تالیفات آیت الله سید عزالدین زنجانی


1655 بازدید

تالیفات آیت الله سید عزالدین زنجانی

حضرت آیت الله سید عزالدین زنجانی صبح روز 24 اردیبهشت 1392 پس از عمری تلاش و مجاهدت برای ترویج معارف اهل بیت(ع) دار فانی را وداع گفت.
ایشان در سال ۱۳۰۰ه.ش درخاندان علم و فقاهت در شهر زنجان دیده به جهان گشود. والد ایشان مرحوم آیت الله العظمی سید محمود حسینی زنجانی از علمای پارسا و از بزرگان حوزه بود که سالهای متمادی در نجف اشرف از محضر بزرگان آن حوزه مقدسه استفاده کرده و از دروس آیات عظام نائینی، آقا ضیاء عراقی، شیخ الشریعه اصفهانی، سید محمد کاظم یزدی (صاحب عروه) و به خصوص از درس آیت الله العظمی حاج شیخ محمدحسین غروی اصفهانی (کمپانی) بهره برده بود و خود نیز شاگردان بزرگی را تربیت کرده بود.از مشهورترین شاگردان ایشان می‌توان به مرحوم آیت الله سید محمود طالقانی، مرحوم رضا روزبه زنجانی اشاره کرد.
آیت الله سید عزالدین زنجانی تحت نظارت و سرپرستی والد بزرگوار خود مقدمات و سطح و مقداری از خارج را در زنجان فرا گرفته و در این حوزه از دروس والد معظم خود و دروس مرحوم آیت الله شیخ حسین دین محمدی (از شاگردان آخوند خراسانی) استفاده برد. وی سپس به شهر مقدس قم عزیمت کرد و از محضر آیات عظام: سید محمد حجت کوه کمری سید حسین طباطبایی بروجردی، سید صدرالدین صدر، سید احمد خوانساری و میرزا رضی زنوزی تبریزی تلمذ و بهره برد. ایشان همچنین دوره کامل حکمت متعالیه را در محضر امام خمینی، علامه سید محمد حسین طباطبایی تبریزی و آیت الله شیخ مهدی مازندرانی گذرانده و در دروس اسفار این بزرگان حضور یافت. مرحوم آیت‌الله زنجانی جهت استفاده از حوزه درسی بزرگان حوزه مقدسه نجف مدت کوتاهی نیز به این حوزه مشرف شده و از محضرت آیات عظام سید عبدالهادی شیرازی، سید ابوالقاسم خویی و سید محسن حکیم استفاده کرد.
بنا به درخواست والدشان از سال ۱۳۳۴ در زنجان مستقر شد و در اداره حوزه علمیه و رسیدگی به امور شرعی و اجتماعی به مرحوم والد خود کمک می کردند. در سال ۱۳۴۲با نهضت حضرت امام خمینی همراه شد و به ترویج مرجعیت معظم له می پرداخت وسخنرانی های تندی علیه دستگاه حاکمه و قوانین طاغوتی ایراد می کرد که بالاخره دستگیر شد و مدتی در تهران همراه با برخی مبارزان انقلاب (از جمله شهید مطهری، مرحوم محمد تقی فلسفی، مرحوم شیخ حسین لنکرانی و ...) زندانی شد. در اثر تداوم فعالیت ها و سخنرانی های معظم له علیه رژیم شاه، از سال ۱۳۵۱ از طرف ساواک مجبور به اقامت اجباری در مشهد مقدس شد و به فعالیت های علمی و سیاسی خود ادامه داد و همراه با دیگر ارکان این حوزه مقدسه به مناسبتهای مختلف اعلامیه می دادو در تظاهرات پیشاپیش مردم حرکت می کرد.
آیت‌الله سید عزالدین زنجانی سطوح عالی حوزه را در حوزه های علمیه قم ، زنجان و مشهد تدریس کرده و بیش از سی سال است در حوزه علمیه مشهد به تدریس خارج فقه و اصول ،تفسیر،کلام و عقاید و فلسفه مشغول هستند و بسیاری از افاضل حوزه و دانشگاه از دروس معظم له بهره مند بوده و تعدادی نیز به اخذ درجه اجتهاد از محضر ایشان نائل شده است.
از حضرت آیه الله حسینی زنجانی تاکنون چند اثر منتشر شده است که عبارتند از :
- رساله جامع الاحکام
- رساله توضیح المسائل
- مناسک حج و عمره مفرده
- شرح خطبه حضرت زهرا(س)
- حکمت فاطمی،خلاصه شرح خطبه حضرت زهرا(س)
- تفسیر سوره مبارکه حمد
- راه رستگاری، جستاری در باب اسلام و ایمان
- مطارحات حول معیار الشرک فی القرآن
- معیار شرک در قرآن
- شرح زیارت عاشورا
- صد و ده پرسش و پاسخ
- زندگی نامه علامه فرزانه مرحوم شیخ محمد جواد بلاغی