عذرخواهی آقای وزیر !


2028 بازدید

عذرخواهی آقای وزیر !
درباره: وزارت دارائى

تاریخ 6/8/44



قبل از ظهر روز شنبه گذشته دکتر آموزگار وزیر دارائى. احمدى مدیر کل وصول. کیانى نژاد مدیر کل حقوقى. دکتر بهادرى رئیس مالیاتهاى غیر مستقیم نورى رضوى رئیس شوراى عالى مالیاتى را نزد خود احضار و با لحن آمرانه به آن‏ها میگوید. میل دارم پرونده مالیاتى نمازى1 را که شش ملیون تومان تعیین گردیده ظرف دو روز به نحو مقتضى به نفع ایشان تمام کنید در غیر اینصورت همه شما از شغل فعلى منفصل خواهید شد (وزیر دارائى این حرفها را در حضور دکتر خوشبین وکیل حقوقى نمازى میزند). افراد مذکور که غیر منتظره با چنین دستور وزیر دارائى مواجه شده بودند پس از خروج از اطاق او استعفاء دسته جمعى خود را نوشته و تسلیم رئیس دفتر مینمایند.

دکتر آموزگار با مشاهده استعفاها که مبین عکس العمل شدید نامبردگان بود نگران و مضطرب گشته فورا قوام صدرى معاون وزارتخانه را احضار و او را در جریان امر قرار داده و توسط وى بافراد مزبور پیغام میفرستد چنانچه سر کارشان برگردند و استعفایشان را پس بگیرند جبران عمل را خواهند نمود و بدکتر بهادرى سفارش میدهد که اگر استعفایش را مسترد دارد حکم مدیر کلى برایش صادر خواهد کرد.

مع‏الوصف چهار نفر مذکور با وجود وساطت قوام صدرى حاضر باسترداد استعفاء نشده و فقط عذرخواهى وزیر دارائى را شرط استرداد استعفا و معاودت بخدمت اعلام میدارند دکتر آموزگار که از عکس العمل و مقاومت آنها بیشتر مضطرب گشته بود این شرط را مى‏پذیرد و سرانجام بجز نورى رضوى بقیه باطاق قوام صدرى1 میروند و وزیر دارائى از آن‏ها عذرخواهى مینماید.

ضمنا فرداى همان روز دکتر بهادرى از ریاست کلى بمدیریت کل ارتقاء مى‏یابد.

اصل در پرونده 9 ـ 14 است پرونده دکتر جمشید آموزگار وزیر دارایى بایگانى شود. 9/8

رئیس بخش 322 رشیدى 9/8



1ـ محمدمهدى نمازى فرزند حاج محمد حسین نمازى در 1318.ق به دنیا آمد. وى بیشتر به مهدى نمازى معروف است.از دوره نهم تا زمانى که مجلس سنا منحل اعلام شد نماینده مردم شیراز در مجلس سنا بود. نمازى نمایندگى صادرات کتیرا به اروپا و امریکارا در اختیار داشت و از این راه صاحب ثروت زیادى شده بود. همچنین در زمینه قاچاق مواد مخدر نیز فعالیت داشت. تاسیس یک باب مدرسه و کمک به مخارج چند باب مدرسه از کارهاى مثبت وى در شیراز است. منابع: محمدحسین رکن زاده (آدمیت)، دانشمندان و سخن سرایان فارسى، اسلامیه، خیام، تهران، 1338، ج 2، 8ـ407



1ـ محمود قوام صدرى، وزیر مشاور و معاون پارلمانى نخست وزیر، فرزند محمد به سال 1300 ش در مشهد تولد یافت. تحصیلات ابتدایى و متوسطه را در مشهد و تهران به پایان رساند. همزمان با ورود به خدمت وزارت دارایى، ادامه تحصیل داد و از دانشکده حقوق دانشگاه تهران، مدرک لیسانس گرفت. قوام صدرى مدتى، رئیس دارائى شهرستان اراک شد، سپس رئیس حسابدارى وزارت کار، و مدیر کل حسابدارى وزارت کار گردید. در سال 1356 ش وزیر مشاور و معاون پارلمانى نخست وزیر شد. منابع : سپهربند، منصور، خاطرات کودکى و نوجوانى، اطلاعات دختران و پسران، ش 762 (38/5/1352) ص 20.