تلگراف آیت الله گلپایگانی راجع به فجایع رخ داده در مدرسه فیضیه


2284 بازدید

تلگراف آیت الله گلپایگانی راجع به فجایع رخ داده در مدرسه فیضیه
وزارت پست و تلگراف و تلفن تلگرام



از : قم تاریخ 16/2/42

به : همدان شماره : 112



همدان مدرسه زنگنه حجت‏الاسلام آقاى حاج سید موسى خوانسارى1 تلگراف شریف حاکى از تأثر و نگرانى جامعه محترم روحانیت در فاجعه مدرسه فیضیه2 به فجایع دیگر موجب تسلى خاطر و امتنان گردید بدیهى است این اتحاد و همکارى علماء اعلام با حوزه علمیه و پشتیبانى و حمایت مسلمانان مخصوصا در این موقع که احکام الهیه مورد تجاوز واقع شده منظور نظر حضرت ولى‏عصر ارواحنا فداه و موجب اعلاء کلمه دین و عزت مسلمین است. راجع به مهاجرت لابد موانع آن تا کنون به سمع شریف رسیده و امید است اوضاع به این مراحل منتهى نشود مزید تأئیدات آن جناب و نصرت مؤمنین را از خداوند متعال مسئلت دارم.

محمدرضا الموسوى الگلپایگانى

-------------------------------

1ـ حجت‏الاسلام والمسلمین آقاى حاج سیدموسى خوانسارى در سال 1329 در همدان متولد شده مقدمات دروس را نزد مرحوم والدش، و سطوح را در قم نزد اساتید وقت فرا گرفته است پس از رحلت مرحوم آیت‏اللّه‏ حائرى به همدان برگشته به خدمات دینى و تبلیغ احکام اسلامى پرداخت. در زمان مرحوم آیت‏اللّه‏ بروجردى به نجف اشرف مشرف گردید پس از دو سال توقف در آنجا با تقاضاى مردم همدان از آیت‏اللّه‏ بروجردى و حسب‏الامر آن مرحوم به همدان مراجعت و به خدمات خود به مسلمانان منطقه ادامه داد.

2ـ بامداد روز دوم فروردین 42 چهره شهر قم تغییر کرد. ده‏ها اتوبوس شرکت واحد مسافران جدیدى را در شهر قم پیاده کرد. بعدازظهر آن روز به مناسبت شهادت امام جعفر صادق(ع) در مدرسه فیضیه قم از طرف حضرت آیت‏اللّه‏ گلپایگانى(ره) مجلس روضه‏خوانى و عزادارى مفصلى برپا شد و جمع کثیرى از علماء و طلاب علوم دینى و مردم قم و زوار حضرت معصومه (علیها سلام) در آن مجلس حضور یافتند و وعاظ و خطباء مشغول ذکر مصیبت و سخنرانى بودند، در اواسط مجلس سوگوارى به‏طور ناگهانى مأمورین امنیتى و انتظامى که از تهران به قم آمده بودند، وارد مدرسه شده و به عزاداران و مردمى که براى استماع سخنان وعاظ در مدرسه گرد آمده بودند حمله نمودند. در همین هنگام طلاب مدرسه به دفاع پرداخته با سنگ و آجر پاسخ حمله‏کنندگان را مى‏دادند. در این میان مأمورین امداد و پلیس انتظامى که به انواع سلاح‏هاى گرم مجهز و آماده بودند وارد معرکه شدند و زدوخورد بین قواى دولتى و طلاب و مردم بى‏پناه شدت گرفت. ر. ک: روزشمار تاریخ ایران، جلد دوم، صفحه 153. برابر اسناد موجود فضلاء و طلاب حوزه علمیه قم طى اعلامیه‏اى بخشى از ماجراى فاجعه فیضه را بدین شرح اعلام کردند :

بسم‏اللّه‏ الرحمن الرحیم

بخوانید و به دیگران هم بدهید حکومت وحشت و ترور با روحانیت قم چه کرد. عصر روز دوم فروردین 42 بود که عده زیادى از افراد گارد جاوید شاه و مأمورین دولتى با لباس مبدل با پشتیبانى اسلحه گرم طبق نقشه‏اى که قبلاً ریخته بودند به مدرسه فیضیه (مرکز بزرگ محصلین علوم دینى قم) جنب حرم مطهر حضرت معصومه (سلام‏اللّه‏ علیها) ریختند مجلس عزا که به مناسبت وفات حضرت جعفر صادق از طرف حضرت آیت‏اللّه‏ العظمى آقاى گلپایگانى در مدرسه فیضیه برگزار شده بود با شعارهاى مخالف بر هم زدند. آن گاه با چوب و چماق و آجر پاره و وسائل دیگر حتى با چوبهایى از درختهاى مدرسه فیضیه مى‏شکستند، به جان طلاب و سایر مردم مسلمان که بیشترشان زوار بودند افتاده مردم را مضروب و پراکنده نموده و به طلاب علوم دینیه که فاقد هرگونه وسائل دفاعى بودند و پناهگاهى جز مدرسه نداشتند حمله کرده و به بادِ کتکهاى بیرحمانه گرفتند. عده‏اى را نقش زمین ساخته و گروهى را از طبقه دوم ساختمان و پشت بام مدرسه به زیر افکنده و استخوان‏شان را در هم شکستند و آنچه مى‏توانستند معدوم و مجروح کردند بعد از این جنایات به حجره‏اى که حضرت آیت‏اللّه‏ العظمى آقاى گلپایگانى و واعظ شهیر جناب آقاى انصارى بودند ریخته محافظین آن حجره را خیلى زده و دنده داماد معظم‏له را شکستند، آنگاه به شکستن در و پنجره حجرات مدرسه و بر هم زدن و غارت کردن وسائل زندگى طلاب پرداخته و گستاخانه نسبت به علماء و طلاب علوم دینیه و مردم سلمان فحاشى نمودند. در این هنگام بود که صداى گلوله‏هاى پیاپى فضاى مدرسه و حرم مطهر را پر کرده بود در نتیجه جمعى از طلاب آغشته به خون و لباسهاى جمعى را پاره پاره و آتش زدند و چندین نفر از طلاب را تا سر حد مرگ مضروب ساخته که پس از مدتى درگذشتند. (البته جنازه‏ها مفقودالاثر است و معلوم نیست به کجا برده‏اند) و بیش از صد نفر از مجروحین در بیمارستانها و منازل بسترى شدند و مدرسه به صورت ویرانه غارت زده‏اى درآمده و پاسبانها براى جلوگیرى از افتضاح و رسوائى دولت از ورود مردم به مدرسه جلوگیرى کردند و بیش از 24 ساعت از این منظره وحشتناک نگذشته بود که مأمورین دولت و گارد جاوید شاه

