تایم:عملیات آمریکا در سومالی و لیبی نقاط ضعف راهبرد ضدتروریسم واشنگتن را عیان کرد


1590 بازدید

تایم:عملیات آمریکا در سومالی و لیبی نقاط ضعف راهبرد ضدتروریسم واشنگتن را عیان کرد

هر چند آمریکایی‌ها همواره بر هدف خود برای مبارزه با تروریسم پافشاری می‌کنند اما واقعیت این است که راهبرد آنها در این زمینه دارای نقاط ضعف و قوتی است که باعث شده آنها نتوانند تمام و کمال به این هدف خود نائل آیند.

به گزارش خبرگزاری فارس، نشریه «تایم» در گزارشی به تحلیل نقاط ضعف و قوت عملیات آمریکا در مقابله با تروریسم پرداخت و نوشت: حملات روز شنبه آمریکا علیه اهداف تروریستی در سومالی و لیبی نشان داد این کشور چگونه توانسته در بخشی از راهبرد ضدتروریستی خود موفق عمل کند و در بخش دیگر به ناکامی برسد.
این نشریه ادامه داد:‌ دو چیز به افراطی‌ها اجازه می‌دهد آمریکا را تهدید کنند؛ رهبران بلندپرواز این گروه‌ها و پناهگاه‌های امن. آمریکا در خنثی سازی مورد اول بسیار خوب عمل کرده اما در محدود کردن مورد دوم، بسیار ضعیف ظاهر شده است. از 11 سپتامبر، آمریکا در کشتار یا بازداشت بیشتر رهبران اصلی القاعده موفق بوده است. طبق گزارش رسانه‌ها و مقامات آمریکایی، در بُردی دیگر، پلیس فدرال آمریکا – اف‌بی‌آی- و سازمان سیا با حمایت نیروهای نظامی آمریکا توانستند انس اللیبی، رهبر القاعده در طرابلس را بازداشت کنند.
بر اساس این گزارش، هر چند آمریکا رهبران اصلی القاعده را بازداشت کرده، متحدان ایدئولوژیک القاعده در سراسر غرب، شمال و شرق آفریقا، شبه جزیره عرب، سوریه و عراق پراکنده شده‌اند و در جنوب آسیا نیز کماکان حضور دارند. اعضا القاعده اغلب بر اهداف منطقه‌ای متمرکز شده‌اند تا حمله علیه آمریکا. اما به خاطر داشتن رهبری شجاع، این گروه‌های کوچک می‌توانند چنین حملات بزرگی را طراحی و اجرا کنند. القاعده در شبه جزیره عرب بارها طرح‌های خود برای بمباران خطوط هوایی آمریکا را به اجرا در‌آورده‌اند. گروه تروریستی الشباب و سایر سازمان‌ها در آفریقا و خاورمیانه رسما به نیروهای القاعده پیوسته‌اند و هدف خود برای حمله به آمریکا و متحدان آن را اعلام کرده‌اند.
تایم نوشت: حذف رهبران خلاق و بلندپرواز این خطر را کاهش می‌دهد. این منطق حمله علیه رهبر گروه الشباب در سومالی به دست نیروهای ویژه آمریکایی بود. مقامات آمریکایی هدف خود از انجام این عملیات را اعلام نکردند اما یک نفر گفت، هدف این حمله دستگیری رهبر تروریست الشباب بوده است.
به نوشته این نشریه، این رویکردی منطقی برای این مشکل به شمار می‌آید و تردیدی نیست این اقدام به امنیت آمریکا کمک می‌کند. اما مسئله اصلی این است که آیا آمریکا موفق خواهد شد از طریق همکاری با دولت‌های محلی پناهگاه‌های امن این گروه‌های تروریستی را محدود کند یا خیر. در حال حاضر، آمریکا در از بین بردن رهبران تروریست خطرناک موفق بوده است اما با وجود پناهگاه‌های امن در برخی کشورهای دردسرساز، تهدید این گروه‌های تروریستی کماکان وجود دارد.


فارس،