کاهش روند مهاجرت یهودیان مغرب به فلسطین اشغالی


1537 بازدید

کاهش روند مهاجرت یهودیان مغرب به فلسطین اشغالی

همزمان با اشغال سرزمین های فلسطینی از سال 1948 تا سال 2012، بیش از 250 هزار یهودی مغربی تبار ازاین کشور به سرزمین های اشغالی مهاجرت کرده اند.

به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا)بنقل از پایگاه خبری سما مقامات صهیونیستی با انتشار مدارکی اعلام کردنداوج این مهاجرت ها ما بین سال های 1961 تا سال 1971 قرن گذشته بوده است به طوری که تعداد مهاجرین تا آن تاریخ از مرز 130 هزار نفر فراتر رفته بود.

رژیم اشغالگر تلاش های زیادی برای کوچاندن یهودیان مغرب در 65 سال گذشته با هدف افزایش جمعیت صهیونیستها در سرزمینهای اشغالی ومقابله با فلسطینیها با دادن وعده هائی از قبیل دست یافتن به رفاه درسرزمین های اشغالی کرده است.

برغم همه وعده های رنگارنگ تل آویو به یهودیان مغرب،مهاجرت این افراد در سال های اخیر بسیار کاهش یافته است، به طوری که در ده ساله(1990 تا 1999)تنها 2623 یهودی مغربی از این کشور به سرزمین های اشغالی مهاجرت کرده اند. اگر چه نباید از این نکته غافل شد که کاهش مهاجرت یهودیان مغرب درسنوات اخیر(به عنوان مثال در سال 2012 تنها به 191 نفر رسیده است)تا حدودی ناشی از عامل کاهش تعداد یهودیان مغرب به دلیل مهاجرت های آنها در سال های اخیر به سرزمین های اشغالی بوده، لکن دلایل و قراین موجود نشان می دهد شرایط بحرانی سرزمین های اشغالی بویژه طی دهه های اخیر میل مهاجرت این افراد به فلسطین اشغالی را ازآنها گرفته است.

به اعتقاد برخی صاحبنظران آژانس های جاسوسی رژیم صهیونیستی از جمله موساد اهداف زیادی را از طرق یهودیان مغربی تبار ازجمله جاسوسی درمغرب ودیگر کشورهای عربی دنبال می کند. علاوه بر این یهودیان مغربی تبار رژیم اسرائیل اکنون به بهانه دید و بازدید از نزدیکان خود در مغرب و زیارت اماکن مقدس آنها در این کشورهر ساله به مغرب سفر می کنند اما به گفته برخی کارشناسان صهیونیستها در این سفرها بدنبال تسلط برمسائل مهم این کشور بویژه مسائل اقتصادی هستند.

از سویی دیگر با توجه به روابط گرم مقامات مغربی با رژیم اشغالگر صهیونیستی از زمان پادشاه سابق این کشور (ملک حسن)ازیهودیان مغرب که طی دهه های اخیر ازاین کشور مهاجرت کرده اندملیت مغربی سلب نشده است.وآنها همچنان شهروند مغرب به حساب می آیند وهر زمان که اراده کنند می توانند بار دیگر به کشور مغرب بازگردند.


قدسنا