نمایشگاه کتاب ابوظبی با حضور 1125 ناشر آغاز به کار می‌کند


1492 بازدید

نمایشگاه کتاب ابوظبی با حضور 1125 ناشر آغاز به کار می‌کند

 در حالی که روز گذشته بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با سخنرانی رئیس جمهور افتتاح شد و قرار است از امروز شاهد حضور بازدیدکنندگان باشد، قرار است بیست‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب ابوظبی امروز در امارات شروع به کار کند.

بنابر این گزارش، روزنامه البیان چاپ امارات با اشاره به این خبر به نقل از «جمعه القبیسی» مدیر اجرایی این نمایشگاه، دوره 24 نمایشگاه کتاب ابوظبی 10 درصد از نظر حضور ناشران نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

به گفته وی در این نمایشگاه که 30 آوریل تا 5 می برگزار می‌شود 1125 ناشر حضور دارند که 120 ناشر برای اولین بار در آن شرکت می‌کنند.

حضور 57 کشور و 500 هزار عنوان کتاب به 33 زبان از جمله مختصات دیگر این نمایشگاه است که به گفته مسئولان آن 98 درصد درخواست‌های حضور در نمایشگاه کتاب ابوظبی به دلیل نبود مساحت کافی رد شده است!

 

* همایش بررسی اسلام سیاسی مهمترین اتفاق نمایشگاه کتاب ابوظبی

 

بنابر این گزارش قرار است در این نمایشگاه که سوئد مهمان ویژه است، فعالیت‌های جانبی متعددی صورت گیرد که از جمله آنها برگزاری همایشی درباره نثر عربی با حضور چهره‌های مطرح ادبیات عرب است و در کنار آن حضور رئیس کمیته مشورتی یونسکو برای تعیین پایتخت کتاب سال 2015 در همایشی با عنوان «همکاری‌های بین‌المللی در عصر نشر دیجیتال» از دیگر برنامه‌هاست.

استفاده از تجارب فعالان در عرصه کتاب از جمله مبدع طرح «کاروان کتاب» در جهان عرب، فعالان نشر الکترونیک، چگونگی آموزش فلسفه، اکران‌های سینمایی و مباحث سینمایی، صنعت نشر و برگزاری 51 نشست درباره نقش ادبیات در تاریخ از دیگر همایش‌های این نمایشگاه است.

بنابر این گزارش از مهمترین اتفاقاتی که در این نمایشگاه رخ خواهد داد همایشی با عنوان «اسلام سیاسی و راه‌حل بحران تعصب دینی و سایه آن بر زندگی معاصر» است که در آن زیر موضوعاتی چون «صعود و سقوط اسلام سیاسی»، «اسلام سیاسی در کاریکاتور» و ... مطرح می‌شود.

به گزارش فارس، از دو سال پیش نمایشگاه کتاب ابوظبی که در اواخر فوریه اوایل مارس برگزار می‌شد زمان برگزاری خود را به دلایل متعدد از جمله همزمانی نمایشگاه ابوظبی با نمایشگاه‌های کتاب ریاض و قاهره و رقابت با تهران به اواخر آوریل و اوایل ماه می موکول کرد.

این تلاش‌ها در ابوظبی در حالی است که به گفته مسئولان نمایشگاه کتاب تهران، در سال جاری تنها 2330 ناشر داخلی حضور دارند که 266 هزار و 429 عنوان کتاب را عرضه می‌کنند و در بخش لاتین 107 هزار عنوان کتاب و در بخش عربی 25 هزار عنوان کتاب وجود دارد که 15 درصد آثار چاپ سال 2013 تا 2014 هستند و 60 درصد حدفاصل سال 2010 تا 2014 محسوب می‌شوند و 41 کشور نیز در حوزه کشورهای غیرعرب شرکت می‌کنند.


فارس