ابوالفضل رضوی «تاریخ انقلاب اسلامی در جهرم» را نوشت


1484 بازدید

ابوالفضل رضوی «تاریخ انقلاب اسلامی در جهرم» را نوشت

رضوی درباره کتاب‌های جدیدی که در دست چاپ دارد گفت: کتاب «تاریخ انقلاب اسلامی در جهرم» را با رویکرد تاریخ شفاهی از سوی انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی آماده چاپ دارم. 

وی افزود: کتاب «درآمدی بر روش‌شناسی و روش تحقیق در تاریخ» را نیز در دست نگارش دارم که حدود 50 درصد این پژوهش نوشته شده است. فعلا کار نوشتن این کتاب با کمی تعلل پیش می‌رود و با انتشارات مشخصی برای چاپ گفت‌وگو نکرده‌ام. 

رضوی با انتقاد از کتاب‌هایی که در حوزه تاریخ در سال‌های اخیر چاپ شده، اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر متداول شده است که محققان و استادان با عجله به سراغ پژوهش می‌روند و چارچوب نظری مشخصی در تدوین و تالیف یک اثر پژوهشی ندارند. البته این مساله درباره کتاب‌هایی است در حوزه تاریخ مغول مشاهده و مطالعه کرده‌ام بیشتر مشهود است. 

این استادیار تاریخ دانشگاه خوارزمی ادامه داد: انتقاد و گله دیگر من از نویسندگان آثار تاریخی این است که کمتر با تبادل و تعامل اندیشه وارد پژوهش و تالیف کتاب می‌شوند. در سال‌های اخیر می‌بینیم که استادان نامدار کمتر دست به قلم می‌شوند و جوان‌ترها با شتابزدگی در این حوزه قلم می‌زنند. 

سیدابوالفضل رضوی متولد جهرم است. وی مدرک کارشناسی تاریخ را از دانشگاه شیراز و مدرک کارشناسی ارشدش را از دانشگاه اصفهان دریافت کرده و در دانشگاه تربیت مدرس موفق به دریافت مدرک دکترا شده است. دو کتاب «شهر، سیاست و اقتصاد عصر ایلخانان» و «فلسفه انتقادی تاریخ» در کارنامه این استادیار دانشگاه خوارزمی دیده می‌شود.

رضوی تا کنون مقاله‌های علمی و پژوهشی بسیاری نوشته است که عناوین برخی از این مقاله‌ها عبارتند از  ایران و هویت ایرانی، ماهیت ایرانی حکومت ایلخانان، ماهیت تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی، تاریخ فلسفه تاریخ، اهمیت و جایگاه اسناد در مطالعات تاریخی، تاریخ‌نگاری ایرانی- اسلامی و جایگاه تاریخ جهانی، عینیت و امر واقع در تاریخ و مورخ، سازنده یا یابنده، تاملی بر جایگاه مورخ در تکوین علم تاریخ. 


ایبنا