تقویم شاهنشاهی
اشاره
محمدرضا پهلوی در شهریور ۱۳۵۴ در مراسم افتتاح مجلس بیست و چهارم از فرهنگ و تمدن اسلامی به زشتی یاد کرد و از ورود اسلام به ایران به عنوان هجوم خارجی نام برد. او همه ضعفها و عقبماندگیهای ایران را متاثر از آثار و مظاهر بازمانده از غلبه فرهنگی و معنوی اسلام دانست. این سخنان مجوزی شد در دست مجلسین شورای ملی و سنا تا مبداء تاریخ ایران را از ابتدای سال ۱۳۵۵ از هجری شمسی به شاهنشاهی تغییر دهند. بر اساس این تصمیم مقرر شد تاجگذاری کورش در سال ۵۹۹ پیش از میلاد مسیح، مبدأ سال خوشیدی و سرآغاز تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران قرار گیرد. بههمین مناسبت اول سال ۱۳۵۵ هجری خورشیدی آغاز سال ۲۵۳۵ شاهنشاهی، سال رسمی کشور شاهنشاهی ایران شناخته شد. این تصمیم توهینی آشکار به باورها و اعتقادات دینی مردم بود.
«پرونده» حاضر، کندوکاوی پیرامون این تصمیم ضد اسلامی است.
در چهارم مهر 1355 امام خمینی در پیامی که به مناسبت عید سعید فطر در نجف انتشار دادند ضمن مخالفت با اقدام رژیم شاه در مورد تغییر مبدأ تاریخ تصریح کردند «هدف از این اقدام تضعیف اسلام و محو اسم آن است.» امام خمینی افزودند «این تغییر از جنایات بزرگی است که در این عصر به دست این دودمان کثیف واقع شده. بر عموم ملت است که با استعمال این تاریخ جنایتکار مخالفت کنند و چون این تغییر، هتک اسلام و محو...
اغراق نیست اگر بگوییم با نگاه به تقویم های رو میزی هر جامعهای میتوان بـه مـاهیت تـاریخی آن جامعه پی بُرد.مناسبتها: اعیاد، جشنها، سوگها، زادروزها، نامگذاریها، و.... همه و همه رگههای قومی، دینی، اسـطورهای و میهنی یک ملت را آشکار میکند و در صفحات خود،شخصیت تاریخی او را مینمایاند. ملتها این حـق را به خود میدهند کـه مـقاطع افتخار آفرین پیشینه...
یکی از اقدامات شاه برای ترویج تفکر ناسیونالیستی در میان مردم مسلمان ایران، تغییر تاریخ هجری به تاریخ شاهنشاهی بود. وی در شهریور ماه 1354 در مراسم افتتاح مجلس بیست و چهارم از فرهنگ و تمدن اسلامی به زشتی یاد کرد و از ورود اسلام به ایران به عنوان هجوم خارجی نام برد و به نام ملت ایران اعلام نمود که تصمیم دارد تمام آثار انحطاط و ضعف و فساد و زبونی گذشته را به دست فراموشی بسپرد، تا ارزش های مثبت و جاودانه...
تقویم یکی از شیوه های اندازه گیری زمان است که در طول تاریخ مورد استفاده بشر بوده است.[1] معیار اندازه گیری شبانه روز نیز اصولاً بر اساس گردش زمین به دور خورشید (شمسی) یا گردش ماه به دور زمین (قمری) است.[2] تقویم های محلی، منطقه ای و جهانی انواع تقویم هایی است که از زمان باستان در میان ملل مختلف رایج بوده است. امروزه تقویم میلادی که مبدأ آن میلاد حضرت عیسی(ع) است به عنوان یک تقویم جهانی، تقویم هجری قمری با...
موضوع : اظهارات آیتاله گلپایگانى از : 21 تاریخ 7/2/47 به : 316 شماره : 418/21 عصر روز 5/2/47 آقاى گلپایگانى ضمن صحبت خصوصى اظهار داشت وقتى به من خبر رسید که تعطیلى تاسوعا را از بین برده و مراتب را به ادارات ابلاغ نمودهاند شب خوابم نبرد و شبانه صور تلگرامى را تنظیم کرده و به حضور شاهنشاه آریامهر مخابره نمودم و در تلگراف خود خاطرنشان کردهام که شاهنشاه مظهر قدرت عالم تشیع هستند لکن ملت مسیح تاریخ ما را با...
موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، نمایشگاهی جذاب از تقویم ها با نام «گردش ایام» از ششم اسفند 1392 خورشیدی تا پایان فروردین 1393 خورشیدی برگزار میکند. در این نمایشگاه، مجموعه ای از تصویرهای تقویم های تاریخی در دستهبندی چهار فصل و دوازده ماه و در چارچوب طراحیهای جالب به نمایش درمی آید. موقوفه 77 ساله حاج حسین آقا ملک به عنوان طراح و برگزارکننده نمایشگاه «گردش ایام»...
تقویم هجری شمسی برجی در آغاز رسمی نبود و تنها در تقویمهای قدیمی و در امور گمرکات و مالیه ایران مورد استفاده قرار میگرفت؛ تا آنکه در سال ۱۳۲۸ هجری قمری/ ۱۲۸۸ هجری شمسی، میرزا عبدالحسین خان شیبانی وحیدالملک، نماینده تهران در مجلس شورای ملی، طرحی با موضوع قید تاریخ کلیه معاملات و مبادلات مشترکه عمومی را از تاریخ قمری به هجری شمسی برجی پیشنهاد کرد. این پیشنهاد در دوره دوم مجلس شورای ملی ایران...
در بیست و چهارم اسفند 1354، هم زمان با سالروز تولد رضا شاه، اعلام شد که تاریخ رسمی کشور تغییر کرده و تاریخ هجری شمسی تبدیل به تاریخ شاهنشاهی شده است. روزنامهها نوشتند که از ابتدای سال 1355 شمسی به کارگیری این تاریخ اجباری است بدین معنی که به جای 1355 شمسی باید 2535 شاهنشاهی نوشته شود؛ نوزدانی که در این سال به دنیا بیایند تاریخ تولدشان 2535 شاهنشاهی و کسانی که در این سال بمیرند، سال مرگشان 2535 شاهنشاهی...
محمدرضا شاه پهلوی، همچون پدرش رضاشاه، ناسیونالیسم شاهنشاهی را به عنوان ایدئولوژی مشروعیت بخش نظام خود برگزیده بود. یکی از ویژگیهای این ایدئولوژی تاکید بر تاریخ و فرهنگ باستانی ایران به خصوص دورهی هخامنشی و بیاعتنایی به فرهنگ و تاریخ اسلامی ایران بود که همین امر موجب بیاعتنایی مردم به این ایدئولوژی و بیگانگی بیشتر دولت و ملت گردید. در واقع ناسیونالیسم شاهنشاهی با واقعیتهای...