نگاهی به اقدامات تروریستی منافقین در سالهای آغازین انقلاب


فاطمه تیمورزاده‌
4725 بازدید

نام گروهک تروریستی منافقین در ایران یادآور جنایت‌ها و اقدامات تروریستی است که موجب شهادت بسیاری از مقامات برجسته جمهوری اسلامی ایران و شمار زیادی از مردم شده است. اعضای این گروهک تروریستی از دهه 1980 در اردوگاهی به نام اشرف در شرق استان دیاله عراق که هم مرز ایران است، مستقر شدند و به همکاری همه‌جانبه با رژیم بعث‌‌پرداختند.
با روی کار آمدن دولت جدید عراق و فعالیت‌های صورت گرفته از سوی تهران، به گفته مقامات عراقی این اردوگاه تا 2 ماه آینده بسته خواهد شد. البته سرنوشت سران این گروهک به طور مشخص اعلام نشده است؛ اما در مقطع کنونی، اتحادیه اروپا در اقدامی سیاسی و در حمایت از این گروهک، نام منافقین را از فهرست تروریست‌ها خارج کرد، در حالی که می‌توان هزاران دلیل بر تروریست بودن آنها ارائه کرد.
شکل‌گیری‌ گروهک تروریستی منافقین
در سال 1344 سازمان مجاهدین خلق (منافقین) به عنوان یک گروه سیاسی نظامی، توسط 3 تن از به اصطلاح روشنفکران جوان، با هدف سرنگونی رژیم وابسته پهلوی تاسیس شد. این سازمان تحت تاثیر سرکوب قیام مردمی 15 خرداد و شکست مبارزات مسالمت‌آمیز، در جریان تدوین راهبرد به مبارزه مسلحانه رسید و بتدریج با بهره‌گیری از تئوری‌ها و تجارب جریان‌های چپ و مارکسیست آمریکای لاتین، شیوه جنگ چریکی شهری را در تاکتیک اتخاذ کرد. در سال 50 بنیانگذاران این سازمان و اکثریت کادر آن توسط ساواک دستگیر و این سازمان در آستانه انحلال کامل قرار گرفت.
سازمان مجاهدین خلق در سال 54 با تغییر ایدئولوژی، مارکسیسم را پذیرفت و در پی آن تصفیه‌ خونینی در آن صورت گرفت و تعدادی از کادرهای آن ازجمله مجید شریف واقفی به قتل رسیدند. در سال 57 با پیروزی انقلاب اسلامی و سقوط شاه، اعضای باقی‌مانده گروه از زندان آزاد شدند و از همان ابتدا به مخالفت با انقلاب پرداختند و از سال 60 به دنبال 3 سال کش و قوس بالاخره مشی مسلحانه را علیه جمهوری اسلامی ایران برگزیدند. متعاقب آن سران این گروه به فرانسه و سپس به عراق پناهنده شدند و خود را به طور کامل در راستای سیاست‌های دولت صدام و علیه منافع مردم ایران قرار دادند. به دنبال شکست‌های پی‌درپی در راهبردهای اعلام شده، بحث‌های جدیدی به نام انقلاب ایدئولوژیک به راه افتاد. از این سرفصل یعنی از سال 64 به بعد گروهک تروریستی سیاسی نظامی منافقین، در عمل مسیر تبدیل شدن به یک فرقه مذهبی تروریستی خطرناک را به سرعت طی کرد و نیروهای خود را به ورطه‌ای فوق‌العاده هولناک کشاند. سال 67 با ناامیدی دست به آخرین حربه جنگی خود زد و به قصد تصرف تهران با کمک نیروهای عراقی و تسلیحات غربی به سمت تهران به حرکت درآمد و پس از 3 روز با تحمل تلفات بی‌شمار شکست را پذیرفت و نیروهای باقی‌مانده ناچار به عراق متواری شدند. این گروهک در حال حاضر به عنوان تنها راه بقا، مشغول وطن فروشی و جاسوسی به نفع بیگانگان است و می‌کوشد با آویزان شدن به قدرت‌های بزرگ مفری برای نجات بیابد.
اقدامات تروریستی منافقین
عملکرد گروهک تروریستی منافقین، طیف وسیعی از ترورها و حملات مسلحانه را تشکیل می‌دهد، به گونه‌ای که براساس بررسی‌های صورت گرفته 16 هزار نفر از مردم کشورمان در این اقدامات تروریستی به شهادت رسیده‌اند.
اوایل سال 59 حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب که در آن موقع به عنوان نماینده امام خمینی (ره) بودند، در حال پاسخگویی به پرسش‌های دانشجویان در دانشگاه تهران توسط ضبط‌صوت‌های بمب‌گذاری شده منافقین مورد سوء قصد قرار گرفتند و جراحتی عمیق برداشتند.
