گلایه یک صهیونیست به خاطر دعوت نشدن به جشنهای 2500 ساله


2219 بازدید

گلایه یک صهیونیست به خاطر دعوت نشدن به جشنهای 2500 ساله
نامه زیر که از سوی پرویز راجی سفیر رژیم شاه در لندن به خلعتبری وزیر خارجه رژیم پهلوی نوشته شده، دربرگیرنده گلایه یک صهیونیست بخاطر دعوت نشدن به جشنهای 2500 ساله شاهنشاهی است. با هم این نامه را می‌خوانیم:

از لندن بتاریخ 17/1/37 شماره 1248
جناب آقای خلعت‌بری وزیر امور خارجه
سه‌شنبه 15 فروردینماه به مناسبت انتشار کتاب JERUSALEM نوشته TEDDY KOLLEK شهردار اورشلیم ضیافت شامی در منزل لرد وایدنفلد برگزار شد که اینجانب هم جزو مدعوین بودم و حسب‌‌المعمول یهودیان سرشناس و هواداران بی‌چون و چرای اسرائیل نیز همگی حضور داشتند.
در صحبت مختصری که با TEDDY KOLLEK داشتم نامبرده با خنده اظهار نمود که از دولت ایران گله‌مندم چون در سال 1961 جناب آقای علم از من دعوت کردند بایران بروم و راجع به برگزاری جشنهای 2500 ساله با گردانندگان ان مراسم همکاری و همفکری نمایم ولی ده سال بعد که این مراسم برگزار شد و از تمام رؤسای ممالک و شخصیتهای برجسته جهانی دعوت بعمل آمد تنها کسی که دعوت نشد من بودم. اینجانب هم در جواب گفتم که مانعی ندارد و برای جبران این مطلب من از همین حالا از شما دعوت میکنم که در مراسم جشنهای پنجهزارمین سال شاهنشاهی ایران شرکت نمائید.
ضمن صحبت کوتاهی که با لرد وایدنفلد داشتم از نامبرده که عنقریب عازم اسرائیل است نظرش را در مورد تحولات اخیر خاورمیانه جویا شدم. جواب داد راه‌حلی برای خروج از بن‌بست فعلی بنظر رسیده که هم متضمن حفظ آبروی مناهم بگین و هم رعایت خواسته مردم اسرائیل میباشد اینستکه اصل کلی «زمین یا صلح» و امتیازاتی را که اسرائیل برای برقراری صلح میتواند بدهد بطریقی در اسرائیل مورد همه‌پرسی قرار گیرد.
75 / ل ـ 17/1/37
پرویز راجی