اعمال ضد انسانى روز گذشته خود را در مدرسه فیضیه و دارالشفاء آغاز و مجددا عده‏اى را مجروح کردند و دانشجویان علوم دینى را از حجره‏هاى خود با وضع رقت‏بارى متوارى ساختند این است گوشه‏اى از فجایعى که به دست دولت استعمارى انجام گرفت. برادران ایرانى! بدانید، جامعه روحانیت گناهى جز دفاع از حریم قرآن و ناموس و استقلال و دفاع از وضع نابسامان مسلمانان ندارد. روحانیت به جرم مصلحت‏اندیشى و حفظ استقلال مملکت باید مورد هتک و شتم و قتل دژخیمان دولت قرار بگیرند! در این کشور آزاد! که دستگاه حاکمه‏اش همچون دستگاه حکومت معاویه و یزید زیر ماسک قلابى تظاهر به دیانت در حال کوبیدن اساس دیانت است طلاب علوم دینیه که به ساده‏ترین وضع زندگى ساخته و خادم صمیمى ملت و دین هستند کارشان به جائى رسیده که تحت شکنجه عمال ارتجاعى دولت بسر مى‏برند. مردم شرافتمند ایران بیائید وضع زندگى و مدارس دانشجویان علوم دینى و پیکرهاى خون آلود آنان را از نزدیک مشاهده کرده و همانند آنهایى که دیدند و گریستند، اشک بریزید. اشک بریزید که چرا باید ملت مسلمان اسیر ظلم و شکنجه حکومت خفقان مستبد وقت قرار بگیرند. هیئت حاکمه با این اعمال وحشیانه معنى آزادى را به همه فهماند!! و نشان داد که براى تحمیل آراء خودمختارند و خلاف قانون خود به چه عملیات ننگینى دست مى‏زند. حکومت مفتضح ایران عملى کرد که در برابر فشار مردم آزاده ایران به زانوى عجز درآمده تلاشى مذبوحانه مى‏نماید و بدین وسیله سند رسوائى خود را که مدتها است مردم به آن پى برده‏اند امضاء کرد در خاتمه این حوادث وحشتناک را طلیعه موفقیت دانسته، امیدواریم در پیشگاه مقدس اعلیحضرت امام زمان (عجل‏اللّه‏ تعالى فرجه الشریف) و مردم آزاده مملکت سرافراز باشیم. کتب اللّه‏ لاغلبّن انا و رسلى انّ‏اللّه‏ قوى عزیزطلاب حوزه علمیه قم. پس از یورش ظالمانه رژیم به مدرسه فیضیه و به وجود آوردن آن فاجعه وحشتناک، سیل اعتراضات، اعلامیه‏ها و تلگرافها به عنوان همدردى از جاى، جاى کشور ایران و حوزه علمیه داخل و خارج ایران به قم سرازیر شد. در ذیل بخشى از تلگرافهایى که جهت حضرت آیت‏اله گلپایگانى ارسال شده است ببینید :



وزارت پست و تلگراف و تلفن

تاریخ : 4/1/1342 تهران قم 70 110 4 1

قم حضرت آیت‏اله آقاى گلپایگانى دامت برکاته.

حوادث ناگوار چند روزه اخیر و تجاوز به حریم مقدس اسلام و روحانیت موجب نگرانى و تأثر شدید انااللّه‏ و اناالیه راجعون جامعه روحانیت همدردى خود را اعلام از خداوند عالم حفظ اسلام و مسلمین را مسئلت دارند الاحقر على اصغر خوئى ـ باقر طباطبائى قمى ـ الاحقر حاج سید هادى خسروشاهى الاثم احمد الحسینى اللواسانى ـ الاحقر محمدتقى بروجردى ـ الاحقر علینقى الموسوى الطهرانى محمد مهدى الحسینى الحاج آقا خلخالى اقل العباد جعفر خندق‏آبادى سید موسى موسوى سبط سید محمدعلى سبط العبد محمد حسین الطباطبائى البروجردى نجفى الموسوى الشهرستانى ـ الاحقر احمد الحسینى الشهرستانى ـ یحیى الطالقانى مصطفى طباطبائى قمى اقل الحاج الشیخ جواد الفومنى حسین خندق‏آبادى.