حادثه تروریستی 6 تیر 1360؛ وقتی آیت‌الله خامنه‌ای، نماینده وقت امام خمینی در مسجد ابوذر در حال سخنرانی بودند، روسای گروهک منافقین پس از آن که بنی‌صدر، یار و همراه خود را در آستانه عزل از مسند ریاست جمهوری دیدند، با اعلام شورش مسلحانه، نیروهای خود را به خیابان‌ها فراخواندند و ناگهان جمعی اسلحه به دست یا با چاقو و تیغ موکت‌بری ضمن حمله به افراد بی‌گناه تعدادی را به شهادت رساندند و جمعی را نیز زخمی کردند. یکی از فجیع‌ترین اقدامات گروهک تروریستی منافقین در 7 تیر 60 رخ داد. در این زمان بود که بمبی قوی مرکز حزب جمهوری اسلامی را تخریب کرد و موجب شهادت دکتر بهشتی، رئیس دیوانعالی وقت کشور و بیش از 72 تن از یاران امام شد.
8 تیر 60 کاظم افجه‌ای از اعضای منافقین با سلاح کمری، کچوئی رئیس زندان اوین را در دادسرای انقلاب اسلامی به شهادت رساند و خود نیز با همان سلاح خودکشی کرد.
8 شهریور 60 محمدعلی رجایی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران همراه با محمدجواد باهنر، نخست‌وزیر بر اثر انفجار بمبی که در ساختمان نخست‌وزیری توسط منافقین کار گذارده شده بود، به شهادت رسیدند.
20 شهریور 60 مجید نیکو از دیگر اعضای منافقین، آیت‌الله مدنی امام جمعه تبریز را همراه 17 تن از مردم پس از برگزاری نماز جمعه به شهادت رساند.
7 مهر 60 هادی علویان از دیگر اعضای منافقین، آیت‌الله هاشمی‌نژاد را به شهادت رساند.
30 آذر 60 گوهر ادب آواز از اعضای منافقین، آیت‌الله دستغیب امام جمعه شیراز را وقتی عازم نماز جمعه بود همراه 12 نفر دیگر به شهادت رساند.
11 تیر 61 آیت‌الله صدوقی امام جمعه یزد در حال ترک جایگاه توسط یک عضو منافق که ملبس به لباس ارتشی بود، به طرز فجیعی به شهادت رسید.
23 مهر 61 آیت‌الله اشرفی اصفهانی، امام جمعه کرمانشاه در مسجد جامع کرمانشاه توسط محمدحسین خداکرمی از اعضای گروهک منافقین به شهادت رسید.
24 اسفند 1363 منافقین کوردل با قرار دادن بمبی 7 کیلویی در محل برگزاری نماز جمعه تهران به امامت آیت‌الله خامنه‌ای، بسیاری از افراد حاضر در نماز جمعه را به شهادت رساندند. بر اثر انفجار این بمب 14 نفر به شهادت رسیدند و 88 نفر مجروح شدند.
دولت جدید عراق پس از به دست گرفتن کنترل پادگان اشرف تصمیم گرفته است تا 2 ماه آینده این پادگان را به زباله‌‌دانی تاریخ بسپارداز دیگر اقدامات تروریستی منافقین می‌توان به ترور اسدالله لاجوردی، رئیس زندان‌های ایران در سال 1377 و علی صیاد شیرازی فرمانده نیروهای مسلح ایران اشاره کرد.
4 بهمن 1379 آرام گفتاری، از اعضای گروهک منافقین با انجام عملیات انتحاری به وسیله نارنجک در میان مردم تهران، موجب به شهادت رسیدن و زخمی شدن تعدادی از مردم شد.
حمله خمپاره‌ای خیابان ولیعصر تهران در سال1379 که موجب شهادت 2 نفر و مجروح شدن 7 نفر شد، حمله خمپاره‌ای به دانشگاه شهید چمران اهواز، حمله خمپاره‌ای به ساختمان مسکونی در ایلام و حمله خمپاره‌ای به مجموعه مسکونی در تهران از دیگر حملات تروریستی گروهک منافقین است.
