انتشار آثار برگزیده دوره‌های قبل جشنواره داستان انقلاب


1725 بازدید

 انتشار آثار برگزیده دوره‌های قبل جشنواره داستان انقلاب

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، انتشارات سوره مهر در نظر دارد آثار برگزیده دوره‌های سوم، چهارم و پنجم جشنواره داستان انقلاب را تا زمان برگزاری اختتامیه ششمین دوره این جشنواره به چاپ برساند و در مراسم پایانی از این آثار رونمایی به عمل آورد. 

کتاب «مرغ هوا» نوشته عزت‌الله الوندی است که در چهارمین دوره جشنواره داستان انقلاب به عنوان اثر برگزیده تجلیل شده بود. داستان این اثر مربوط به دو نوجوان با نام‌های ناصر و منصور است که بر اثر اتفاقاتی تاریخی که در شهرشان بوجود می‌آید، برای پیروزی انقلاب اسلامی می‌کوشند. این اثر برای گروه سنی نوجوان به رشته تحریر درآمده است.

«محله حاجی» نوشته بهناز ضرابی‌زاده است که توانست در چهارمین دوره جشنواره انقلاب به عنوان یکی از آثار برگزیده تجلیل شود. نویسنده پیش از این درباره موضوع داستان کتابش گفته است: موضوع این رمان به زمان رحلت آخوند ملاعلی معصومی همدانی که از مراجع بنام استان همدان است، بر می‌گردد. مردم همدان در تشییع این عالم ربانی برای اولین‌بار شعار «مرگ بر شاه» را سر می‌دهند.

وی همچنین اظهار کرده است: در مراسم تشییع پیکر آخوند ملاعلی معصومی همدانی دو نوجوان درگیر برنامه‌های آن شدند که همین باعث بروز اتفاقات خوبی در زندگی‌شان شد. در این رمان فوت آخوند ملاعلی معصومی همدانی و شهادت پسرش به دست نیروهای ساواک، تظاهرات مردم در روز تشییع پیکر و سیر انقلاب اسلامی به نوعی پیوند داده شده و رمان «محله حاجی» را تشکیل داده است.

«خنده‌زار» از دیگر آثاری است که تا بهمن ماه منتشر خواهد شد. این اثر نوشته محمد محمودی نورآبادی است که به عنوان یکی از برگزیدگان چهارمین جشنواره داستان انقلاب معرفی شد. وقایع و رویدادهای رمان «خنده‌زار» در روستایی به نام «زارستان» استان فارس اتفاق می‌افتد به نوعی مخاطبان در این رمان مبارزات مردم روستا را با ژاندارم‌های رژیم شاه مشاهده خواهند کرد. نویسنده در این اثر کوشیده تا فضای رویدادهای انقلاب را خلاف بسیاری از آثار داستانی انقلاب که در تهران رخ می‌دهد، در دیگر استان‌های کشور به نمایش بگذارد.

محمدعلی گودینی نویسنده رمان «زنی با کفش‌های مردانه» درباره این اثر گفت: عنوان جلد دوم رمان «تالار پذیرایی پایتخت»، «زنی با کفش‌های مردانه»‌ است که در اصل این کتاب وقایع 6-7 ماه پیش از انقلاب را در برمی‌گیرد و تا یک سال پس از جنگ ادامه پیدا می‌کند. فضا و ماجراها دنباله کتاب قبلی است اما با تغییر شرایط جامعه، فضای داستان نیز کاملا متفاوت شده است.

همچنین «لطفا پیغام خودرا بگذارید» نام کتابی از مصطفی میرزایی است این اثر موفق به کسب عنوان سوم سومین جشنواره داستان انقلاب، مقام اول پنجمین جشنواره دانشجویی کشور و مقام اول چهاردهمین جشنواره ادبی استان همدان شده است.

مجموعه داستان نوجوانان با نام «گربه لنگ دراز» عنوان اثر دیگری از جشنواره سوم و چهارم داستان انقلاب است که به کوشش جمعی از نویسندگان به نگارش درآمده است. 

آیین پایانی ششمین جشنواره داستان انقلاب بهمن ماه 1392 در حوزه هنری برگزار خواهد شد.


ایبنا