حضرت حجه‏الاسلام والمسلمین آقاى حاج سید على‏اصغر خوئى دامت برکاته تلگراف شریف جامعه روحانیت و علماء اعلام واصل و موجب تسلى خاطر و امتنان گردید. انما اشکوثبى و حزنى الى اللّه‏ مستدعى است سلام و عرض تشکر حقیر را حضور محترم حضرات حجج اسلام آقاى حاج آقا باقر طباطبائى قمى و آقاى حاج سید هادى خسروشاهى و آقاى حاج سید احمد لواسانى و آقاى حاج شیخ محمدتقى بروجردى و آقاى حاج سید علینقى تهرانى و آقاى حاج سید محمد مهدى حسینى و آقاى حاج سید آقا خلخالى و آقاى حاج شیخ جعفر خندق‏آبادى و آقاى سید موسى موسوى سبط و آقاى آقا سید محمد على سبط و آقاى آقا سید محمد حسین طباطبائى بروجردى و آقاى آقا نجفى شهرستانى و آقاى آقا سید احمد حسینى شهرستانى و آقاى حاج آقا یحیى طالقانى و آقاى حاج آقا

مصطفى طباطبایى قمى و آقاى حاج شیخ جواد فومنى و آقاى آقا شیخ حسین خندق‏آبادى دامت برکاتهم ابلاغ فرمائید مزید تأییدات عالیه آقایان و بقاء عظمت مقام شامخ روحانیت و عافیت آقایان طلاب معظم را در ظل عنایت حضرت ولى‏عصر ارواحنا فداه از خداوند متعال مسئلت دارم.

29 شوال/82

وزارت پست و تلگراف و تلفن

تاریخ : 5/1/342 تهران قم 93 90 4/1

حضرت آیت‏اله آقاى حاج سید محمدرضا گلپایگانى دامت برکاته از قضایاى مسموعه وارده در مجلس عزاى حضرت صادق علیه‏السلام که از طرف آن حضرت منعقد بود فانى و نوع اهل قلم تهران متأثر و از اهانات وارده بر آیات عظام و حوزه علمیه قم بى‏نهایت ملول و با یقین ثابت معروض مى‏دارد که قلب مبارک حضرت ولى عصر ارواحنا فداه جریحه‏دار است. تأثرات خود را معروض و از خداى متعال صبر کامل در تحمل این مصائب خواسته و صحت و عافیت آن حضرت و حوزه علمیه را خواهان مترقبم العبد محمدتقى آملى.



وزارت پست و تلگراف و تلفن

تاریخ : 5/1/1342 تهران قم شماره 126 ک 83 ت 5/1/42

حضرت بندگان آیت‏اله العظمى آقاى حاج سید محمدرضا گلپایگانى دامت برکاته از قضایاى مؤلمه‏اى که در مجلس سوگوارى رئیس مذهب تشیع امام صادق صلوت اله و سلامه علیه به حضرتعالى و حوزه علمیه قم وارد آمده فوق‏العاده متأثر و مسلما قلب حضرت ولى عصر ارواحنا فداه از این سانحه جریحه‏دار مى‏باشد. امیدوارم خداوند متعال اجر کامل در تحمل این مصائب عنایت فرمایند و آن حوزه مقدسه را در کنف الطافش محفوظ بدارد. جعفر الموسوى الخوانسارى.





وزارت پست و تلگراف و تلفن

تاریخ : 6/1/342 مشهد قم 155 31 6

حضرت آیت‏اله گلپایگانى دامت برکاته حوادث اسفناک موجب تأثر عمومى الى‏اله المشتکى و نعذى مولانا و امامنا المهدى المنتظر صلوات اله علیه اناللّه‏ و انا الیه راجعون طباطبائى قمى.



وزارت پست و تلگراف و تلفن

تاریخ : 8/1/1342 همدان قم 392 22 8

حضرت آیت‏اله العظمى آقاى گلپایگانى قم اخبار واصله موجب نگرانى سلامتى شما و بقا حوزه علمیه را از خداوند خواستارم. سیدنورالدین شهرستانى



وزارت پست و تلگراف و تلفن

تاریخ : 7/1/1342 اصفهان قم 330 39 7

محضر مبارک آیت‏اله آقاى گلپایگانى مدظله العالى ابلاغ سلام و استفسار از حالات شریفه سلامتى و عظمت و تأییدات حضرتعالى و سایر مراجع و مسلمین را از پیشگاه احدیت خواستارم الاحقر اردکانى سید محمدرضا روضاتى چهار سوقى.



وزارت پست و تلگراف و تلفن

تاریخ : 9/1/1342 نجف قم 7 38 28

سماحة آیت‏اله الگلپایگانى سماحة آیت‏اله خمینى سماحة آیت‏اله شریعتمدارى دامت برکاته نعییت الحوارد بهتک حرمات اهل العلم و امتلائت القلوب هما و غما فالرجاء اخبارنا بنجاح اهل العلم سلامتهم دمتم ذخرا ـ حسن سعید



وزارت پست و تلگراف و تلفن تاریخ : 10/1/1342



تهران قم 16 82 10 1 42

حضرت آیت‏اله گلپایگانى دام ظله ضمن تسلیت نسبت به فاجعه اخیر و اظهار تنفر از عملیات وحشیانه از احدیت مسئلت مى‏نمائیم. محمدباقر آشتیانى ـ سید ابوالفضل موسوى زنجانى ـ حاج شیخ جواد شریعتمدارى ـ قوام‏الدین شریعتمدار ـ سیدرضى شیرازى ـ محى‏الدین انوارى ـ مرتضى مطهرى ـ محمدحسن جزائرى ـ سیدحسن شریعتمدارى شیرازى ـ عبدالرزاق القائنى ـ عبدالحسین سیدى قمى ـ جمال‏الدین نورى ـ صدرالدین جزائرى ـ یحیى عابدى.



