گونترگراس آمریکا را امپریالیسم جهانی خواند


1549 بازدید

گونترگراس آمریکا را امپریالیسم جهانی خواند

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، شهر اوسنابروک پنج‌شنبه 23 ژانویه (3 بهمن) میزبان گونتر گراس نویسنده نام‌آور آلمانی بود. گراس در مقدمه این حضور ابتدا از نمایشگاهی از آثار خودش بازدید کرد که مشتمل بر 30 اثر گرافیکی از وی بود که در گالری «کونست ـ کوآرتی‌یر» به نمایش درآمده‌اند.

اما مساله به همین ختم نشد و گراس در محل این نمایشگاه با انتقاد سخت از موضع دولت فدرال آلمان در مساله جاسوسی سازمان امنیت ملی آمریکا و با انتقاد شدید خود از آنگلا مرکل اظهار داشت: ما با استفاده از این راه و روش بزدلانه در حقیقت استقلال و خودمختاری کشورمان را زیر سوال می‌بریم. آمریکا به عنوان "امپریالیسم جهانی" به خودش اجازه می‌دهد تا رفتاری را داشته باشد که مغایر با قانون اساسی است. 

گراس افزود: زمانی که نویسندگان جوان می‌خواستند نامه‌ای در مورد اعتراض به جاسوسی آمریکا تسلیم آنگلا مرکل کنند، او نه تنها شخصا برای دریافت این نامه نرفت بلکه یک مامور دون پایه را برای دریافت این نامه فرستاد. حتی در زمان لودویگ ارهارد صدراعظم آلمان غربی هم چنین رفتاری صورت نگرفته بود. این رفتار مرکل نشان دهنده نادیده گرفتن ادبیات از جانب وی است.

گونتر گراس در تالار صلح شهرداری اوسنابروک از سوی ولفگانگ گریسرت شهردار کل این شهر با استقبال روبه‌رو شد و در پاسخ به خوشامدگویی وی خاطرات خود مربوط به تحقیق برای نگارش رمان «ملاقات در تلگته» که وی را به اوسنابروک کشیده بود را یادآوری کرد. او همچنین آشکار کرد آنچه به شدت او را به این شهر مرتبط می‌کند خاطرات اریش ماریا ریمارکو و رمان ضد جنگ او با نام «در غرب هیچ چیز جدیدی نیست» است.

این نویسنده 86 ساله با اشاره به این موضوع که دیگر توان لازم برای نوشتن یک کتاب پر حجم همچون یک رمان را ندارد افزود: من در مورد رمان «طبل حلبی» پیشتر همه چیز را گفته‌ام. با نگاه به گذشته آنچه برایم با اهمیت‌تر است رمان «سال های سگی» است. شاید به این دلیل که این رمان آشکارا یک اثر ناتمام است.

گونتر گراس در بخش دیگر حضورش وارد تالاری شد که حدود 200 نفر در انتظار او به سر می‌بردند و به خواندن یک فصل از رمان «سال های سگی» پرداخت و از سوی حاضران به شدت مورد تشویق قرار گرفت.

رمان «سال‌های سگی» سال 1963 یه عنوان سومین بخش سه‌گانه دانتسیگ منتشر شد. دو بخش دیگر این سه گانه در سال های 1959 و 1961 با عنوان «طبل حلبی» و «موش و گربه» منتشر شده بود.

شهر اوسنابروک تا 8 فوریه (19 بهمن‌ماه) میزبان آثار هنری این نویسنده است.


ایبنا