ترک اسرائیل «برای همیشه»


2554 بازدید

ترک اسرائیل «برای همیشه»
سند زیر گزارشی از موج فرار یهودیان از اسرائیل است که توسط یکی از مقامات وزارت خارجه رژیم پهلوی تهیه شده است.
* * *

اداره هشتم سیاسی
شماره: 11ـ20/8/5013
تاریخ: 27/10/54
گزارش به مقام عالی وزارت
موضوع: مهاجرت یهودیان به اسرائیل
احتراماً به استحضار عالی می‌رساند:
به طوری که خاصر عالی مستحضر است قسمت اعظم جمعیت کنونی اسرائیل را یهودیانی تشکیل می‌دهند که پس از تشکیل دولت اسرائیل در سال 1948، به این کشور مهاجرت نموده‌اند. اخیراً گلدامایر نخست‌وزیر پیشین اسرائیل در کنوانسیون اتحاد کار صهیونیست در نیویورک درخواست نمود، دو میلیون یهودی به اسرائیل مهاجرت کنند تا اسرائیل در برابر خصومت مداوم اعراب قدرت مقابله کافی به دست آورد. معذالک برخلاف نظر سیاستمداران این کشور به علت وضع اقتصادی نابسامان و افزایش مالیاتها در اسرائیل و فقدان امنیت در آن که ناشی از اقدامات روزافزون تروریستی از طرف فلسطینی‌ها است تمایل به مهاجرت به اسرائیل نه تنها کمتر شده بلکه بر عکس مهاجرت از اسرائیل و ترک این کشور «برای همیشه» در میان اسرائیلیها دیده می‌شود و این امر ناراحتی بزرگی برای دولت اسرائیل ایجاد نموده است.
تهیه آمار دقیق، عده‌ای که اسرائیل را ترک می‌کنند مشکل است زیرا قبح اظهار این مطلب نزد مقامات رسمی اسرائیل مانع از ابراز حقیقت می‌شود. با این حال اسرائیلی‌ها می‌گویند در حدود سیصد هزار اسرائیلی اکنون در خارج از کشور به سر می‌برند.
عده یهودیانی که به اسرائیل مهاجرت می‌کردند در 1975 شدیداً تقلیل یافت و یهودیانی که در سال 1975 از شوروی به اسرائیل آمدند فقط 8518 نفر بود، و حال آنکه در سالهای قبل این میزان فوق‌العاده زیاد بوده و به طور مداوم تنزل پیدا کرده است: به طوری که در 1973، 33477 نفرو در 1974، 16816 نفر از شوروی به این کشور آمده‌‌اند. هر سال نیز 400 نفر از جمعیت 75 هزار نفری یهودیان استرالیایی به اسرائیل مهاجرت می‌کنند، اما غالب این افراد یا اتباع قبلی اسرائیل یا فرزندان آنها هستند. اسرائیلی‌ها به این نکته توجه دارند که چهل درصد مهاجران یهودی که از کشورهای غربی به اسرائیل آمده‌اند در ظرف پنج سال پس از اقامت به کشور اصلی خود رفته‌اند. در سال 1975 جمعاً نوزده هزار نفر اسرائیل را ترک کردند و فقط 19700 نفر به عنوان مهاجر به این کشور وارد شدند. وزارت اقتصاد اسرائیل معتقد است در سال 1976 شانزده هزار نفر از اسرائیلیها این کشور را ترک خواهند کرد و بیم آن می‌رود عدة اسرائیلی‌هایی که این کشور را ترک می‌کنند بیش از تعداد مهاجران وارد به این کشور گردد. در مقابل تعداد مهاجرین یهودی از خارج به اسرائیل به ترتیب در 1972، 56000 نفر، در 1973، 32000 نفر بوده و در نیمه اول سال 1975 در حدود 7000 نفر فقط به اسرائیل مهاجرت کرده‌اند.
هشتاد درصد اسرائیلی‌هایی که این کشور را ترک نموده‌اند در آمریکا اقامت کرده‌اند و بیشتر این عده در نیویورک و لوس‌آنجلس زندگی می‌کنند، در اسرائیل یهودیانی را که قصد مهاجرت از اسرائیل دارند با تحقیر نگاه می‌کنند و آنها را تحت عنوان Yadim که تحقیرآمیز است و معنی آن «منحط» می‌باشد می‌خوانند.
بعضی از مهاجران یهودی اسرائیل دلیل مهاجرت خود را تحصیل فرصت‌های بهتر در خارج از این کشور ذکر می‌کنند زیرا اسرائیل نمی‌تواند از نظر مالی و معنوی امکانات لازم را در اختیار آنها قرار دهد. اخیراً یکی از اسرائیلی‌هایی که به آمریکا رفته است گفته است «اگر از احساساتم پیروی کنم فرصت‌های لازم را در زندگی از دست می‌دهم و در اثر از دست دادن فرصتها احساساتی برایم باقی نخواهد ماند. من خوشحالم که تصمیم گرفتم اسرائیل را ترک کنم.
اسرائیلی‌های مقیم آمریکا روزنامه‌های اسرائیل را مطالعه می‌کنند و کالاهای اسرائیلی خریداری می‌نمایند و سعی در ازدیاد پس‌انداز خود و ارسال آن به اسرائیل می‌کنند، با این حال کمتر با یهودیان آمریکایی محشور می‌شوند زیرا با وجود وجه اشتراک مذهبی، اسرائیلی‌ها به اندازه یهودیان آمریکایی معتقدات مذهبی استواری ندارند.
کوششهای دولت اسرائیل برای بازگرداندن مهاجرین یهودی به این کشور با موفقیت توأم نبوده و تاکنون فقط یک هزار نفر مهاجر پس از ترک اسرائیل به این کشور بازگشته‌اند.
اخیراً مقامات اسرائیلی سعی می‌کنند با تحریک حس میهن‌پرستی، این عده را برای مراجعت به اسرائیل ترغیب کنند.
در اثر فقدان پول، آژانس یهود مجبور به تعطیل سه دفتر مهاجریاب در آمریکا گردیده است.
یک نظرخواهی در اسرائیل نشان داده که از هر بیست نفر اسرائیلی یک نفر درصدد ترک کشور است.
با تقدیم مراتب احترامات
سرپرست اداره هشتم سیاسی ـ ضیاء قهاری