وزارت پست و تلگراف و تلفن

تاریخ : 10/1/1342 اراک قم 8 51 10

محضر مبارک حضرت آیت‏اله العظمى آقاى حاج سید محمدرضا گلپایگانى مدظله العالى حادثه جانگداز حوزه علمیه تألم شدید اینجانبان گردید. حفظ و حمایت آن حوزه مقدسه را از پیشگاه خداوند متعال خواستاریم. فضل نصرالاسلامى ـ سیداسماعیل هفته‏اى ـ محمد بادکوبه‏اى ـ ابوالقاسم حمزه لو ـ احمد قاضى‏زاده ـ حسین حیدرى ـ على کیشانى



وزارت پست و تلگراف و تلفن

تاریخ : 11/1/1342 تهران قم 102 ک 152 ت 11/1

حضرت آیت‏اله العظمى آقاى گلپایگانى دامت برکاته این ایام در مشهد مقدس نائب‏الزیاره بودم اخبار موحشه مى‏رسید تفصیل را در تهران شنیده که نسبت به حوزه علمیه چه اهانت‏ها شده و چه حرکات وحشیانه در آن مرکز علم و جوار قبر مطهر حضرت معصومه علیهاالسلام واقع شده که در حقیقت اهانت به مقام مقدس اسلام و ساحت قدس امام زمان ارواحنا فداه است و لکن تازگى ندارد و همیشه در مقابل نور ظلمت بوده است و العاقبه للمتقین بالاخره غلبه با حق است و در پیشگاه حق مأجور و در دنیا هم منصور و مؤید خواهد بود ولا یحسبن الذین ظلموا انما نملى لهم خیرالانفسهم انما نملى لهم لیزدادوا اثما و لهم عذاب مهین در خاتمه دوام عزت آن وجود مقدس و حوزه علمیه را از خداوند متعال خواستار و صحت و سلامتى مزاج شریف عالى و عافیت کامل آقایان محترم را از حضرتش مسئلت دارم. سید محمد باقر شهیدى.



وزارت پست و تلگراف و تلفن

تاریخ : 12/1/1342 اردبیل قم 221 112 12

قم حضرت آیت‏اله العظمى آقاى گلپایگانى دامت برکاته

فاجعه و حادثه ناگوار اخیر در حرم ائمه اطهار قم که به دست عده اراذل نسبت به روحانیون انجام و موجب هتک احترام حوزه علمیه گردیده تأثرات عمیق عموم مسلمین خاصه روحانیون این سامان را فراهم بدین وسیله ضمن ابراز همدردى مراتب تأثر و انزجار خود را از این گونه اعمال وحشیانه اظهار داشته امید است خداوند متعال با عنایت کامل حضرت ولى عصر ارواحنا له الفدا جبران فرمایند. یونس الموسوى ـ شیخ‏زاده ابراهیم فلاهى ـ عبدالغفور مروج ـ الاحقر بهاءالدین ـ الاحقر یداله عبدالکریم موسوى ـ الاحقر سید غنى اردبیلى ـ عبدالصمد جعفرى احمد ـ الاحقر ابوالقاسم اردبیلى ـ سید مسلم ـ محمود همتى خلخالى ـ الاحقر محمد صادق متشکرى ـ الاحقر محمود همتى ـ الاحقر سید یداله هاشمى ـ الاحقر جعفر ـ الاحقر یوسف ناصرى



وزارت پست و تلگراف و تلفن

تاریخ :12/1/1342 تهران قم 210 141 12

قم حضور مبارک حضرت آیت‏اله گلپایگانى دام ظله

رونوشت حضور مبارک حضرت آیت‏اله نجفى مرعشى دام ظله

فاجعه جبران‏ناپذیر تجاوزات ظالمانه به آشیانه آل محمد (ص) و اهانت و ضرب و جرح حامیان دین مبین اسلام و علما

اعلام و طلاب بى‏پناه و سایر طبقات مردم عزادار و بى‏دفاع در روز شهادت حضرت امام صادق صلوات‏اله و سلامه علیه قلوب همه مسلمین را مجروح نموده لذا احقر و سایر مسلمین منطقه نارمک مراتب همدردى و تسلیت را به حضور مبارک معروض مى‏داریم الى اله المشتکى و هوالمستعان ـ 5 ذیقعده 82 الاحقر سیدمحمدتقى واحدى ـ غلامرضا ملکى ـ اسمعیل شرقى ـ ابوالقاسم آشتیانى پور ـ رضا بهادر ـ سید حسن بنى هاشمى ـ عزیزاله ضیائى ـ موسى ممدوح ـ حسن کاشفى ـ عبدالحسین رضائى ـ محمدحسن محمدى ـ قاسم آقا معمار جعفرى ـ محمدمهدى رضائى ـ محمدعلى رجائى ـ محمدرضا شریفى ـ جواد قدس ـ رحیم دهدشتى ـ محمود زرگریان ـ یحیى حاج اسفندیارى.



