برپایی هم‌اندیشی آسیب‌شناسی تاریخ هنر ایران


1658 بازدید

برپایی هم‌اندیشی آسیب‌شناسی تاریخ هنر ایران

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی فرهنگستان هنر، معاونت پژوهشی فرهنگستان هنر، هم‌اندیشی تاریخ نگاری هنر را در سه محور اصلی چیستی، چرایی و چگونگی هنر، روش‌شناسی‌های تاریخ نگاری هنر و رویکردهای نظری در تاریخ هنر همزمان با هفته پژوهش برگزار می‌‌کند.

در نخستین نشست علمی که حسینعلی نوذری، مهدی مکی‌نژاد و علیرضا اسماعیلی ریاست آن را بر عهده دارند، نوشین شاهنده درباره «نظریه انتقادی هنر یا زیباشناسی انتقادی از منظر آدرنو»، سارا فهیمی درباره «تبیین و تحلیل آثار عکاسان قاجار از منظر گفتمان پست کلنیالیسم پسا استعماری»، رضوانه کرباسی درباره «بررسی عدم حضور زنان در عرصه تاریخ‌نگاری هنر در دوران مدرنیته بر مبنای نظریه ژانت وّلف»، امیر مازیار درباره «تاریخ هنر اسلامی به مثابه فکر اسلامی» و اسماعیل پناهی درباره «آیا می‌توان از پارادایم یا پارادایم‌های هنر اسلامی سخن گفت؟» سخنرانی می‌کنند.

همچنین «جریان یکسویه تاریخ‌نگاری نقاشی و نگارگری ایران در قرن 21» اشرف موسوی‌لر، «آسیب شناسی تاریخ‌نگاری هنر ایران و آموزش هنر» افضل طوسی، «مروری بر کتاب‌های لاتین مبنا در حوزه‌ تاریخ هنر و موارد ترجمه شده به پارسی» رامین حاجیان‌فرد، «تاریخ هنر ایران در گذار از باستان‌شناسی تا پژوهش هنر» عبدالکریم عطارزاده و «نقدی بر تاریخ‌نگاری هنر نوگرای ایران؛ بازسازی هویت یا جذب دیگری» مهدی قادرنژاد، مقالات دومین نشست این هم‌اندیشی هستند که توسط نویسندگان ارایه می‌شوند. ریاست این نشست نیز بر عهده غلامعلی حاتم، ابوالقاسم دادور و کاوه خورابه است. 

مقالات ارایه شده در این نشست‌ها از سوی موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری «متن» فرهنگستان هنر در قالب کتاب منتشر می‌شود.

«هم‌اندیشی تاریخ نگاری هنر نظریه‌ها و رویکردهای تاریخ هنر» از ساعت 13 و 30 دقیقه چهارشنبه 27 آذر در سالن همایش‌های فرهنگستان هنر به نشانی خیابان ولی‌عصر(عج)،‌ پایین‌تر از چهارراه طالقانی، شماره 1552 برگزار می‌شود.


ایبنا