آمریکا: موساد مسئول هک اطلاعات کاخ الیزه فرانسه است


1449 بازدید

آمریکا: موساد مسئول هک اطلاعات کاخ الیزه فرانسه است

ماموران آژانس امنیت ملی آمریکا در حمله به سایت رییس جمهور فرانسه نقشی نداشته اند و موساد را مسئول این حمله می دانند.

روزنامه فرانسوی لوموند با استناد به اسناد طبقه بندی افشا شده آژانس امنیت ملی آمریکا از دست داشتن سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) در هک شبکه اطلاعاتی کاخ ریاست جمهوری فرانسه خبر داد.
بگزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) این روزنامه فرانسوی در تحلیلی به قلم "ژاک فولورو" و "گلن گرین والد" براساس جدیدترین سند افشا شده توسط "ادوارد اسنودن" مشاور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا بنقل از ماموران این آژانش فاش کرد که احتمالا سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) در هک سایت کاخ الیزه دست داشته است.
براساس این گزارش، فرانسوی ها معتقدند که آمریکا در ماه می سال 2012 تلاش کرد تا شبکه ارتباطی نیکولا سارکوزی رئیس جمهور پیشین را در کاخ الیزه هک کند اما بر اساس یادداشت داخلی آژانس امنیت ملی آمریکا که روز جمعه افشا شده است، ماموران این آژانس می گویند در حمله به سایت رییس جمهور فرانسه نقشی نداشته اند و موساد را مسئول این حمله می دانند. این سند در چهار صفحه تنظیم شده و طبقه بندی "فوق سری"دارد. این سند که خطاب به مدیریت آژانس امنیت ملی آمریکاست از سوی بخش روابط خارجی آن تهیه شده است.
لوموند ضمن بررسی چگونکی جاسوسی آمریکا با بررسی اسناد تازه ای از آژانس امنیت ملی آمریکا، که مسئول این جنگ پنهان در جهان ارتباطات دیجیتال است، تنش و بی اعتمادی موجود میان پاریس و واشنگتن را نشان داده است. این سند یادداشت بر اساس دیدار دو مامور سازمان اطلاعات خارجی فرانسه موسوم به DGSE با ماموران "ان اس ای" است که برای گرفتن توضیحات درباره حمله سایبری به کاخ الیزه به واشنگتن سفر کرده و با ماموران "ان اس ای" دیدار داشتند.
این اسناد نشان می دهد که هیچ یک از سرویس های اطلاعاتی آمریکا (سیا، یا آژانس امنیت ملی ) و یا دوستان نزدیک آن ( انگلیس یا کانادا) که قادر به انجام دادن چنین حملات الکترونیکی هستند، مسئولیتی در عملیات حمله سایبری خصمانه به الیزه نداشته اند. این ماجرا به مه 2012 ، و زمان بین دو دور انتخابات ریاست جمهوری فرانسه باز می گردد. بر اساس اعلام روزنامه محلی تلگرام در آن زمان سیستم های امنیتی الیزه از وجود تلاش هایی برای گرفتن اطلاعات از ریاست جمهوری مطلع و نیز سازو کارهایی برای هک رایانه های همکاران اصلی رئیس جمهور را تشخیص داده بودند.
در نوامبر 2012 ، اکسپرس مقاله‌ای منتشر کرد و آمریکایی ها را به عنوان حامیان این حمله مورد اشاره قرار داد. بنابراین تنش میان دو کشور بالا گرفت. افشای این سند درحالی است که روزنامه معروف فیگارو طی مقاله‌ای در نوامبر 2007 فاش کرد که که رئیس‌جمهور فرانسه برای مدتی مدید به عنوان یک سایان، لغت عبری برای "همکار" در خدمت رژیم صهیونیستی بوده است. به گفته ویکتور استروسکی (Victor Ostrovsk)، جاسوس سابق اسرائیلی، سایان‌ها که نقش‌های بسیاری می‌توانند داشته باشند عبارت از شهروندان یهودی دیگر کشورها و یا اقوام و آشنایان آنها هستند که به موساد یاری می‌رسانند.
به نوشته روزنامه فیگارو، پلیس فرانسه اندکی قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در سال 2007 نامه‌ای دریافت کرد که در آن جزئیات نحوه همکاری سارکوزی با موساد تشریح شده بود اما از انتشار این نامه و یا حتی اخبار مربوط به آن جلوگیری کرد. در این نامه چنین قید شده بود که فعالیت‌های جاسوسی سارکوزی از سال 1983 آغاز شده است. نیکلا سارکوزی بیست و سومین رئیس جمهور فرانسه بود که در 16 می 2007 بر این مسند تکیه زد. وی در 28 ژانویه 1955 از پدری لهستانی و مادری فرانسوی-یونانی با ریشه یهودی متولد شد.


قدسنا