رونمایی از «روایت تهران» با حضور احمد مسجدجامعی


2686 بازدید

رونمایی از «روایت تهران» با حضور احمد مسجدجامعی

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «روایت تهران» با حضور احمد مسجدجامعی، رییس شورای شهر تهران، جمال کامیاب، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، نویسندگان کتاب، هنرمندان و مدیران شهری، شنبه (24 اسفندماه) در خانه هنرمندان تهران رونمایی می شود. 

کتاب «روایت تهران» با آثاری از ناهید طباطبایی، مهام میقانی، سپینود ناجیان، محمدرضا زمانی، یاسمن احسانی، آیین نوروزی، علی خدایی، حمیدرضا صدر، حمید امجد، منصور ضابطیان، شهرام زرگر، مریم کهنسال، فرزانه دوستی، کاوه فولادی‌نسب، سیاوش طالبیان، تهمینه منزوی، محمد میرزاخانی و محمدرضا بهزادی تلاش دارد تا فضاهای عمومی شهر تهران را بازآفرینی کند. 

این مجموعه کتاب که قرار است پس از این به موضوع‌های مختلفی چون فضاهای عمومی، پرسه در شهر و حاشیه‌نشینی در شهر بپردازد در نخستین جلد موضوع فضاهای عمومی شهر تهران را از نگاه نویسندگان پیشکسوت ادبی بازتولید کرده است. 

تهران در قدیم روستایی نسبتا بزرگ بود که بین شهر بزرگ و معروف آن زمان، شهر ری و کوهپایه‌های البرز قرار دارد. نخستین‌بار نام آن در زندگینامه «ابوعبدالله حافظ تهرانی» آمده ‌است. پس از حمله مغولان به ری و تخریب این شهر، تهران بیش از پیش رشد یافت و عده‌ای از اهالی آواره ری را نیز در خود جای داد.

انتخاب تهران به عنوان پایتخت از سوی آقا محمدخان قاجار چند دلیل داشت که مهم‌ترین آن‌ها نزدیکی به اراضی حاصلخیز ورامین و مجاورت آن با محل استقرار ایلات ساوجبلاغ بود. به علاوه ایلات غرب ساکن در ورامین، یعنی هواخواهان وی در حوالی تهران اقامت داشتند و جز این، تهران با استرآباد و مازندران که در حقیقت ستاد اصلی نیروهایش بود فاصله چندانی نداشت.

امروزه تهران مرکز وزارتخانه‌ها، اداره‌ها و مراکز علمی کشور است و هم‌اکنون نمایندگی‌های سیاسی بیش از ۹۰ کشور جهان در تهران و اطراف آن وجود دارد. موزه ایران باستان، کتابخانه ملی، مجموعه کاخ‌های پیشین، بوستان‌ها و فضای سبز را می‌توان از مکان‌های دیدنی تهران نام برد.

مراسم رونمایی کتاب «روایت تهران» از ساعت ١٧ شنبه (24 اسفندماه) در سالن ناصری خانه هنرمندان ایران به نشانی خیابان طالقانی، خیابان موسوی شمالی، ضلع جنوبی باغ برگزار می‌شود و حضور در این مراسم برای تمامی علاقه‌مندان آزاد است.


ایبنا