قتل محمد ابو خضیر 15 ساله و انتفاضه جدید


1923 بازدید

قتل محمد ابو خضیر 15 ساله و انتفاضه جدید

ساکنان فلسطینی قدس وقتی خبر دردناک ربایش و قتل فجیع محمد ابوخضیر 15 ساله را شنیدند،طاقت نیاوردند و برای همدردی با خانواده مقتول راهی منزل پدر وی شدند اما ممانعت نظامیان صهیونیستی به درگیری های انجامید که در نتیجه آن دهها تن دیگر از فلسطینی های ساکن قدس زخمی شدند .

البته کشتار کودکان فلسطینی تازگی ندارد و معمولا هرحمله هوایی که رژیم صهیونیستی به غزه انجام می دهد با توجه به تراکم انسانی بالای این منطقه بخش عمده ای از قربانیان را کودکان و نوجوانان تشکیل می دهند و حتی در مواردی هم تک تیراندازان اسرائیلی به عمد برخی از نوجوانان فعال و فوتبالیست فلسطینی را مورد هدف قرار می دهند که متاسفانه این نوع کشتارها حساسیت چندانی را در داخل و خارج بر نمی انگیزد که به نظر می رسد همین امر یکی از عوامل ادامه کشتار و قتل عمدی نوجوانان ذکور فلسطینی است .

اما قتل محمد ابوخضیر 15 ساله به قدری وحشیانه بوده است که دل هر انسانی را به درد می آورد و نمی تواند در قبال آن سکوت کرد.وی سحرگاه که منتظر اتوبوس برای رفتن به مسجد جهت ادای نماز بود به وسیله سه شهرک نشین صهیونیست به زور سوار یک خودرو شد اما چند ساعت بعد جنازه سوخته وی در حالی که آثار جرح و ضرب شدید در آن دیده می شد یافت شد .وضعیت جسد به گونه ایی بود که برای تشخیص هویت به آزمایش دی ان ای فرستاده شد .

اکنون خون محمد ابوخضیر به بنزینی شباهت پیدا کرده که روی آتش خشم فلسطینی ها ریخته شده است .از اینرو بنیامین نتانیاهو که در بسترسازی و تحریک شهرک نشینان به ارتکاب این قتل فجیع نقش اساسی داشت بعد از انکه متوجه گستره خشم فلسطینی ها شد در اقدامی صوری و مصلحتی این قتل را محکوم کرد .

در واقع آتش درگیری های جدید که به وسیله خود رژیم صهیونیستی و شخص نتانیاهو روشن شد اکنون این رژیم و نتانیاهو را از اینکه این درگیری ها از کنترل خارج شود را نگران کرده است . از نظر این رژیم اگر درگیری های جدید به مانع پیشرفت دولت وفاق ملی فتح و حماس تبدیل شود و یا حملات داعش در عراق به گونه ایی پیش رود که امکان حملات گسترده به غزه و حتی اردن را برای این رژیم فراهم کند در این صورت این درگیری ها می تواند برای این رژیم یک برد و دستاورد باشد اما برعکس اگر درگیری های اخیر به گونه ایی پیش روی که آتش انتفاضه جدید را رقم بزند در این صورت می تواند یک باخت باشد و واکنش مصلحتی نتانیاهو به قتل محمد ابوخضیر از نگرانی تل آویو در این زمینه پرده بر می دارد .

مواضع کشورهای غربی در باره قتل نوجوان فلسطینی نیز ازهمین زاویه قابل بررسی است . این کشورها وقتی خبر این قتل فجیع اعلام شد با ملاحظه با آن برخورد کردند چنانکه در چند ساعت اول تنها فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه بدون محکومیت از آن ابراز نگرانی کرد اما بعد از آنکه نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در پی اعتراض گسترده فلسطینی های ساکن قدس -که احتمال انتفاضه جدید را رقم زد – در اقدامی مصلحتی این واقعه را محکوم کرد بلافاصله بعد از آن سیر محکومیت مقامات غربی نیز اغاز شد و کشورهای غربی چه به صورت فردی و چه در چارچوب اتحادیه اروپا و حتی شورای امنیت به محکومیت آن پرداختند .

البته به نظر می رسد چند عامل دیگر نیز در محکومیت جنایت شهرک نشینان صهیونیست از سوی کشورهای غربی موثر بوده است . نخست اینکه این کشورها نیز از اینکه خشم فلسطینی ها به اغاز انتفاضه جدید منجر بشود نگران بوده و هستند.

دوم اینکه مقابله با شهرک نشینان در دستور کار کشورهای غربی قرار گرفته است و خود کشورهای اروپایی در اقدامی دیرهنگام خرید محصولات شهرک نشینان را ممنوع کرده اند تا از این طریق این رژیم را به توقف شهرک سازی وادار کنند.

از طرف دیگر آنچه قتل محمد ابوخضیر را برای رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی نگران کننده کرده ، تقارن آن با ماه مبارک رمضان است که تمایل فلسطینی ها را برای برپایی نماز در مسجد الاقصی بیشتر می کند و از این جهت اولین نماز جمعه ماه مبارک رمضان به کابوسی برای این رژیم تبدیل شده است .


قدسنا