کتاب‌های پرفروش کاربران اینترنتی شهرکتاب/ از اقتدارگرایی ایرانی عهد قاجار تا چکیده تاریخ ایران


2390 بازدید

کتاب‌های پرفروش کاربران اینترنتی شهرکتاب/ از اقتدارگرایی ایرانی عهد قاجار تا چکیده تاریخ ایران

موسسه شهر کتاب فهرستی از 71 عنوان کتاب در گروه پرطرفدارترین کتاب‌ها را از سوی کاربران اینترنتی (نیمه دوم تیرماه) اعلام کرد. این کتاب‌ها در لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های فروشگاه اینترنتی شهر کتاب قرار گرفته‌ است و در میان آ‌ن‌ها آثاری در حوزه تاریخ وجود دارد. 

اقتدارگرایی ایرانی عهد قاجار/محمود سریع‌القلم/فرزان روز 

کتاب «اقتدارگرایی ایرانی در عهد قاجار» نوشته دکتر محمود سریع‌القلم به بررسی تطبیقی اقتدارگرایی در میان چهار کشور ژاپن، چین، آمریکای لاتین و ایران پرداخته است. سریع‌القلم در این کتاب سعی کرده است که با نگاهی به سه دوره تاریخی در ایران به بررسی اقتدارگرایی بپردازد و به ویژه در عصر قاجار سراغ تداوم این خصیه رفته است. خصیصه‌ای که نویسنده آن را دولتی ندانسته و وجود آن را ریشه در فرهنگ عمومی می‌داند. 

کتاب «اقتدارگرایی ایرانی در عهد قاجار» در پنج فصل با عنوان‌های «مبانی ساختاری، رفتاری و مدیریتی نظام اقتدارگرا»، «انحطاط صفویه، سقوط زندیه و ظهور قاجاریه»، «تداوم نظام اقتدارگرایانه در عصر قاجار»، «خروج از اقتدارگرایی و یک بررسی مقایسه‌ای» و «متغیرهای دخیل در عقب ماندگی و اقتدارگرایی» تدوین شده است. 

تاریخ علم در ایران 1 (از دوره باستان تا آغاز اسلام)/ اسفندیار معتمدی/مهاجر 

این کتاب جلد نخست مجموعه چهار جلدی«تاریخ علم در ایران» است که به تاریخ علم در ایران باستان تا زمان ظهور اسلام اختصاص دارد. نویسنده، نخستین تلاش‌های علمی و فنی انسان برای زیستن در فلات ایران، از زمان پیدایش خط را مورد واکاوی قرار داده است. ضمن این که حکومت‌های ماد، هخامنشی، اشکانی و ساسانی را نیز مدنظر داشته است. مباحثی چون پزشکی در ایران، اهلی کردن جانوران، کشف آتش، ذوب فلزات و ساختن ابزارها، علوم ریاضی، زمین شناسی، گیاه شناسی، جانورشناسی و نظریه اتمی برخی عنوان‌های کتاب را در برمی‌گیرند. 

ما چگونه ما شدیم/ صادق زیباکلام/روزنه 

در این کتاب نویسنده علت اصلی عقب ماندگی ایرانیان را عوامل داخلی و به ویژه استبداد برمی‌شمرد و برای تاکید بر عامل استبداد به این نکته اشاره دارد که زمینه استعمار از عواملی داخلی نشات گرفته است. ضمن این که معتقد است تاثیر عوامل داخلی و خارجی در عقب ماندگی ایرانیان در زمان‌های مختلف به یک شکل نبوده است.
در بخشی از کتاب در بررسی عوامل موثر در عقب ماندگی ایران به ویژه عوامل داخلی به مواردی چون موقعیت جغرافیایی ایران، تحولات تاریخی، وضعیت اقتصادی که در نهایت ساختار سیاسی و اجتماعی کشور را در طی قرون و اعصار متمادی شکل داده‌ اشاره شده است.

دایره‌المعارف مصور تاریخ مافیا/ فرانک شنتی/ الهام شوشتری‌زاده/سایان 

کتاب فوق روایتی ساده و مستند از سیرتاریخی شکل‌گیری و گسترش مهم‌ترین سازمان بزهکار جهان و شیوه‌های کاری آن‌ها تا قرن بیست و یکم را روایت می‌کند. کتاب بررسی سرگذشت مافیای ایتالیایی، مافیای آمریکایی، مافیای روس، یاکوزای ژاپنی، ثلاثی‌های چینی و کارتل‌های بین‌المللی مواد مخدر را مورد توجه قرار داده است و در حاشیه، تصاویری هم از بعضی گروه‌های جرایم سازمان یافته در دیگر مناطق جهان مانند آفریقا، اروپا، جامائیکا، بالکان، جنوب شرقی آسیا و افغانستان ارائه می‌دهد. 

چکیده تاریخ ایران/حسن نراقی/کتاب آمه 

این کتاب به بررسی تاریخ باستان می‌پردازد از جمله تاریخ دوره ساسانی و اقداماتی را که اردشیر انجام داده است مورد برسی قرار می‌دهد. در بررسی تاریخ دوره ساسانی نویسنده اردشیر را یکی از پایه‌گذاران استقرار حکومت مذهبی می‌داند که با این رویکرد وی دین زرتشت در این دوره دوباره احیا می‌شود.


ایبنا