فهرست اسناد عرایض مجلس در گام پنجم


1684 بازدید

فهرست اسناد عرایض مجلس در گام پنجم

جلد پنجم فهرست مجموعه اسناد عرایض مجلس شورای ملی به زودی منتشر می‌شود.

به گزارش روابط عمومی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی مریم نیل‌قاز فهرست‌نویس مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با اعلام این خبر گفت: جلد پنجم فهرست اسناد عرایض کتابخانه مجلس به زودی منتشر می‌شود.

وی گفت: موضوع این فهرست معرفی مجموعه‌ای از اسناد دوره پنجم عرایض می‌باشد که موضوعاتی چون انتخاب رضا خان به عنوان نخست وزیر، تصویب لایحه نظام وظیفه اجباری، قطع بودجه دربار، لغو القاب اشرافی چون الدوله و السلطنه و الممالک را در بر می‌گیرد.

نیل‌قاز افزود: از دیگر موضوعات این فهرست ملزم نمودن کلیه مردم به داشتن شناسنامه و انتخاب نام خانوادگی، خاتمه دادن به مذاکرات شرکت استاندارد اویل نیویورک، بستن مالیات به قند، شکر و چای جهت هزینه راه آهن، تعیین مقیاس واحدی برای وزن و اندازه در کشور می‌باشد.

تغییر عنوان فرمانده کل قوا که طبق قانون اساسی مشروطه در صلاحیت شاه بود به وزیر جنگ، اعلام انقراض قاجاریه و تفویض کشور به رضاشاه پهلوی تا گشایش مجلس موسسان و ... نیز از دیگر موضوعات این اسناد عرایض می‌باشد.

فهرست‌نویس بخش اسناد کتابخانه مجلس افزود: این اسناد در 74 کارتن جمع‌آوری شده و فاصله زمانی آن بین سال‌های 1302 تا 1304 خورشیدی می‌باشد.

نیل‌قاز گفت: تاکنون سه جلد از فهرست اسناد عرایض مجلس شورای ملی که مشخصاً مربوط به دوره‌های دوم، سوم و چهارم است توسط کتابخانه مجلس منتشر شده است و این فهرست در ادامه آن فهارس می باشد.

وی در پایان گفت: اسناد عرایض دوره ششم نیز پایان یافته که طی روزهای آینده به اداره انتشارات کتابخانه جهت آغاز مراحل چاپ سپرده می‌شود.


ical.ir