حضور داشتند.

نائینی با انتقاد از پوشش ضعیف رسانه‌ای برای برگزاری این مراسم گفت: متأسفانه رسانه‌های اصلی ما این رویداد بسیار خوب و ارزشمندی که تبدیل به یک بخشی از هویت منطقه شده و هرسال هم با شور و هیجان خاصی به بزرگداشت آن پرداخته می‌شود در این مراسم غیبت دارند و شاهد بازتاب رسانه‌ای مناسب آن نبوده‌ایم. استان ایلام در زمان جنگ استان بسیار محرومی بوده اما به‌رغم این محرومیت‌ها در جنگ بسیار نقش آفرینی کرده و عملیات‌های سرنوشت سازی را با حضور مردم این استان و عشایر و لشگر امیرالمؤمنین(ع) در منطقه انجام داده است. متأسفانه کمتر به ثبت خاطرات این منطقه پرداخته شده و مناسبت‌های مهمی مثل فتح میمک که اهمیت فوق العاده‌ای دارد به ثبت آن در تاریخ رویدادهای مهم عنایت نشده است. ایلام در شرایط جنگ یکی از استان‌هایی بود که به‌صورت فراگیر و گسترده تحت تأثیر جنگ بود.

وی افزود: مردم ایلام در طول جنگ در استان حضور داشتند، هیچ مهاجرتی از این استان صورت نگرفت حتی از سایر مناطق مهاجرپذیر هم بود. در شرایطی که تعدادی از شهرهای استان مثل دهلران و مهران کاملاً تخریب شده بود اما باز هم مهاجرتی در استان ندیدیم، به‌خصوص در روستاها مکرر مردم شاهد حضور هواپیماهای عراقی بودند و مرتب بمباران می‌شد. یک شوخی معروفی در ایلام مطرح بود که می‌گفتند هواپیماهای عراقی وقتی به نقاط مختلف کشور می‌رفتند و بمباران می‌کردند در برگشت به پایگاه‌های خودشان، بمب‌های اضافه خود را روی سر مردم ایلام می‌ریختند. مردمی که این‌گونه آماج حملات هواپیماهای دشمن بودند در یک شرایط جنگی زندگی کردند و اکثراً در روز به شیارها و دره‌های اطراف می‌رفتند و در شب به خانه‌های‌شان بازمی‌گشتند. ایستادگی، مقاومت و دل‌بستگی در این منطقه بسیار بالاست و یک منطقه از جبهه‌های میانی بود که اهمیت استراتژیک برای ارتش عراق داشت.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین‌(ع) در ادامه تصریح کرد: ارتش عراق از سه محور در شهریور 59 جنگ خود را آغاز کرد: محور جنوبی، محور شمال غرب و محور میانی. در این محور میانی ارتش عراق با یک سپاه و چهار لشگر تهاجم کرد. هدف اصلی‌اش هم این بود که به محور میانی که مقابل بغداد بود عمق دهد و یک پدافند مستحکم را در این منطقه ایجاد کند. قطعاً اگر مقاومت‌های مردمی در این منطقه نبود ارتش عراق ارتباط ایلام و خوزستان را قطع می‌کرد و ده‌ها کیلومتر در این استان پیشروی می‌کرد. این مقاومت‌ها بود که جلوی تهاجم را گرفت. قبل از اینکه سپاه و ارتش وارد جنگ شود مردم خودجوش وارد عمل شده بودند. این مقاومت‌های مردمی اعتماد به نفس را افزایش داد و ارتش عراق را در ادامه پیشروی‌هایش دچار تردید کرد و خود همین مقاومت‌ها و عملیات‌های خودجوش ابتدای جنگ بود که زمینه آن عملیات‌های بزرگ را مثل طریق القدس و ثامن الائمه(ع) و فتح المبین را فراهم کرد. معتقدم مناسبت‌های این شکلی که تبدیل به یک هویت در استان شده است و انگیزه بزرگی برای پاسداشت آن است باید در رسانه‌ها بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.


تسنیم