وزارت پست و تلگراف و تلفن

تاریخ :14/1/1342 نجف قم 29 82 1

ل.ت.ت.م 3 حضرت آیت‏اله گلپایگانى دامت برکاته قم

حضرت آیت‏اله الخمینى دامت برکاته

حضرت آیت‏اله الشریعتمدارى دامت برکاته

به مناسبت اهانت به ساحت مقدس روحانیت و شهادت عده‏اى از برادران روحانى ما به دست مزدور دولت مراتب همدردى و تأثرات خود را ابراز و تأیید حوزه علمیه قم و پیروزى کامل منویات مقدسه روحانیت را از خداوند قادر خواستاریم ولا تحسبن اله غافلا عما یعمل الظالمون انما یوخرهم لیوم تشخص فیه الابصار من الطرف الطلاب مدرسه آیت‏اله البروجردى محمدعلى حلیمى کاشانى.



وزارت پست و تلگراف و تلفن

تاریخ : 14/1/1342 مشهد قم 314 58 14

محضر مقدس آیت‏اله حضرت آقاى آقا سید محمدرضاى گلپایگانى رونوشت آیت‏اله حضرت آقاى شریعتمدارى رونوشت آیت‏اله حضرت آقاى خمینى و سایر علماء اعلام دامت برکاته هم مراتب تأثر خود را از فاجعه عظیمه روز بیست و پنجم شوال بدین وسیله اعلام مى‏داریم و نسئل‏اله الفرج. مجتبى القزوینى ـ حسنعلى مروارید ـ حسین وحیدى ـ جواد تهرانى.



وزارت پست و تلگراف و تلفن

تاریخ : 14/1/1342 نجف قم 26 20 1

ل. ت قم حضرت آیت‏اله گلپایگانى تعدى جائرین به حوزه مقدسه موجب تأثر قاطبه مسلمین شد آجرکم‏اللّه‏. تقى الطباطبائى القمى.



وزارت پست و تلگراف و تلفن

تاریخ : 14/1/1342 نجف قم 32 26 2

اهانت به ساحت مقدس روحانیت قلوب عموم را جریحه‏دار جبران آن را از خداوند خواستاریم. محمدباقر الموسوى الخوانسارى.



وزارت پست و تلگراف و تلفن

تاریخ : 19/1/1342 زنجان قم 143 111 19

حضرت آیت‏اله العظمى گلپایگانى رونوشت حضرت آیت‏اله العظمى شریعتمدارى. رونوشت حضرت آیت‏اله العظمى خمینى دام ظلهم حوادث اخیر غیرمترقبه مدرسه فیضیه جهان تشیع را ماتم‏زده و بالاخص قلوب اهالى شهرستان زنجان و مخصوصا قاطبه روحانیون این شهر را داغدیده کرده است. اینک با قلبى پر از اندوه و چشمى اشکبار اولا به مقام مقدس حضرت بقیه‏اله فى العالمین ارواحنا له الفداء در ثانى به عنوان حضرت مراجع عالى مقام حوزه مقدسه قم تسلیت عرض نموده از درگاه قادر متعال بقا و اعتلا ذوات مقدسه مراجع را در حراست حدود و ثغور اسلامى خواستاریم. کتب‏اله لاغلبن انا و رسلى ان اله لقوى عزیز الاحقر عزالدین الحسینى. هاشم الموسوى.



وزارت پست و تلگراف و تلفن

تاریخ : 27/1/1342 کرمان قم 260 92 26

قم محضر مبارک حضرت آیت‏اله العظمى جناب آقاى حاج سید محمدرضا گلپایگانى دامت برکاته

فاجعه عظیمه قم در روز رحلت رئیس مذهب قلوب قاطبه مسلمین خاصه عالم روحانیت را جریحه‏دار نموده است اینجانبان به نوبه خود خدمت آن جناب و سایر آیات عظام تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال تأییدات خاصه را در این فداکارى عظیم به برکات اولین نگهبان عالم امکان حضرت ولى عصر ارواحنا فداه خواستاریم. الاحقر محمد حسن نخفى ـ الاحقر العباد شیخ على شیخ الرئیس على مهرابى عبدالحسین هوشمند ـ على‏اصغر صالحى اقل عباد ـ سید محمدرضا مدنى. صالحى اقل عباد سیدمحمد رضا مدنى.



وزارت پست و تلگراف و تلفن

تاریخ : 28/1/1342 اهواز قم 380 45 28

حضرت آیت‏اله العظمى آقاى گلپایگانى دامت برکاته

رونوشت حضرت آیت‏اله العظمى آقاى شریعتمدارى دامت برکاته رونوشت حضرت آیت‏اله العظمى آقاى خمینى دامت برکاته قم حادثه مؤلمه مدرسه فیضیه قلوب مسلمین را جریحه‏دار نموده تسلیت عرض مى‏داریم حفظ اسلام و مسلمین را از قادر متعال خواستارم اسمعیل الحسینى المرعشى.



وزارت پست و تلگراف و تلفن

تاریخ : 28/1/1342 اهواز قم 379 67 28

محضر مبارک حضرت مستطاب آیت‏اله العظمى آقاى حاج سید محمدرضا گلپایگانى.

