کتاب‎های «سقز، پاوه و مریوان» رونمایی شد


2172 بازدید

کتاب‎های «سقز، پاوه و مریوان» رونمایی شد

 رونمایی از سه کتاب با عناوین «پاوه، مریوان، سقز» که به روایت جنگ تحمیلی در این شهرهای غربی کشور می پردازد، در سرای اهل قلم برگزار شد.

 روایت جنگ، روایت مبارزات خستگیناپذیر و داستانهای حماسهآفرینان فرزندان سلحشور این مرز و بوم است. روایت دلیرانه کسانی است که از جان و مال و زن و فرزند خود گذشتند، تا از خاکشان و آرمانها و عقاید خود دفاع کنند. در این باره تاکنون کتابهای بسیاری نگاشته شده که هر کدام به نوبۀ خود بخشی از این حماسهآفرینیها را روایت میکند.

«ایستاده در حصار، جنگ در سرمان شهر شقایقها» عنوان سه کتاب از مجموعه کتابهایی است که واقعیتهای به وقوع پیوسته در غرب ایران در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی را به رشته تحریر درآورده است. در نشستی که به منظور رونمایی از این سه کتاب با عناوین «پاوه، مریوان، سقز» در محل سالن نشستهای سرای اهل قلم در نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد، جانشین مرکز مطالعات امنیت پایدار دانشگاه امام حسین علیه السلام سخنرانی کرد.

سردار رستگاه پناه در این نشست ضمن تشریح اتفاقات به وقوع پیوسته پس از پیروزی انقلاب اسلامی در منطقۀ غرب کشور به ویژه کردستان گفت: حوادث پیش آمده در سالهای 58 و 59 در کردستان در اصل پیشدرآمد جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بود. وی افزود: حوادث این دوره را میتوان در سه بخش، دوره نبرد اول یعنی دفاع از کردستان، دوران مذاکره و دورۀ دفاع و مبارزه برای آزادسازی مناطق اشغال شده تعریف کرد.

وی با تأکید بر ضرورت حفظ آثار و دستاوردهای این دوران، از همه صاحبان اهل قلم خواست تا نسبت به ثبت حوادث و اتفاقات این دوره از عصر معاصر از هیچ تلاش و کوششی دریغ نکنند.

در ادامه مراسم رخساره ثابتی نویسنده شهر شقایقها که حوادث سقز را روایت میکند، گفت: این کتاب در 5 بخش تاریخ باستانی سقز، جغرافیا، تاریخ معاصر و حوادث و اتفاقات جنگی تحمیلی و پس از جنگ را روایت میکند. وی افزود: در اصل کتاب ماجرای آزادسازی شهر سقز از اشغال ضد انقلابیون را بیان میکند.

آیت معروفی نویسنده «ایستاده در حصار» نیز که به حوادث پاوه میپردازد، طی سخنانی ضمن اشاره به حوادث شهر پاوه در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی اظهار کرد: در این کتاب درگیریها، سقوط و آزادسازیهای شهر روایت شده است.

«جنگ در سرما» نیز عنوان کتاب دیگری بود که تاریخ و حوادث مریوان را بازگو میکند که در این نشست به همراه دو کتاب دیگر با حضور سردار رستگار پناه و نویسندگان کتاب رونمایی شد.

انتشارات فاتحان کار نشر این مجموعه کتابها را به سفارش مرکز حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر عهده دارد.


رسا