پای گلایه های مردم و غرفه داران


1629 بازدید

 پای گلایه های مردم و غرفه داران

امروز نیز به انعکاس گلایه های مردم و غرفه داران در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران می پردازیم :

آقای محسن دانش پژوه می گوید من بسیاری از جوانان را همه روزه می بینم که در راه رسیدن به شبستان نمایشگاه ، ون های رایگان موجود در مبادی ورودی را سوار می شوند و اعتنایی به افراد مسن که نیازمند استفاده از اینگونه امکانات هستند ندارند . از سوی رانندگان و ماموران حاضر در محل نیز به آنها تذکر داده نمی شود . این مهم به ویژه برای کسانی که از درب جنوبی یعنی از خیابان شهید بهشتی قصد ورود به نمایشگاه را دارند تاسف بارتر به نظر می رسد . وی می گوید محدود بودن تعداد ون ها در برابر ورود میلیونی مشتاقان کتاب مشکل بعدی است .

خانم مریم چاوشی آموزگار می گوید من از دو مورد نارسایی در نمایشگاه کتاب تهران گلایه دارم . یکی در مورد بی خبری اکثر مردم نسبت به نشست هایی که همه روزه در نمایشگاه برگزار می شود که متاسفانه امسال نیز مثل سال گذشته اطلاع رسانی صحیح صورت نمی گیرد و دیگری اینکه جایی برای استراحت موقت و رفع خستگی وجود ندارد .

یکی از ناشران کتاب از کوچک بودن مساحت غرفه ها گلایه مند بود . وی می گوید اکثر ناشران از این موضوع گله مند هستند که چرا غرفه های تحویل داده شده ، به مراتب کمتر از متراژ درخواست شده آنهاست . به گفته وی کوچک بودن فضای غرفه ها کار انبار کردن کتابها را دشوار می کند .

حسن رادمنش از غرفه داران داخل شبستان مصلا از اینکه تبلیغات از طریق بلندگو یا اصطلاحاً رادیو نمایشگاه صرفا در اختیار ناشران آموزشی یا کمک آموزشی است گلایه مند بود. وی می گفت چرا ناشران داخلی نباید از این امکان به نفع آثار خود استفاده کنند ؟

علیرضا کامروا یکی دیگر از غرفه داران ، نمایشگاه امسال را خلوت تر از سالهای گذشته توصیف کرد و مدعی شد گرانی بیش از حد کاغذ و طبعاً بالابودن بهای کتاب و همچنین ناتوانی بسیاری از مردم در خرید کتاب می تواند یکی از دلایل خلوت بودن نمایشگاه امسال نسبت به سالهای گذشته باشد . وی گفت کتاب هایی را در نمایشگاه امسال دیده که قیمت آن 5/1 میلیون تومان یعنی بیشتر از حقوق متوسط ماهیانه بسیاری از اقشار جامعه است .

 فاطمه اسلامی دانشجو می گوید قصد داشتم یک جلد کلام الله مجید در قطع بزرگ و با حروف خوانا بخرم تا مادرم بتواند آن را در منزل قرائت کند . ولی می بینم قیمت چنین قرآنی از حقوق ماهانه پدرم بیشتر است . وی نیز می گوید من غرفه هایی را دیدم که به راحتی برای یک جلد قرآن کریم یک میلیون تومان یا 900 هزار تومان نرخ زده اند.

مدیر انتشارات یکی از غرفه های داخل شبستان گفت: امسال اطلاع‌ رسانی نمایشگاه بهتر از سال‌های گذشته است اما در حوزه تبلیغات ناشران منصفانه عمل نشده است. برای مثال انتشارات سوره مهر هم مانند سایر ناشران فعال در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس آثاری را منتشر می‌کند و نباید در حوزه تبلیغات از خدمات بیشتری برخوردار باشد. به گفته وی غرفه انتشارات سوره مهر حوزه هنری امسال در راهرو‌های انتهایی نمایشگاه برپاست اما تبلیغات محیطی این ناشر در سطح نمایشگاه مخاطب را به خوبی به این مکان هدایت می‌کند.

مدیر یکی دیگر از غرفه های داخل شبستان از نبود تابلویی که در بالای شبستان ، مردم ایستگاه مصلی را به طرف ورودی «حیاط یاس» هدایت کند گلایه مند بود . «حیاط یاس» از جمله ورودی های انتهایی شبستان است که برای بسیاری از بازدیدکنندگان ناشناخته است و این گلایه عمدتاً از سوی غرفه دارانی مطرح می شود که در شبستان در نزدیکی این ورودی غرفه دارند .