انتشار خاطرات یک روزنامه نگار آمریکایی فلسطینی تبار در ایران


1820 بازدید

انتشار خاطرات یک روزنامه نگار آمریکایی فلسطینی تبار در ایران

رمان «آیا این سرزمین مرا به خاطر می‌آورد؟»‌ روایت عزیز شهاب روزنامه نگار آمریکایی فلسطینی تبار یک مرد فلسطینی است که پس از سال‌ها مهاجرت از فلسطین در هنگام مرگ مادرش به کشور و موطن اصلی خود باز می‌گردد.

عزیز شهاب،‌ در سال 1927 در اورشلیم، فلسطین متولد شد، او و خانواده‌اش از خانه خود در سال 1948 به دلیل اشغال فلسطین مهاجرت کردند، در سال 1950 به ایالات متحده آمریکا به عنوان دانش آموز یک کالج مهاجرت کرد. از سال 1951 ازدواج کرد و به عنوان یک واردکننده و روزنامه‌نگار برای سنت لوئیس گلوب دموکرات، اورشلیم بار، سان آنتونیو اکسپرس اخبار کار می‌کرد.

شهاب دو کتاب خاطرات، از خود منتشر کرده است،‌ و بارها سخنرانی‌های قدرتمند در دفاع از مردم فلسطین داشته است‌، عزیز شهاب در سال 2007 میلادی درگذشت.

او در کتاب «آیا این سرزمین مرا به خاطر می‌آورد؟» خاطرات خانه روستایی خود در در منطقه غرب رام الله فلسطین را بیان می‌کند،‌ منشأ سفر شهاب به فلسطین خوابی است که مادرش در آن به او می‌گوید:‌ حتی زمانی که در این دنیا نباشید،‌ زمین خود را به یاد داشته باشید. او پس از دیدن این خواب به فلسطین سفر می‌کند و در قالب زبان کمدی‌، مشاهدات اجتماعی‌ و... مشکلاتی را که اسرائیل در این سرزمین به وجود آورده است روایت می‌کند.

نویسنده در این کتاب به بررسی مشکلات زندگی در فلسطین امروز پرداخته است‌، او روابط پیچیده‌ای از زندگی روستایی،‌ ظلم و ستم و تناقضاتی که تحت اشغال فلسطین به وجود آمده است،‌ را روایت می‌کند.

رمان «آیا این سرزمین مرا به خاطر می آورد» به کوشش موسسه انتشاراتی اندیشه ورزان در دست ترجمه به زبان فارسی است و به زودی ترجمه آن منتشر و وارد بازار نشر می شود.


تسنیم