گلعلی بابایی «پهلوان گود گرم‌دشت» را به نمایشگاه کتاب می‌آورد


1555 بازدید

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، گلعلی بابایی سال‌ها است که با حوزه دفاع مقدس و روزهای جنگ و حماسه گره خورده است. بسیاری از همرزمان و هم‌قطارانش او را علمدار فرهنگی لشکر 27 محمد رسول‌الله می‌دانند. بابایی با وجود اینکه در سال گذشته مدیریت سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس را برعهده گرفته، اما هنوز از وادی کتاب و نوشتن فاصله نگرفته است.

بابایی یکی از پرکار و فعال‌ترین نویسندگان این حوزه است که تاکنون آثار متعددی از خود به بازار کتاب عرضه کرده است، با وجود این برخی از منتقدان برآنند که این زیادنویسی کیفیت آثار او را پایین نیاورده است. بابایی امسال هم چند کتاب جدید برای نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دارد که به گفته خودش جدیدترین آن مربوط به زندگی‌نامه شهید حسین قجه‌ای است که به سفارش مادر شهید در ایام عید نوشته شده است.

بابایی در گفت‌وگو با تسنیم، در مورد ویژگی‌های این اثر گفت: «پهلوان گود گرم‌دشت» روایت روزهای زندگی‌ شهید قجه‌‌ای، از نیروهای تحت امر شهید احمد متوسلیان و فرمانده گردان سلمان فارسی در عملیات الی بیت‌المقدس، است که در قالب زندگی‌نامه نوشته شده است. انتشار این اثر برعهده نشر 27 در 27 است که پیش از این کتاب‌های دیگری مانند «ماه همراه بچه‌هاست» را در همین قالب به چاپ رسانده بود.

وی افزود: این اثر در حدود 200 صفحه جمع‌آوری و تدوین شده است. کتاب ار 18 فصل تشکیل شده که در هر فصل، بخشی از زندگی شهید روایت شده است.

«قصه ما همین بود» نام کتاب دیگری از بابایی است که سرگذشت زندگی شهید دستواره را روایت می‌کند. این اثر پنجمین جلد از مجموعه کتاب‌های «بیست و هفت در 27» که در راستای معرفی 27 تن از فرماندهان لشکر 27 محمدرسول‌الله(ص) نوشته می‌شود. به گفته نویسنده، فرق این کتاب با کتاب‌ زندگی فرماندهان لشکر 27 از جمله حاج احمد متوسلیان و شهیدان حاج ابراهیم همت، رضا چراغی و عباس کریمی که سال 91 منتشر شد، در این است که در کتاب شهید دستواره سعی شده از ضمیر اول شخص استفاده شود.

در واقع داستان سیدمحمدرضا دستواره از زبان خودش گفته می‌شود؛ به این دلیل که از این شهید نوار مصاحبه در دست بوده و این سردار شهید در آن نوارها تقریباً زندگی خود از ابتدای کودکی تا قبل از شهادتش در تیرماه 1365 را روایت کرده است. عکس و اسناد مربوط به شهید دستواره در این کتاب وجود دارد و در حدود 200 صفحه با عنوان «قصه ما همین بود»سال گذشته همزمان با سالگرد شهادت این شهید بزرگوار منتشر شده بود.

«گردان نهم» دیگر کتاب از این نویسنده است که برای اولین‌بار به نمایشگاه می‌آید. کتابی که به زعم نویسنده از نظر محتوا، ساختار و مباحث پرداخته شده همانند «همپای صاعقه» کامل و دقیق است. این کتاب که چند روزی است روانه بازار کتاب شده، 12 فصل دارد که در تمامی آنها چگونگی شکل‌گیری گردان حبیب ابن مظاهر به تصویر کشیده شده است.

فصل نخستین کتاب با موضوع «جنگ تحمیلی تاوان انقلاب» آغاز می‌شود و بعد از آن موضوع شکل‌گیری گردان حبیب در فصل‌هایی چون توقف دشمن، گردان نهم، گمشده در عملیات، به فرماندهی حاج علی، از گرمدشت تا کوت‌سوار و دوئل در خین ادامه می‌یابد. ارائه تصاویر و اسناد از دیگر بخش‌های این کتاب است. بابایی پیش از این به تسنیم گفته بود که هیچ اثری همانند «گردان نهم» به طور کامل به چگونگی شکل‌گیری گردان حبیب ابن مظاهر نپرداخته است.

کتاب با سخنان یکی از فرماندهام لشکر 27 محمد رسول‌الله، شهید محمدابراهیم همت، آغاز می‌شود: امروز شما با کوله‌باری از خاطرات و درس‌های عبرت به شهرها و خانه‌هایتان بازمی‌گردید. این مسئولیت بزرگ بر دوش شماست تا آنچه را که شاهد بودید، برای مردمی که در پشت جبهه تشنه دانستن این حقایق هستند، بازگو کنید. برای نسل‌های آینده به یادگار بگذارید.

بابایی پیش از این در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به محتوای کتاب گفته بود: نوع شکل‌گیری گردان «حبیب‌بن مظاهر»، مسئولان آن در مقاطع مختلف، عملیات‌ها، محورهای عملیاتی و... نیز از دیگر موضوعاتی است که در این کتاب به آن‌ها اشاره شده است. در واقع این اثر مستندی پژوهشی است که در قالب داستان بازگو شده است. هم‌چنین در این کتاب به شخصیت شهید مهدی وزوایی که مؤسس گردان نهم لشکر 27 محمد رسول‌الله(ص) است‌، نیز اشاره شده است،‌ شهید وزوایی از دانشجویان مسلمان پیرو خط امام بوده که در اسفند سال 60 به پادگان دوکوهه می‌رود و این گردان را تشکیل می‌دهد‌، نفرات اولیه آن از سپاه بودند و در مجموع 600 نفر از نیروهای سپاه عضو این لشگر شدند.

«گردان نهم» در سه هزار نسخه به قیمت 300 هزار ریال توسط نشر صاعقه روانه بازار کتاب شده است.


تسنیم