رونوشت حضرت آیت‏اله العظمى آقاى شریعتمدارى رونوشت حضرت آیت‏اله العظمى آقاى خمینى دامت برکاتهم حادثه مؤلمه مدرسه فیضیه موجب تأثر کلیه مسلمین گردیده حقیر هم از طرف کلیه مسلمانان بندر معشور تسلیت عرض مى‏دارم و حفظ اسلام و قرآن را از شر اجانب، از خداوند خواستارم. 22

ذیقعده 1382/الاحقر محمدباقر رفیعى



وزارت پست و تلگراف و تلفن

تاریخ : 21/1/1342 لار قم شماره 62 ک 48 ت 31/1

محضر آیت‏اله العظمى آقاى گلپایگانى قم فاجعه مؤلمه و عمل وحشیانه که در دانشگاه اسلامى قم انجام گرفته ضمن عرض تسلیت استدعا داریم از مسافرت انصراف فرمائید زیرا اتخاذ چنین تصمیمى باعث اضطراب و نگرانى مسلمین است. الاحقر موسوى.



وزارت پست و تلگراف و تلفن

تاریخ : 1/2/1342 کرمان قم 141 261 1

محضر مبارک حضرت آیت‏اللّه‏ العظمى آقاى حاج سید محمدرضا گلپایگانى دامت برکاته این جانبان از طرف اهالى مسلمان و متدین کرمان از وقوع فاجعه اسفناک مدرسه فیضیه قم شدیدا متأثریم. مراتب تسلیت خود را به آن جناب و سایر آیات و عظام تقدیم و در انجام اوامر حاضریم.

حسین افشار ـ محمد تفرشى ـ اسداله عزیزى ـ ماشاءاله ابراهیمى ـ ماشاءاله بهرامى ـ محمدحسین میرزائى ـ محمدرضا بهشتى ـ یداله نیکپور ـ مجید مهدوى ـ محمدنقى معین‏الدینى ـ قاسم مهرابى ـ على‏اصغر فتحى ـ محمدرضا على تفرشى ـ محمدحسن اسدى ـ جلال پرداختى ـ احمد رمضانى ـ عباس صنعتى ـ مدنى‏پور ـ حسن هوشمند ـ مهدى صابرى ـ مهدى شجاعى ـ قاسم فدائى ـ محمدحسین مظفرى ـ نصراله محمدى ـ محمدرضا صابرى ـ داریوش مستقیمى ـ محمود فولادى ـ مهدى ثانى ـ احمد هادى ـ خنجى... ایران منش ـ اصغر طاهرى ـ صنعتى ـ على کدخدازاده ـ سیدجواد عزیززاده ـ جواد نمازیان ـ محمدرضا بهشتى ـ رحمان جاودان ـ..... محمد طالقانى ـ اسداله گروسى ـ سید محمد سید حسین خانى ـ عباس مظفرى ـ محمدعلى خادمى ـ على آیتى کرمانى ـ فتح‏اله زرنگى پور ـ حسین خان حسینى‏نژاد ـ سیدحسین طباطبائى ـ على‏اصغر شکیبى ـ حسین جلالى ـ کمالى ـ محمدحسین عبدالهى ـ محمد شمس‏الدینى ـ منصور سبلانى ـ اکبر جلیل‏وند ـ الحاج على اسلامى ـ اکبر حسینى ـ عباس فرقانى ـ احمد حائرى ـ عباس حائرى ـ سیدمحمد عمرانى ـ اکبر رحمانى ـ احمد آیتى ـ محمود حائرى ـ محمدعلى رحمانى ـ حسن ضیافتى ـ صادق مهرایمان ـ محمدجواد محمدجوادى ـ.... غلامرضا زرندى ـ حاج محمد هادى‏زاده ـ... ـ حسن زرکش ـ حاج حسن .... ـ سیدمحمود دعائى و تعداد زیادى امضاء دیگر.



وزارت پست و تلگراف و تلفن

تاریخ : 5/2/1342 معشور قم 419 43 5

محضر آیت‏اللّه‏ العظمى آقاى گلپایگانى رونوشت آیت‏اللّه‏ شریعتمدارى ـ رونوشت آیت‏اللّه‏ خمینى فاجعه مؤلمه قم قلوب مسلمین جهان را براى همیشه داغدار نموده به آیات عظام تسلیت و موفقیت همگى را از قادر متعال مسئلت مى‏نمایم. از طرف مسلمین بندر معشور الاحقر سید عبدالحسین علوى الاحقر سید عبداله لسان‏زاده.

28 ذى قعده 82



بسمه تعالى

حضرت آیت‏اله العظمى آقاى گلپایگانى رونوشت حضرت آیت‏اله العظمى آقاى خمینى رونوشت حضرت آیت‏اله العظمى آقاى شریعتمدارى دامت برکاتهم جامعه روحانیت اصفهان از مصائب وارده به حوزه علمیه قم و حریم روحانیت و عالم اسلام بى‏نهایت متأثر بوده و بدین وسیله ضمن اعلام همدردى خود پیروزى قاطع اسلام و مسلمین را در تحقق هدفهاى اسلامى از درگاه حضرت احدیت خواستاریم. (از طرف جامعه روحانیت و هیئت مبلغین اصفهان) مرتضوى. فضل‏اللّه‏ علم، الاحقر اردکانى، فخرالدین کلامى، الاحقر ابطحى، محمد الاحمد آبادى، شمس‏الدین خادمى، محمد بهشتى‏نژاد، سیدرضا روضاتى، الاحقر احمد جنتى، الحاج سید مجتبى موسوى، سیدمحمد موسوى، الاحقر باقر صدیقین، شیخ مهدى مظاهرى، سید حسن امامى، على مشکوتى، محمدرضا بهشتى‏نژاد، شیخ محمدعلى فشارکى، سیدمهدى امامى واعظ، الاحقر محمد میرحسینى واعظ، مهدى الحسینى، سیدمصطفى مصطفوى، حسن بهشتى‏نژاد، الاحقر سیدابوالفضل الموسوى الجزائرى، محمد مشکوتى، الاحقر سید مرتضى الهاشمى،... سید یحیى مرتضوى سرباز فداکار و امضاهاى دیگر.



