«کتاب اندیشه ناب» کتابی متفاوت از فرمایشات مقام معظم رهبری


1603 بازدید

«کتاب اندیشه ناب» کتابی متفاوت از فرمایشات مقام معظم رهبری

حسین رحیمی، مولف کتاب «کتاب اندیشه ناب» در آیین رونمایی از این اثر گفت: این کتاب نخستین اثر در میان معدود کتاب‌های مرتبط به سخنان رهبر معظم انقلاب است که که با جامع بینی تبدیل به نقشه راه شده است و می‌توان از آن به عنوان اسناد بالادستی و سند چشم انداز استفاده کرد.
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مراسم رونمایی از کتاب «کتاب اندیشه ناب» مجموعه برنامه‌های کاربردی مبتنی بر رهنمودهای مقام معظم رهبری که‌ دیروز دوشنبه (17 تیر) در فرهنگسرای کار با حضور حسین رحیمی‌، مولف اثر و علیرضا محمودی، منتقد ادبی و جمعی از علاقه‌مندان حوزه کتاب برگزار شد.

رحیمی در سخنان خود با اعلام این‌که هدف از نگارش این کتاب برای مخاطب کتابدار،مسوولان کتابخانه‌ها و متخصصان حوزه کتاب بوده است گفت: از سخنان رهبری به عنوان متخصصی در حوزه امور کتاب که با ریزبینی کامل ایشان در امور کتاب مانند استادی خبره عمل کرده‌اند استفاده شده است و بنده با گرفتن ایده، راهی را مبتنی بر گفتار رهبر معظم ترسیم کرده‌ام.

وی گفت: این کتاب در سه فصل تدوین شده است که فصل نخست آن فصل اصلی این کتاب است. تمامی منابع سخنان رهبری فرزانه از سایت رسمی دفتر ایشان استفاده شده است.

مولف این اثر ادامه داد: بنده این کتاب را توسط انتشارات سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران منتشر کرده‌ام اما متاسفانه توزیع این کتاب بسیار نامناسب بوده است و این کتاب حتی در دست مسوولان کتابخانه‌های شهرداری تهران و کتابداران نیز قرار نگرفته است و کتاب‌ها در انبار انتشارات خاک می‌خورد که سرانجام توسط فردی شخصا کتاب‌ها خریداری شده و در بسته‌های فرهنگی در اختیار مخاطبان مورد نظر قرار گرفت.

وی افزود: گمشده فعالیت‌های فرهنگی امروز جامعه ما توزیع است، اگر سیستم توزیع خوب کارکند فعالیت‌های ما اثربخشی خود را داشته و می‌توان گفت کار موفقی انجام شده است، یعنی اگر کتابی امروز در تهران توزیع می‌شود همزمان با آن در استانی مانند سیستان‌وبلوچستان هم این کار در اختیار مخاطبان فهیمش قرار بگیرد.

رحیمی در بخش دیگری از سخنان خودگفت: اغلب کتاب‌های امروز جامعه جهانی کتاب‌های کاربردی است و مخاطبان بیشتر این‌گونه کتاب‌ها را طلب می‌کنند، کتاب‌هایی که با خواندن آن‌ها چیزی عایدشان شود و کمتر به کتاب‌های فلسفی و بنیادین توجه نشان می‌دهند.

بعد از سخنان رحیمی،‌ علیرضا محمودی منتقد ادبی به نقد این اثر پرداخت و گفت: هدف ار نقد کتاب ایشان وارد کردن ایراد به این اثر گرانقدر نیست بلکه استفاده از بعضی نکات در چاپ‌های بعدی است. نقد یک کتاب بهتر است درجمع آشنایان به این حوزه انجام شود.

وی ادامه داد: نقد را در حوزه حوزه‌های ظاهر و فیزیک کتاب، زبان و ساختار انجام می‌دهیم. کلمه کتاب در عنوان روی جلد استفاده شده است اما در صفحه اول استفاده نشده است . نام نویسنده در قسمت عطف کتاب نیامده است. کتاب دارای مقدمه و پیشگفتار است و همیشه پیشگفتار قبل از فهرست و مقدمه بعد از فهرست قرار می‌گیرد اما در این کتاب پیشگفتار نیز بعد از فهرست آمده است . بهتر بود استنادها در پاورقی انجام می‌گرفت . هم‌سنگی در فصول این کتاب رعایت نشده است یعنی فصل اول حجم زیادی دارد سایر فصل‌ها حجم بسیار کمتری دارند.

این منتقد ادبی ادامه داد: از نقاط قوت کتاب قیمت بسیار مناسب آن است .ساختار گزارش نویسی رعایت شده است .طرح جلد کتاب بسیار مناسب است و موضوع کتاب با جلد آن همخوانی دارد . این کتاب از لحاظ محتوایی بی نظیر است .

در پایان این مراسم با تقدیم لوح سپاس از آقای رحیمی تجلیل به عمل آمد.