فرهنگ اعلام شهدای 10 استان کشور منتشر شد


1846 بازدید

فرهنگ اعلام شهدای 10 استان کشور منتشر شد

 به نقل از نشر «شاهد»، معاون پژوهش و ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران، از انتشار فرهنگ اَعلام شهدای 10 استان کشور خبر داد و گفت: این مجموعه، منبع و مرجع مناسبی برای اندیشمندان و نگارندگان تاریخ ایران اسلامی است.

 حجت الاسلام احمد مازنی درباره انتشار مجموعه مجلدات فرهنگ اَعلام شهدا، گفت: این مجموعه حاصل بیش از یک دهه تلاش و پژوهش بنیاد شهید و امور ایثارگران در ثبت احوال اجمالی شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است که مورد مطالعه اندیشمندان و نگارندگان تاریخ ایران اسلامی قرار گرفته است.

 معاون پژوهش و ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید ادامه داد: این مجموعه شامل فرهنگ اَعلام شهدای استان های اردبیل، ایلام، بوشهر، زنجان، سمنان، قزوین، مرکزی، لرستان، کردستان و کهگیلویه و بویراحمد و شامل زندگی نامه مستند 35 هزار و 174 شهید استان های یاد شده در 10 مجلد به صورت جداگانه و استانی است.

 وی افزود: گروه‌های مطالعاتی و اسنادی بنیاد شهید و امور ایثارگران در سراسر کشور با همکاری نویسندگان باتجربه تاریخ انقلاب و دفاع مقدس و بر اساس منابع مکتوب و شفاهی با مدیریت دفتر پژوهش‌های فرهنگی وابسته به معاونت پژوهش و ارتباط فرهنگی بنیاد سعی کرده‌اند صحیح‌ترین اطلاعات مربوط به شهیدان کشور را گردآوری و به شیوه علمی تدوین کنند.

 مازنی با بیان این که بنیاد شهید و امور ایثارگران، چاپ و نشر آثار مستند و پژوهش محور را اولویت نخست و وظیفه ذاتی خود می‌داند، گفت: «نشر شاهد»، این مجموعه ارزشمند را به شکلی مطلوب، به زیور طبع آراسته و گامی دیگر در مسیر نشر اسناد و آثار شهدا و ایثارگران برداشته که امیدوارم این کوشش فرهنگی برای ثبت و انتشار آثار مستند شهدا، مورد رضایت پروردگار و شهیدان قرار گیرد.

 وی ادامه داد: «فرهنگ اَعلام شهدا» یک مجموعه مرجع و مستند و در بر دارنده زندگینامه تمامی افراد با ملیت ایرانی است که از سال 1342 تا زمان انتشار مجموعه کتب فرهنگ اَعلام، به شهادت رسیده‌اند و در بنیاد شهید و امور ایثارگران به عنوان شهید، پرونده دارند.

 مازنی افزود: در این فرهنگ با توجه به تنوع مداخل از نظر گروه‌های مختلف جمعیتی، پس از کارشناسی و مطالعات بسیار، حداکثر و حداقلی از اطلاعات فردی هر شهید معین شد تا بر اساس آن زندگینامه‌ها به نگارش درآید.

 به گفته وی نام، نام خانوادگی، نام مستعار، جنسیت، ملیت، دین، مذهب، ایل، نام پدر و سال فوت پدر (اگر قبل از شهادت شهید اتفاق افتاده باشد)، نام مادر و سال فوت مادر (اگر قبل از شهادت شهید اتفاق افتاده باشد)، تاریخ تولد (روز و ماه و سال)، محل تولد، وضعیت تاهل، سال ازدواج، تعداد فرزندان به تفکیک دختر و پسر، میزان تحصیلات، شغل، یگان اعزامی، مسوولیت در جبهه، کیفیت شهادت، نحوه شهادت، محل شهادت، تاریخ شهادت، روز و ماه و سال، محل دفن و شهیدِ دیگر خانواده، اطلاعاتی است که در زندگینامه هر مدخل درج شده است.

 «فرهنگ اَعلام شهدای 10 استان کشور»، 19 اسفند 92 با حضور حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهورکشور و در جمع خانواده شهیدان و ایثارگران رونمایی شد.


رسا