روایت بی‌طرفانه از تحریم‌های آمریکا درباره عراق در یک کتاب


2002 بازدید

روایت بی‌طرفانه از تحریم‌های آمریکا درباره عراق در یک کتاب

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «جنگ پنهان ایالات متحده و تحریم‌های عراق» تالیف «جوی گوردن» با ترجمه زهرا کسمتی در 12 فصل با عناوین «سیاست مهار»، «چگونه تحریم‌ها واقع شد»، «نفوذ ایالات متحده»، «مشکل مانع‌تراشی‌ها»، «وسعت فجایع»، «تنش در سازمان ملل متحد»، «نقش حکومت عراق»، «کنگره و تحریم‌ها»، «رسوایی برنامه نفت در برابر غذا»، «سیاست ایالات متحده»، «حقوق بین‌الملل و تحریم‌ها» و «مسایل اخلاقی و سیاسی» گردآوری شده است.

کتاب حاضر به بررسی این مساله می‌پردازد که ایالات متحده چگونه توانست ماهیت و حدود تحریم‌هایی را رقم زند که شورای امنیت سازمان ملل بر ضد عراق برقرار کرد. این کتاب خسارت‌هایی را که قدرت مهارنشده نهادهای سکانداری بین‌المللی موجود می‌تواند به بار آورند را آشکار می‌سازد.

به زعم نویسنده کتاب، ایالات متحده نفوذ بی‌مانندی در تعیین سیاست‌های شورای امنیت سازمان ملل داشته است و اغلب این کار را به رغم مخالفت شدید اکثریت اعضای شورای امنیت، کارگزاری‌های سازمان ملل و مجمع عمومی این سازمان انجام داد. در نتیجه، این کتاب تا حدودی نوعی مطالعه موردی در این باره است که چگونه ایالات متحده در برهه زمانی خاصی در شورای امنیت اعمال نفوذ کرده است. 

همچنین در این کتاب مسایل حقوقی و اخلاقی مطرح درباره سیاست ایالات متحده و نیز حقوق بین‌الملل را پیش می‌کشد. دوره زمانی مورد بررسی کتاب حاضر از اوت 1990، یعنی هنگامی که عراق به کویت تجاوز کرد و تحریم‌ها برای نخستین بار برقرار شد و تا برچیده‌شدن تحریم‌های وضع‌شده پس از جنگ دوم خلیج فارس در مه 2003 را دربرمی‌گیرد. 

نویسنده در این کتاب برای جمع‌آوری داده‌های تحقیق، مصاحبه‌هایی با بسیاری از دیپلمات‌ها و مقامات سازمان ملل که درگیر روند تحریم‌ها بودند انجام داده است. همچنین در درون حکومت ایالات متحده با تعدادی از افرادی که درگیر موضوع تحریم‌های عراق بودند، از صاحب‌منصبان بلندپایه دستگاه سیاستگذاری گرفته تا کسانی که با جنبه‌های فنی اجرای سیاست‌ها سروکار داشتند، مصاحبه کرده است. 

مترجم کتاب در معرفی این اثر می‌نویسد: «تحریم‌های اقتصادی که از 1190 تا 2003 در مورد عراق برقرار شد، جامع‌ترین و ویرانگرترین تحریم‌هایی بودند که در طول تاریخ به نام سکانداری بین‌المللی وضع شده است. این تحریم‌ها به همراه بمب‌هایی که در سال 1991 بر عراق فرو ریخته شد زیرساخت‌های این کشور را تا مرز نابودی پیش برد و لطمه شدیدی به شرایط اساسی لازم برای ادامه حیات مردم این کشور زد. نویسنده این کتاب خانم دکتر جوی گوردن در اعلام جرم بی‌پرده بر ضد سیاست ایالات متحده نقش اصلی این کشور در شکل دادن به تحریم‌هایی را به بررسی می‌گذارد که گزندگی شدید آن‌ها تا حدودی نتیجه تعریف ایالات متحده از کاربرد دو مفهوم «دومنظوره» و «سلاح کشتار جمعی» بود.»

کتاب «جنگ پنهان ایالات متحده و تحریم‌های عراق» تالیف جوی گوردن با ترجمه زهرا کسمتی، در 495 صفحه، شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای 22 هزار تومان از سوی نشر نی منتشر و وارد بازار نشر شده است.


ایبنا