حراج شاهکارهای هنر ایرانی - اسلامی در لندن


2884 بازدید

کمتر از دو هفته دیگر شعبه لندن حراجی بونامز تعدادی از شاهکارهای هنر اسلامی را برای فروش می‌گذارد و در میان آنها تعدادی از کارهای هنرمندان ایرانی هم به چشم می‌خورد. در این حراجی 315 اثر هنری ارزشمند ارائه می‌شود که نمادی از هنرهای شیشه‌گری، سفالگری، خطاطی، مینیاتور، مجسمه‌سازی، فرش‌بافی و ... هستند.

اولیور وایت رئیس حراجی هنر اسلامی و هندی بونامزگفت:‌ که طی دو تا سه سال گذشته تقاضا برای بازار هنر اسلامی و هندی افزایش پیدا کرده است.

یک کاشی قرن هفدهمی که شهر مکه را نشان می‌دهد آلبوم نادر خطاطی از یاقوت مستعصمی هنرمند مشهور قرن سیزدهم بغداد و فرش ابریشم هریس ایرانی از مهم‌ترین اشیایی هستند که در این حراجی عرضه می‌شوند. ارزش کاشی ایزنیکی که قیمت آن بین 50 تا 60 هزار پوند 71 تا 85 هزار دلار تخمین زده شد، با کاشی‌هایی که در مشهورترین موزه‌های جهان مانند لوور، بریتانیا و ویکتوریا و آلبرت نگهداری می‌شوند مقایسه شده است.قیمت آلبوم خطاطی مستعصمی هم بین 142 تا 284 هزار دلار پیش‌بینی شده است.

به گزارش حریت دیلی نیوز فرش هریس ایرانی متعلق به قرن نوزدهم میلادی است که در کنار آن، یک گلدان سفالی کاشانی با 9 قرن قدمت عرضه می‌شود. دو نقاشی از درناهایی در برکه هم در «بونامز» چوب حراج می‌خورند که تصور می‌شود متعلق به تمدن بین‌النهرین یا تبریز باشند. قرآنی نفیس و فالنامه‌ای از دوران تیموریان یا صفویان هم در این حراجی به فروش می‌رسند.

حراجی هنر اسلامی و هندی بونامز 19 آوریل، 31 فروردین‌ماه در لندن برگزار می‌شود.


ایرنا