اظهارات آیت الله گلپایگانی در مورد پرداخت شهریه به طلاب شهرستانها


2066 بازدید

اظهارات آیت الله گلپایگانی در مورد پرداخت شهریه به طلاب شهرستانها
موضوع : آیت‏اله سیدمحمدرضا گلپایگانى پیرو 4196/9هـ21/4/48



از : 9/ ه تاریخ 26/4/48

به : 316 شماره : 4304/9 ه

آیت‏اله حاج سید محمدرضا گلپایگانى روز 23/4/48 در حضور عده‏اى از علماء و طلاب اظهار مى‏نماید (در نظر دارم بین طلاب حوزه علمیه شهریه تقسیم نمایم. چند نفر نماینده تعیین مى‏کنم که از وضع طلاب شهرستانهاى نیشابور ـ سبزوار ـ قوچان اطلاعاتى به من بدهند تا برایشان همه ماهه شهریه تعیین و پرداخت نمایم اگر ممکن شود به مناسبت دهه فاطمیه که نزدیک است مجلس روضه خوانى منعقد خواهم کرد).

فرزند آیت‏اله گلپایگانى از قول پدرش براى عده‏اى از وعاظ و علماى مشهد از جمله نوغانى.1 سبزوارى،2 محقق شاهرودى3 پیغام داده است و گله کرده که در گذشته که پدرم به مشهد مى‏آمد مورد توجه و پذیرائى و استقبال آقایان واقع مى‏شد ولى متأسفانه در حال حاضر از ناحیه اغلب آقایان کم‏توجهى مى‏شود.

نظریه منبع خبر : 1ـ تقسیم شهریه موضوعى است عادى 2ـ در صورتى که تصمیم وى مبنى بر تعیین شهریه در شهرستانهاى مذکور به مرحله عمل درآید خواه ناخواه در بین حوزه‏هاى مزبور بزرگ شده و جهت وى تبلیغاتى خواهد شد 3ـ در صورتى که مجلس دیگرى در روز منعقد نباشد و مجلس وى منحصر به فرد باشد استقبال زیادى خواهد شد و بدین وسیله تبلیغى برایش مى‏شود.

نظریه رهبر عملیات : 1ـ علت تقسیم وجه بین طلاب از ناحیه گلپایگانى این است که چون در گذشته که به مشهد آمده به طلاب پولى نداده باعث ناراحتى طلاب شده و از وى ناراحت شده گلایه نموده‏اند. که ایشان از انجام وظیفه عادى و متعارف بین علماء نسبت به طلاب کوتاهى کرده و نیز موضوع عادى است. 2ـ در صورتى که تصمیم دومیش عملى شود در بزرگداشت و تبلیغ له او مؤثر است به اوقاف و شهربانى دستور داده شد ترتیبى اتخاذ نمایند که در صورت اقدام بدین عمل با شکست مواجه شود.

3ـ چنانچه ورود آیت‏اله شریعتمدارى به مشهد به تأخیر افتد و قبل از آمدن ایشان مجلس روضه‏خوانى وى به مناسبت دهه فاطمیه منعقد گردد به واسطه اینکه مجلسى خواهد بود که در روز منحصر به فرد است خواه ناخواه از ناحیه طبقات اجتماع مورد استقبال واقع خواهد شد لذا به اداره اوقاف دستور داده شد به فکر تشکیل مجالس روضه‏خوانى شایسته‏اى در ساعات مناسب بوده ضمنا به شهربانى دستور داده شد به طریق غیرمحسوس ترتیبى اتخاذ نمایند که تا حدود امکان برایش محدودیت فراهم گردد. چنانچه آیت‏اله شریعتمدارى قبل از تشکیل مجلس مشارالیه وارد مشهد شوند مجلس روضه‏خوانى که از ناحیه ایشان منعقد خواهد شد صددرصد باعث کوچک شدن مجلس وى مى‏گردد. مقرر فرمایند تاریخ ورود آیت‏اله شریعتمدارى را ابلاغ فرمایند.

طوس

آقاى اوانى ـ بهره‏بردارى شود. 4/5

بایگانى شود

اوانى بهره‏بردارى گردید 17/7/48



1ـ آقاى محمدرضا نوغانى که در کسوت روحانیت ظاهر شده بود، در مشهد مقدس به دنیا آمد، تحصیلات اولیه حوزوى را در زادگاهش خواند، در فن سخنورى با تجربه و ماهر بود، در سالهاى اولیه تحصیل و جوانى علاقه خود را به مبارزه به طور محدود نشان داد، مهارت او در فن خطابه و حضورش در مجالس مهم و به ویژه بیوت علماء مورد توجه ساواک قرار گرفت، ساواک با استفاده از روش تهدید و تطمیع او را به خدمت خود درآورد و در دوایر مأموریتى و عملیاتى وى را با نام مستعار «فرات و با شماره کد: 195» خطاب مى‏کرد، ساواک از نفوذ دادن او در بیت آیت‏اللّه‏ میلانى بهره‏هاى اطلاعاتى زیادى را برد به همین جهت سعى مى‏کرد سخنرانى در مجالس سنگین و پرجمعیت توسط او انجام پذیرد. نوغانى در آستانه پیروزى انقلاب اسلامى به خارج از ایران گریخت.

2ـ منظور سید زین‏العابدین سبزوارى مى‏باشد.

3ـ آیت‏اللّه‏ آقاى حاج آقا حسین موسوى شاهرودى از علماء مبرز مشهد مقدس مى‏باشد، تولد ایشان در شهرستان شاهرود در حدود سال 1315 قمرى مى‏باشد، پس از خواندن مقدمات و سطوح در شاهرود، به نجف اشرف مهاجرت فرمود، سالها از محضر مرحوم آیت‏اللّه‏ العظمى اصفهانى و آقا ضیاءالدین عراقى و بالخصوص مرحوم آیت‏اللّه‏ العظمى شاهرودى استفاده نموده آنگاه به مشهد مقدس مراجعت و در جوار بارگاه ثامن‏الائمه (ع) رحل اقامت افکنده، با اقامه نماز جماعت در مسجد بالاخیابان و ترویج دین و تدریس به خدمات خود ادامه داده‏اند. ر. ک : گنجینه دانشمندان، جلد 7، صفحه 129 و جلد 8، صفحه 181 با تلخیص.