تأثیر [ امام ] خمینی‌گرایی بر شیعیان خلیج [فارس] در اسناد وزارت خارجه آمریکا


1463 بازدید

محرمانه 27 سپتامبر 1979 ـ 5 مهر 1358
از: سفارت آمریکا، مسقط ـ 1741 به: وزارت امور خارجه، واشنگتن دی. سی
جهت اطلاع: سفارتخانه‌های آمریکا در ابوظبی، بغداد، دوحه، جده، کویت، لندن، تهران
مرجع: الف) سرویس خبرپراکنی خارجی ز ـ 1617، 24 سپتامبر 1979 ـ ب) منامه 1927
موضوع: یک دیپلمات برجسته شیعه عمان در مورد تأثیر
خمینی‌گرایی بر شیعیان خلیج [فارس] اظهارنظر می‌کند
1- (محرمانه- تمام متن)
2- در طول گفتگو دربارة مسائل دیگر در تاریخ 25 سپتامبر، سفیر پیشین عمان در ایران ملالاه‌ حبیب که هم‌اکنون سرپرست امور سیاسی وزارت امور خارجه است و به تازگی از تهران بازگشته، در مورد خمینی‌گرایی و تأثیر آن بر شیعیان خلیج [فارس] و به خصوص عمان چنین اظهارنظر می‌کند (حبیب نیز یکی از شیعیان عمان است).
3- اصرار آیت‌الله روحانی بر سرنگونی شیوخ بحرین. پس از نشان دادن گزارش آتشین روحانی (مرجع الف) حبیب گفت که اگر این سخنان با حمایت و یا حداقل به تحریک «نزدیکان [آیت‌الله] خمینی» صورت گرفته باشد اصلاً تعجب نخواهد داشت.
خوشبختانه وضع شیعیان عمان با وضع آنها در کویت و بحرین تفاوت بسیار دارد. در آنجا شیعیان کلاً عرب بوده و بخش عظیمی از جمعیت محلی را تشکیل می‌دهند، که شاید در بحرین اکثریت را دارا باشند، و در کویت بنا به گفته شیعیان این کشور 40 درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند. در بحرین و احتمالاً در کویت آنها به نسبت جمعیت، سهم خود را در منافع اقتصادی و مقامات سیاسی دریافت نکرده‌‌اند.
4- حبیب در ادامه گفت که در عمان حدود 10000 تا 15000 شیعه در (جمعیت 750000 نفری این کشور) وجود دارد. شیعیان عمان هندی بوده و اصلیت عربی ندارند. اکثر آنها بازرگان بوده، و فعالیتهای زیادی در زمینه بازرگانی دارند (رئیس اتاق بازرگانی نیز شیعه است) و چون در دولت نمایندگان کافی دارند، نیازی به وارد شدن در سیاست نمی‌بینند. معاون وزیر دارایی عمان (و وزیر دوفاکتوی آن)، سفیر این کشور در آمریکا و دیگر مقامات عالیرتبه عمان نیز شیعه هستند.
خلاصه اینکه، خمینی‌گرایی در میان شیعیان عمان جریان ندارد، چون آنها بخش ناراضی و محروم از جامعه را تشکیل نمی‌‌دهند.
5- نظریه: حبیب یک نظریه خوش‌بینانه را مطرح می‌کند ولی سفارت نیز لازم نمی‌داند که در قضاوت او تردید شود. وسایل اطلاعاتی وسیع جامعه عمانی بر فعالیتهای شیعیان محلی نظارت دقیق دارد که ناشی از نگرانی این کشور در مورد بروز مخالفت شیعیان به تحریک [آیت‌الله] خمینی است. اخیرا ً در مورد شکایات شیعیان چیزهایی شنیده‌ایم لیکن تا آنجا که می‌‌دانیم در نتیجه این نظارت دقیق، فعالیت مخالف چندانی کشف نشده است.
مطلب مضحک این است که مسئله شیعیان عمان در درازمدت نخواهد توانست بروز مخالفت شیعیان را ممکن سازد، لیکن تنفر مسلمانان سنی «اباضی» متعصب نسبت به ثروت و نفوذ جامعه کوچک شیعی غیرعرب این مسئله را احتمالاً به وجود خواهد آورد.
وایلی


از مجموعه اسناد بدست آمده از لانه جاسوسی در تهران – کتاب یازدهم