«عملیات اچ۳» یکی از بزرگترین عملیات‌های هوایی جهان

عملیات فانتوم‌ها


«عملیات اچ ۳» که از آن به عنوان حمله به پایگاههای هوایی الولید نیز یاد می‌شود، یکی از مهمترین عملیات‌های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و یکی از بزرگترین عملیات‌های هوایی دنیاست که به نام عملیات فانتوم‌ها ثبت شده است. طی این عملیات، فانتوم‌های نیروی هوایی در تاریخ ۱۵ فروردین ۱۳۶۰ پایگاههای هوایی الولید(موسوم به H3) را در غربی‌ترین نقطه عراق بمباران کردند و آن را منهدم ساختند.

بعد از عملیات مشخص شد که خسارت‌ها، بیشتر از پیش‌بینی‌ها بود: ۴۸ فروند هواپیما که بیشتر آنها جنگنده-بمب‌افکن‌های روسی(میگ ۲۳- میگ ۲۱- سوخو ۲۲- سوخو ۲۰- توپولف ۱۶) بودند منهدم و یا آسیب جدی دیده، و همچنین سه آشیانه بزرگ هواپیما، دو دستگاه رادار و چندین پناهگاه بتونی هواپیما، به طور کلی تخریب شده است.

حمله به اچ۳ از لحاظ فنی یکی از پیچیده‌ترین عملیات‌های هوایی جهان بشمار می‌رود و از نظر دستاوردهای نظامی نیز در رده موفق‌ترین عملیات‌های نظامی جهان قرار می‌گیرد. موفقیت این عملیات هوایی همچون عملیات کمان ۹۹، اهمیت استراتژیک و تأثیر زیادی بر ادامه جنگ داشت.

سه روز پس از این عملیات، در تاریخ ۶۰/۱/۱۸ کلیه خلبانان و خدمه شرکت‌کننده در این عملیات به دیدار امام خمینی رفتند. امام خمینی در بخشی از بیانات خود در این دیدار فرمودند:«این مسأله ثابت کرد که بحمدالله جوانان عزیز ما با اتکا به ایمان و خدا، کارها را طوری انجام دادند که نظیر اعجاز بود».


عملیات فانتوم‌هاروزنامه اطلاعات؛ ۱۶ فروردین ۱۳۶۰
روزنامه کیهان؛ ۱۶ فروردین ۱۳۶۰

روزنامه جمهوری اسلامی؛ ۱۶ فروردین ۱۳۶۰