تهیه بیوگرافی آیت الله گلپایگانی توسط ساواک


2291 بازدید

تهیه بیوگرافی آیت الله گلپایگانی توسط ساواک


موضوع : آیت‏اله موسوى گلپایگانى عطف به 15134/321 ـ 13/4/43



شماره : 9639/20 الف تاریخ 7/5/43

گیرنده : اداره کل سوم (تیمسار ریاست ساواک)

فرستنده : ساواک تهران



بدین وسیله یک نسخه بیوگرافى تکمیل شده ملصق به عکس نامبرده بالا به پیوست ایفاد مى‏گردد.

رئیس ساواک تهران. مولوى

فیش تهیه شد بایگانى شود ـ 11/5

مذهبى ـ 9292





برگ تعرفه و بیوگرافى روحانیون



1ـ مشخصات :

نام : حاج سید محمدرضا شهرت : موسوى گلپایگانى نام پدر : مرحوم سید محمدباقر لقب : ــ محل تولد : قریه گوگد گلپایگان شماره شناسنامه : 21459 محل صدور : صادره از قم تاریخ تولد : 1316 قمرى محل اقامت دائم : قم

2ـ میزان نفوذ در کشور یا شهر یا محل خود و تعداد تقریبى طرفداران : یکى از چهار نفرى است که در قم در طراز اول روحانیون هستند به علت بى‏نظرى و رعایت مصالح مردم و مملکت مورد احترام است و اعتماد اهالى نسبت به او زیاد است و در قم اشخاصى که باطنا از وى ناراضى باشند خیلى کم است که شامل معدودى خواص سایر روحانیون طراز اول قم است.

3ـ مسجدى که در آن نماز مى‏گزارد. مسجد حسین‏آباد قم

4ـ قدرت بیان خوب است

5ـ آیا خودش مرجع تقلید مى‏باشد و یا از مرجع دیگرى تقلید مى‏کند. خودش مرجع است

6ـ درجات علمى و محل تحصیلات ـ تألیفات اجتهاد در علوم دینى و مرجعیت تقلید تألیفات : کتاب توضیح المقاصد و رساله علمیه در فقه و مسائل دینى

7ـ روحیه و افکار و تمایلات و بستگى به دستجات مختلف سیاسى و غیرسیاسى در حدود یک سالى است که معتقد شده است در امور بایستى با متانت و خونسردى و بدون سر و صدا و جنجال با دولت یا ادارات تماس گرفت و از این رویه نیز نتیجه خوبى گرفته است و قلبا راضى است و فقط در امور مذهبى دخالت مى‏کند و از کلیه احزاب دورى مى‏نماید.

8ـ نقاط ضعف و صفات برجسته اعتقادش به مذهب بیش از سایر روحانیون طراز اول است و به همین جهت دنبال جنجال و هیاهو نیست. روشنفکر است ولى چون مریدانش به اندازه او، با اطلاع نیستند مثل سایر روحانیون نمى‏تواند حقایق مطلب را بگوید و در این صورت رقباى وى او را تخطئه خواهند کرد.

9ـ وضع زندگى و نحوه امرار معاش از دریافت وجوهات مسلمین امرار معاش مى‏کند. به طلاب علوم دینى قم هر ماه حقوق مى‏دهد. یک بیمارستان در قم بنا نموده و اکنون مشغول به کار است و در حال حاضر وضع مادى او خوب است.

10ـ میزان اعتقاد مردم به زهد و تقواى نامبرده مردم به زهد و تقواى او بیش از سایرین اعتقاد دارند.

11ـ میزان احترام او نسبت به قوانین و مقررات به قوانین و مقررات در یک ساله اخیر احترام مى‏گذارد و از جنجال و دسیسه و اجتماع خوددارى دارد سعى مى‏کند مطالب موردنظرش که بیشتر جنبه دینى و آرامش مملکت است از طریق مذاکرات خصوصى حل شود و تاکنون با اتخاذ این رویه تا حد زیادى موفق شده است.

12ـ مخالفین او با ذکر مشخصات و علل مخالفت آقایان خمینى ـ شریعتمدارى ـ نجفى باطنا از مخالفین جدى او هستند زیرا به طورکلى از یک ساله گذشته حتى‏المقدور با آنها و عملیاتشان قطع رابطه کرده و فقط صورت ظاهر از نظر دینى در معاشرتهاى اجبارى با آنها حفظ مى‏کند.

13ـ آخرین آدرس و شماره تلفن قم ـ کوچه عشقعلى منزل هدایتى تلفن 3577

14ـ سایر اطلاعات متفرقه با تغییر رویه‏اى که در یک ساله اخیر داده است و با توجه به اینکه روش او هم به نفع خود او و مردم و مملکت و دین بوده است در روش خود پابرجا به نظر مى‏رسد و چنانچه با تقاضاهاى او که اغلب امکان‏پذیر است کماکان توجه شود روز به روز اعتماد مردم جلب خواهد شد زیرا در حال حاضر سایر روحانیون طراز اول تظاهر مى‏کنند که دولت با آنها خوب نیست و مردم طبعا اگر گرفتارى داشته باشند با آقاى گلپایگانى در میان مى‏گذارند و ایشان هم تحاشى ندارد که با دولت‏ها ارتباط دارد.