وزارت پست و تلگراف و تلفن

از : همدان تاریخ : 10/2/1342

به : قم شماره : 327



بسمه تعالى شأنه

حضور محترم حضرت حجه‏الاسلام والمسلمین آیت‏اله العظمى جناب آقاى گلپایگانى مدظله العالى قم.

فاجعه اسف‏انگیز روز وفات امام صادق علیه‏السلام در دانشگاه امام عصر ارواح العالمین له الفداه اهالى همدان را متأثر بدین وسیله اظهار همدردى نموده و این مصیبت وارده را به حضرت بقیه‏اللّه‏ و عموم آیات عظام و مسلمین تسلیت عرض و پشتیبانى خود را نسبت به حضرات مراجع اعلام موفقیت آنان را در راه نشر حقایق اسلامى از خداوند مسئلت داریم. هدى



متوحشى ـ غلامعلى تشیع ـ محمد حافظ الحاج محمد ابراهیم درفشى ـ سید.... ترابیان ـ حاج سید حاجى دباغ ـ سید یوسف اکرمى ـ احمد صرافان ـ على‏اکبر صمدبیک ـ على‏رضا ابراهیم‏پور ـ ولى مینایى ـ حسین سراج ـ حسن کلاه‏چى ـ احمد عطار ـ سید حاجى حسینى صنابر ـ جواد نوریان ـ موثق ـ حسین عودباشى ـ حسین چمندى ـ نورعلى ارقابى ـ ابراهیم اسلامیه ـ سیدحسن نیشابورى ـ حسن توتونچى ـ سیدحسین حسینى ـ رضا سراج‏چى ـ جواد سپهرى ـ سیدحسین حسینى ـ رضا سراجى ـ جواد سپهرى ـ سید حسین رضوانى ـ بنات على اخوان ـ محمود برحسبیان ـ نوراله طهمورثى ـ محمدصادق فاتحى ـ اکبر عبداله حراجى ـ رضا محمدزاده ـ محمد عسگریان ـ کاظم خلیلیان ـ محمدرضا صادق ـ قربانعلى علائى ـ حسین استعدادى ـ سیدعباس تراب زاده ـ حاج... عمان ـ محمدعلى علیزاده ـ حسین غنى‏زاده ـ احمدرضا حبیب داورى ـ غلامرضا طاهرى ـ حسن فرجیان ـ على‏اکبر فاتحى ـ محمود چیت‏ساز ـ محمد الحسینى ـ محمد فتحى ـ محمد... ـ سید یوسف کوشش ـ حبیب حصارى ـ سیف‏اله الماسى ـ احمد کاظمى ـ محمدعلى رستمى ـ محمد تقى‏زاده حبیبیان ـ على ضرابى ـ غلامعلى شرافت ـ محمدکریم بزاز ـ نصرت‏اله خداگوئى ـ عبداله مرآتى ـ على خوش شعار ـ حبیب‏اله براتیان ـ محمود دادفرما سپهرى ـ محمود توتون‏چیان ـ ابوالقاسم بهروزى ـ عبدالرزاق دزفولیان ـ محمدمهدى متقى ـ محمدهادى حسن توقیرى ـ على‏اکبر جهان‏آرا ـ حسین بهاریان ـ غلامرضا برحسبیان ـ محمود موحد ـ صادق هوشیار ـ على‏محمد قاسمى ـ احمد دردشتیان ـ سیدعلى محمدى ـ سیدهادى سیدى ـ حسن صداقت ـ ابوالقاسم رنجبر ـ ابراهیم بعلبک ـ مهدى حبیبى ـ محمد دمیرچى ـ محمدعلى عموصادق ـ اثنى‏عشرى ـ حسن... ـ على احسان على ـ احسان غفاریان ـ صادق حقگویان ـ یداله تخمه‏چى ـ غلامعلى وهابى ـ سیدتقى براتى ـ محمد رسولى ـ محمدابراهیم تواضعى ـ رضا مرمرچى ـ محمد نصیرى‏پور ـ رضا رحمانى ـ على... ـ معین ـ محمدجواد صلواتى ـ محمدعلى کامرانى ـ ابوالقاسم اشگریز ـ صادق مددى ـ میرزا... دباغیان ـ محمدرضا ازانیان ـ ابوالقاسم رنجور ـ غلامحسین مجاهد ـ محمدرسول رسولى ـ محمد مهربانى ـ محمد یوسف سپهر ـ محمد قائمى حسینى‏پور ـ غلامعلى... ـ جواد صمدیان ـ حاج على محمد سرابى ـ محمود صدیقیان ـ سلطانعلى توکلى ـ على محمد مفتوحى ـ سید محمد.... ـ سیدعلى کمالى ـ سیدمحسن حسینى امیرى ـ حاج محمد باقر....

