رئیس بنیاد ایرانشناسی: تاریخ، نام خلیج فارس را بر آبراه جنوبی ایران گذاشته است


4193 بازدید

رئیس بنیاد ایرانشناسی گفت: خلیج فارس یک نام برگزیده توسط ملت و حاکمان آن نیست، بلکه نامی است که تاریخ جهان و تمدن 2500 ساله ایران آن را برگزیده است.

آیت الله سیدمحمد خامنه ای در همایش بین المللی «خلیج فارس، ظرفیت ها و چالش های پیش روی» در محل پارک زیست فناوری خلیج فارس جزیره قشم، اظهار کرد: باید از حق مسلم خود در خلیج فارس بیش از پیش دفاع کنیم و اگر در این حوزه درست اقدام شود کسی به خود اجازه استفاده از نام غیرواقعی برای این آبراه نمی دهد.

وی تاکید کرد: وضع حقوقی خلیج فارس در چارچوب مقررات بین المللی جهان است و باید بر اساس یک خلیج بسته و متعلق به ایران با آن برخورد شود. زمانی که از خلیج فارس صحبت می شود در حقیقت از حق مسلم، پاره تن و بخشی از کشورمان صحبت می کنیم چراکه این خطه از کشورمان نقش مهمی در خدمت رسانی به ملت ایران و جهان در دوران پیش و پس از اسلام ایفا کرده است. خلیج فارس یک قطعه آب و خاک ایران نیست؛ بلکه با ریشه ایران درهم آمیخته و همیشه منشا برکت و رحمت بوده است و باید از ظرفیت های بی نظیر و گسترده آن به نحو مطلوب بهره برد.

رئیس بنیاد ایران شناسی با بیان اینکه خلیج فارس خواهان همدلی است، گفت: خلیج فارس به دنبال ایجاد اختلاف و درگیری در بین کشورهای منطقه نیست اما برخی حاکمان ناآگاه منطقه تلاش بیهوده ای برای تغییر نام این منطقه آغاز کرده اند.

وی با بیان اینکه تامین امنیت خلیج فارس، خواست اصلی ایرانیان است، تاکید کرد: کشورمان هیچگاه به سمت جنگ نرفته است و نخواهد رفت و نخستین مسئله ای که نیروهای نظامی ما به دنبال آن هستند تامین امنیت این منطقه است. بدون تردید ایجاد ناامنی در این منطقه راهبردی می تواند به کل جهان آسیب بزند و آتش آن دامنگیر همگان می شود.

رئیس بنیاد ایرانشناسی با اشاره به اینکه نیروی دریایی سپاه امنیت منطقه و خلیج فارس را با جدیت حفظ کرده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران هرگز در امور داخلی ملت ها دخالت نمی کند.

وی با تبیین مشکلات برخی کشورهای همسایه ایران در منطقه خلیج فارس، گفت: سخن اصلی همایش امروز خلیج فارس، ظرفیت ها و چالش های پیش روی، حل مسائل و مشکلات از طریق گفت و گو است و باید روشن شود که با اقدام های غیر اصولی نمی توان به نتایج مطلوب و پایدار دست یافت. کشورهای استکباری که شجره خلیفه داعش را ایجاد کردند و آن را به جان مسلمانان انداختند، دشمن واقعی ملت ها هستند و باید کشورهای خارجی دشمن واقعی خود را بشناسند . در این صورت است که می توانند مشکلات خود را حل کنند.

همایش بین المللی «خلیج فارس، ظرفیت ها و چالش های پیش روی» با هدف گرامیداشت روز ملی خلیج فارس و تبیین نقش و جایگاه خلیج فارس از بعد ژئوپولتیک، تاریخی، حقوقی و حاکمیت بیش از 2500 ساله ایران بر این آب راه بین المللی، با حضور آیت الله سیدمحمد خامنه ای رئیس بنیاد ایرانشناسی و برخی مقام های علمی ایران و چند کشور خارجی در قشم برگزار شد

10 اردیبهشت در ایران روز ملی خلیج فارس نامگذاری شده که سالروز اخراج پرتغالی‌ها از تنگه هرمز و خلیج فارس است.


ایرنا