عملیات مرصاد، پایانی بر منافقین
پس از پذیرش قطعنامه 598 از سوی جمهوری اسلامی ایران، منافقین در سال 1367 طی هماهنگی با رژیم صدام، اقدام به حمله‌ای کور علیه ایران کردند. به این ترتیب که قرار شد ارتش عراق با هجوم سنگین به مناطق جنوبی ایران، رزمندگان اسلام را به خود مشغول کند تا نیروهای منافقین بتوانند براحتی وارد ایران شده و تا تهران پیشروی کنند. مسعود رجوی، سرکرده منافقین پذیرش قطعنامه را نشانه ضعف رزمندگان کشورمان در جبهه‌های جنگ دانسته و به فکر تصرف تهران افتاده بود و در همین خصوص نیروهای خود را در گروه‌های نظامی آراست. در یک طرح هماهنگ با ارتش عراق قرار شده بود نیروهای عراقی از جنوب به ایران حمله کنند تا منافقین نیز براحتی از سمت غرب پیشروی کنند. خوش خیالی منافقین تا حدی بود که مسعود رجوی شب پیش از حمله به مهدی ابریشمچی که فرمانده محور تهران بود، اعلام کرده بود وقتی به تهران رسید اتاق کار سابق وی را در خیابان علوی آماده کند تا زمانی در آن مستقر شود. این سرکرده منافقین به دیگر اعضای خود دستور داده بود تا پس از ورود به تهران تا 48 ساعت هر کاری خواستند انجام دهند و هر کسی را که خواستند بکشند تا این که وی فرمان عفو عمومی بدهد. رجوی تصور می‌کرد در صورت ورود به ایران مردم به آنها خواهند پیوست.
نیروهایی که در این عملیات شرکت داشتند شامل 3 دسته می‌شدند؛ یک دسته اعضای قدیمی گروهک منافقین که آموزش دیده بودند، یک دسته اعضایی که از کشورهای دیگر اضافه شدند و دیگری هم اسیران گروهک منافقین بودند. در ابتدای این عملیات، منافقین توانسته بودند تنگه پاتاق تا منطقه چهارزبر در 34 کیلومتری کرمانشاه را با سرعت زیاد طی کنند. علت سرعت بالای حرکت ستون‌های منافقین، حضور نداشتن قوای نظامی در غرب کشور بود، زیرا به دلیل هجوم سنگین ارتش عراق به جبهه جنوب بخش عمده‌ای از توان نظامی کشورمان در جبهه‌های جنوب غربی مشغول دفع تهاجم عراق بودند به همین دلیل در برابر حرکت ستون‌های منافقین مقاومتی وجود نداشت. در نهایت، نیروهای نظامی کشورمان در عملیات موسوم به مرصاد نیروهای منافقین را به کلی منهدم و متلاشی کردند و باقی‌مانده آنها به خاک عراق فرار کردند.
وضعیت منافقین پس از عملیات مرصاد
گروهک تروریستی منافقین در عراق فعالیت‌های خود را علیه ایران ادامه دادند و به عنوان ستون پنجم صدام عمل و در دراز مدت به عوامل رژیم بعث بدل شدند، به طوری که این تروریست‌ها در سرکوب کردها به صدام، رئیس‌جمهور مخلوع عراق کمک کردند. این گروهک تروریستی در زمان رژیم بعث در عراق تشکیلات، چاپخانه، دفاتر، گروه‌های نظامی، کمپ‌های آموزشی، آسایشگاه‌ها، کلینیک‌ها، مدارس و حتی زندان‌های مخصوص به خود را تاسیس کرده بود.
اعضای فعال گروهک تروریستی منافقین در سال 1382همزمان با حمله‌ آمریکا به عراق و بسته شدن مرزهای سوریه قصد داشتند در سوریه از طریق دیدار با مقامات بین‌المللی و صلیب سرخ از آنها درخواست کنند تا اجازه دهند اعضای این گروهک از عراق به وسیله مرز سوریه خارج شوند که با دستگیری زن سوری‌ که توسط این گروهک اغفال شده بود و همراه خود مقدار زیادی پول و مدارک سازمان را به همراه داشت، 2 عضو منافقین نیز دستگیر و تحویل ایران داده شدند.
پس از کنترل پادگان اشرف توسط آمریکایی‌ها، واشنگتن با برخورد دوگانه، استفاده ابزاری از آنها را در دستور کار خود قرار داد که البته پس از مقطع زمانی به رغم این رویکرد، نام گروهک منافقین را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد.
در حال حاضر نیز دولت جدید عراق پس از به دست گرفتن کنترل پادگان اشرف، تصمیم گرفته است که تا 2 ماه آینده این پادگان را به زباله‌‌دانی تاریخ بسپارد، ولی هنوز سرنوشت مشخصی برای اعضا و سرکرده‌های این گروهک تروریستی که بعضا در کشورهای اروپایی به سر می‌برند، تعیین نشده است.


روزنامه جام جم ۱۳۸۷/۱۱/۳۰