ـ احمد البردى ـ عباس قربانعلى‏زاده ـ اسمعیل شاخص ـ على‏اکبر بهرامى ـ على... ـ عبدالحمید سورچى ـ غلامحسین سپهر ـ حسینعلى وهابى ـ صادق صمدیان ـ بیرام حیدرالهى ـ محمدتقى.. ـ احمدحسین خداداد غلامچى ـ عبدالحسین نفیسى ـ على‏اکبر اکرمى ـ عبداللّه‏ محمدى ـ ابوالقاسم نادرى ـ صادق سپهر ـ... ـ غلامرضا شعبانیان ـ محسن ابن علیان ـ خدابخش جمالى ـ اکبر جمالى... عزیز اخلاقى ـ بهاءالدین..... ـ سید جعفر صائمى ـ مسعود عزیز اخلاقى ـ بهاءالدین شهیدى ـ سیدجعفر صائمى ـ ... طهمورثى ـ محمد منتظرى ـ سیداحمد توسلى ـ على‏اصغر فریدى ـ سیدرضا بطحائیان ـ على‏اصغر... ـ سیدمحمد بابالحوائجى ـ حاج غلامحسین هوشنگى ـ على عشایرى ـ حاج محمد غفورى



بسم‏اللّه‏ الرحمن الرحیم

امضاء آقایانى که تماما این ورقه را امضا نموده‏اند مورد تصدیق اینجانب است الاحقر على‏ابن ابراهیم معصومى.

وزارت پست و تلگراف و تلفن

تاریخ : 12/2/1342 همدان قم 468 190 12/2



بسم‏اللّه‏ الرحمن الرحیم

حضرت حجت‏الاسلام والمسلمین آیت‏اله فى‏العالمین جناب آقاى گلپایگانى مدظله العالى

الذین اذا اصابتهم مصیبة قالوا انا للّه‏ و انا الیه راجعون

فاجعه اسفناک دانشگاه امام عصر ارواح العالمین له الفداه و همچنین ضربه‏هایى که اخیرا به پیکر اسلام وارد شده قلوب عموم مسلمین را جریحه‏دار و جامعه روحانیت را متأثر و نگران ساخته اخیرا زمزمه هجرت علماء اعلام به نجف اشرف مزید بر تأثرات خاطر گردیده بدین وسیله عطف به اعلامیه جامعه روحانیت همدان متذکر مى‏گردد تا آخرین مراحل حصول نتیجه جامعه روحانیت همدان پشتیبانى خود و اهالى را از علماء اعلام بالاخص مراجع قم اعلام و منتظر اخذ تصمیم حضرات علماء قم بوده تا در تصمیم آنان شرکت و اگر خداى نخواسته تصمیم به هجرت گرفته شود دسته جمع این تصمیم را اتخاذ نمائیم. موسوى الحسینى الخوانسارى فتحعلى صاحب الزمانى مصطفى الحسینى الهاشمى محمدالحسینى الاحقر على بن ابراهیم المعصومى الاحقر حسین الموسوى الاقل مهدى ثابتى الاقل محمدتقى عالمى محدث حایرى حسین عندلیب‏زاده محمد الحسینى الجلالى محمدعلى دامغانى الاحقر حاج سید على طباطبایى ایزدى زین‏العابدین انوارى الاحقر اسداله حجت



بسمه تعالى

امضاء آقایان عظام مورد تصدیق است الاحقر على‏بن ابراهیم المعصومى. وزارت پست و تلگراف و تلفن

وزارت پست و تلگراف و تلفن

تاریخ :4/2/1342 نجف قم ش 3 ک 106 ت 22

ل ت حضرت آیت‏اله گلپایگانى دامت برکاته حضرت آیت‏اله خمینى دامت برکاته حضرت آیت‏اله شریعتمدارى دامت برکاته

قم.

حوزه علمیه نجف اشرف از خدمات دینى آن جناب کمال قدردانى داشته و پشتیبان است مترقب شمرده سلامتى وجود مبارک مى‏باشیم على‏الحسین بهشتى ـ محمدحسین اسفرجانى ـ عباس قوچانى ـ حسین الهمدانى ـ محمدتقى الشیخ راضى ـ احمدالموسوى لمستنبط ـ مرتضى الحسینى الفیروزآبادى ـ اسداله المدنى ـ محمدرضا المظفر ـ صدرالدین بیدکوه ـ الشیخ راضى محمدالجواد ـ نصراله المستنبط الموسوى ـ محمدتقى الایروانى ـ جعفر الحسینى المرعشى ـ اسداله الطباطبائى ـ محمد صاحب الجوهرى ـ حسن سعید ـ رضا بزرگ الطهرانى مرتضى ال یاسین ـ محمدرضا الطبسى ـ محمدحسین الطباطبائى الیزدى.



وزارت پست و تلگراف و تلفن

از : مشهد تاریخ : 31/2/42

به : قم شماره : 260



بسمه تعالى شأنه

حضور محترم آیات عظام حوزه علمیه قم آیت‏اله گلپایگانى رونوشت آیت‏اله شریعتمدارى رونوشت آیت‏اله نجفى دامت برکاته ضمن تقدیم مراتب خلوص از کوششهاى مجدانه شما در حفظ مبانى اسلامى که وظیفه روحانیت است سپاسگذار همدردى و پشتیبانى را اعلام مى‏داریم والسلام علیکم محمدکاظم الدامغانى ـ مجتبى القزوینى ـ حسنعلى مروارید ـ تهرانى ـ حسین وحیدى ـ جواد الحسینى الخامنئى ـ علم‏الهدى نجفى ـ غلامحسین تبریزى ـ الاحقر محمدالحسین العلوى ـ محمدمهدى النوقانى ـ علینقى طبسى ـ قائنى الاحقر شیخ حسین مقدس الاحقر محمد حسین مصباح الموسوى.