خالق خاطرات «راه دشوار آزادی» و قهرمان مبارزه با آپارتاید درگذشت


1737 بازدید

خالق خاطرات «راه دشوار آزادی» و قهرمان مبارزه با آپارتاید درگذشت

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نلسون ماندلا که تاکنون کتاب خاطرات وی با «نام راه دشوار آزادی» با ترجمه مهوش غلامی به فارسی ترجمه شده است و آخرین کتاب وی با نام  Conversation with  Myself با عنوان «خودگویی های من» در سال 2011 با نام «پندارها و گفتارها» با ترجمه علی اکبر عبدالرشیدی وارد بازار کتاب ایران شده، چهره  سیاسی شناخته شده‌ای در جهان بود.

ماندلا ازسال 1994 تا سال 1999 نخستین رییس جمهوری سیاه پوست آفریقای جنوبی بود و بسیاری وی را پدر آفریقای جنوبی می‌نامند. این مبارز قهرمان  پنجشنبه ( پنجم دسامبر) در ساعت 20 و 20 دقیقه به وقت محلی در کنار اعضای خانواده اش درگذشت.

رییس جمهوری پیشین و فقید آفریقای جنوبی در سال 1993 به دلیل مبارزات صلح آمیز علیه آپارتاید برنده جایزه صلح نوبل شد. 

 ماندلا 27 سال از عمر خود را در زندان سپری کرد. این شخصیت برجسته  قاره سیاه در دهه هشتاد، هنگام گذراندن محکومیت زندان، به بیماری سل دچار شد و در ماه های اخیر، چندین بار به دلیل عفونت ریوی در بیمارستان بستری بود. تابستان سال جاری، وخامت وضع جسمی باعث شد که بار دیگر در بیمارستان بستری شود اما پس از مدتی، به خانه منتقل شد و تحت مراقبت ویژه پزشکی قرار گرفت و سرانجام در سن 95 سالگی درگذشت.

مراسم تدفین نلسون ماندلا به صورت ملی برگزار می شود و براساس اطلاعیه دولت، تا زمان برگزاری این مراسم، پرچم‌ها در آفریقای جنوبی به حالت نیمه افراشته خواهد بود.

 نلسون ماندلا در 26 تیرماه سال 1297 برابر با 18 ژوئیه 1918 نخستین رییس جمهوری آفریقای جنوبی بود که در انتخابات دموکراتیک عمومی برگزیده شد. 

وی پیش از ریاست جمهوری از فعالان برجسته مخالف آپارتاید در آفریقای جنوبی و رهبر کنگره ملی آفریقا بود و به دلیل دخالت در فعالیت‌های مقاومت مسلحانه مخفی، محاکمه و زندانی شد.  

مبارزه مسلحانه، برای ماندلا، آخرین راه چاره در راه مبارزه با آپارتایدبود؛ او همواره پایبند به پرهیز از خشونت بود. اقامت ۲۷ ساله در زندان، که بیشتر آن را در یک سلول در جزیره روبن سپری کرد، وی را به مشهورترین چهره مبارزه علیه آپارتاید در آفریقای جنوبی تبدیل کرد.


ایبنا