ستاره های نبرد هوایی؛ جلد اول


2076 بازدید

نویسنده: امیرسرتیپ دو خلبان دکتر احمدمهرنیا

تعداد صفحات: 487 قیمت: 20000 تومان

قطع: رقعی

نوبت چاپ: چاپ اول 1391 شمارگان: 2500

معرفی کتاب: «ستاره های نبرد هوایی» شرح زندگی ستاره هایی است که بیش از هشت سال در آسمان نبرد هوایی مقدس میان کشورمان و عراق درخشیدند. سرتیپ احمد مهرنیا که خود از خلبانان دوران دفاع مقدس است، شرح زندگی و خاطرات 50 خلبان نامدار و گمنام را جمع آوری کرده و در قالب کتابی 480 صفحه ای روانه بازار کرده است.
مهرنیا در مقدمه ی این کتاب که اولین جلد از مجموعه ای چهار جلدی است، هدف خود از نوشتن این کتاب را ضرورت پاسخگویی رزمندگان به سؤال های نسل آینده درباره واقعیت های دفاع مقدس ذکر می کند. او با نوشتن این کتاب، علاوه بر قدردانی از هشت سال تلاش بی وقفه اعضای نیروی هوایی کشورمان در برابر دشمن، چند و چون مقاومت طولانی مدت خلبانان ایرانی را با وجود امکانات محدود در نبردی نابرابر شرح داده است.
برای مثال یکی از مشکلات خلبانان ایرانی لزوم حفظ هواپیماهای نظامی در بدترین شرایط بوده است. به علت کمبود مهمات خلبانان دلیر کشورمان تا جایی که می توانستند از ایجکت (پریدن از هواپیما با چتر نجات) خودداری می کردند و برای کاهش صدمات مالی به نیروی هوایی از جان خود می گذشتند.





گزیده متن:
صفحه 88- خاطره ای از خلبان مسعود اقدام
دلهره عجیبی داشتم. گرچه مطمئن بودم یاسینی خلبانی ماهر است، اما فکر می کردم آیا می توانیم سالم بنشینیم. به باند نزدیک شدیم وسرانجام چرخ ها باند را لمس کرد. کمی آرام تر شدم. هواپیما در انتهای باند ایستاد. به کمک عوامل فنی که دوان دوان به طرف ما آمدند، از هواپیما خارج شدیم.
بادیدن هواپیما عرق سردی بر تنم نشست. هواپیما چنان شده بود که گویی چند نفر باتبر به جانش افتاده بودند. کاناپی به شدت آسیب دیده و خرد شده بود. خیلی عجیب بود که هواپیما با این حجم آسیب، 125 مایل پرواز کند و یا فرود آید. این هواپیما چطور تا اینجا آمده ...


سوره مهر