ترس نتانیاهواز کاهش قیمت مسکن


1752 بازدید

ترس نتانیاهواز کاهش قیمت مسکن

بنظر میرسد اعلام یک جدول زمانی موجب پایین آمدن قیمت مسکن در اسرائیل خواهد شد.پس چرا کابینه ائتلافی بویژه بنیامین نتانیاهواین کاررا انجام نمی دهد؟!!!

به گزارش خبرگزاری قدس(قدسنا) بنقل از هاآرتص،در بین همه ی مشکلات اقتصادی که گریبان گیراسراییل است،قیمت مسکن نخستین مولفه این فهرست است.بغیرازآنها که دو یا چند خانه دارند وبراستاندارد زندگی همه مردم اثر میگذارند.آنهایی که صاحبخانه نیستند وآنهایی که یک خانه دارند کاملا واضح است که خرید خانه رویایی غیر قابل دسترسی است.

در اکثر موارد خرید خانه نیازبه اخذ وامی هنگفت دارد که بخش عمده ایی ازدرآمد خریداران را برای مدتهای مدید بخود اختصاص میدهد.افزایش قیمت مسکن برای مالکین مسکن هم یک معضل شده است چراکه آنها میتوانند خانه خود را بالاتر ازقیمتی که خریده اند بفروشند ولی به کجا نقل مکان کنند؟

معمولا مردم زمانیکه خانه خودرا می فروشند بدنبال خرید یک خانه بزرگتر و جدیدتر هستند ولی قیمت بالا این اجازه را ازآنها گرفته است.در موارد بسیاری آنها با گرفتن وام تن به این کار میدهند.اسراییل با توجه به افزایش ساخت وسازها درسالهای اخیرهمچنان یکی از گرانترین نقاط  جهان است.ولی این همه ی مسئله نیست.

به استثناء مراکز مالی جهانی مانند نیویورک،لندن و هنگ کنگ،قیمت مسکن دراسراییل بطور مطلق بالاست.درنیویورک یا شهرهای دیگراروپا پیدا کردن یک خانه بزرگ که حیاط و پارکینگ داشته باشد با قیمت 500 هزار دلار سخت نیست،دراسراییل با همین مقدار پول تنها یک آپارتمان سه خوابه میتوان خرید.

موضوع بدتر این است که ساخت و ساز در اسراییل استانداردهای پایین دارد وزیرساخت ها بسیار ضعیف هستند.بسیاری از ساختمانها زشت و بدون توجه به استاندارهای لازم ساخته شده اند.ودر حالیکه سرانه تولید ناخالص داخلی اسرائیل نزدیک کشورهای اروپایی شده است وقتی بموضوع مسکن میرسیم،خیلی از مردم درشرایط مردم کشورهای فقیر زندگی می کنند.

قیمت مسکن بطورناعادلانه ایی افزایش پیدا کرده وباعث ثروتمند شدن قشر خاصی از مردم شده است.وتهیه مسکن برای زوجهای جوان به رویائی شیرین و غیر قابل تحقق تبدیل شده است.این سودها به جیب صاحبخانه ها،خانه ساز ها،سهامداران بانک ها و البته کارمندان خاطی در شهرداریها میرود.

اکثر آحاد جامعه صهیونیستی اسیر خانه و وامهایی که گرفته اند هستند ودر طول دهها سال اقساط خانه خریداری شده را به جیب قدرتمندان این جامعه میریزند.

با وجود همه ی اینها بنیامین نتانیاهو نخست وزیرویائیرلاپید وزیر داراییش واقعا نمیخواهند قیمت مسکن پایین بیایدبخاطر اینکه این اتفاق (کاهش قیمت مسکن)با اقتصاد و سیاست و دستورکارهای شخصی جور در نمی آید.

افزایش قیمت خانه همچنین برای نتانیاهو سود دارد!!اسرائیل قوی ترین لابی کاران را دارد که نمیخواهند قیمتها کاهش یابد.کاهش قیمت ها برای بانک ها خوب نیست،بنابراین بانک ها به نتانیاهو فشار می آورند تا قیمت ها بالا بماند.

کاهش قیمت ها برای غولهای تجاری که شرکت های ساخت و ساز ومنابع گسترده مال دارند هم خوب نیست،پس آنها به نتانیاهو فشار می آورند.ذره ایی کاهش در قیمت ها برای مقامات درراس هرم قدرت نگران کننده است پس آنها هم فشار را وارد می کنند وتجربه نشان داده نخست وزیر اسرائیل هیچگاه از فشار خوشش نیامده است.

اگر هشدارهای بانک مرکزی اسراییل به حقیقت بپیوندد ممکن است تهدیدبرانگیز باشد.بانک مرکزی بطور منظم هشدار داده است که اگر قیمت مسکن همزمان با بحران فعلی اشتغال کاهش یابد ثبات بانک در معرض خطر قرار می گیرد و نتیجه ی آن می تواند یک بحران اقتصادی عظیم شبیه بحران اقتصادی 2008 باشد.

مشاوران از جمله اقتصاد دانان حرفه ایی یا کارشناسان نظریه پرداز به نتانیاهو هشدار داده اند که اگر قیمت مسکن کاهش یابد،خانه سازان دریک لحظه ساختن خانه های جدید را رها می کنند و صنعت املاک و مستغلات به حالت منجمد و ساکن در خواهد آمد. و در نتیجه همه ی اقتصاد به این حالت کشیده می شود.

 


قدسنا