ضبط خاطرات ۲۶ هزار خانواده شهید تهرانی/ روایت‌ها امانت‌دارانه ثبت می‌شود


1674 بازدید

ضبط خاطرات ۲۶ هزار خانواده شهید تهرانی/ روایت‌ها امانت‌دارانه ثبت می‌شود

به گزارش خبرنگار حماسه و مقاومت فارس (باشگاه توانا)،‌ منصور احمدلو مدیر کل امور ایثارگران شهرداری تهران امروز در آئین افتتاح نخستین استودیو ضبط خاطرات ایثارگران، اظهار داشت: دفاع مقدس گنج تمام نشدنی است که از سرچشمه پرفیض ایثار، جهاد و شهادت تشنگان زیادی می‌توانند سیراب شوند به شرط اینکه در انتقال این فرهنگ امانت‌دارانه عمل کنیم.

وی ادامه داد: وقتی در یک نگاه کلی دفاع مقدس را با کشورهای جنگ‌دیده دنیا مقایسه می‌کنیم، شاید به وظایف خود بیشتر واقف شویم چرا که در بسیاری از کشورها شاهد این هستیم که جنگ‌های آنها به قداست دفاع مقدس نبوده اما کارهای نمادین مختلفی در این رابطه انجام می‌دهند؛ به عنوان مثال در موزه روسیه حتی دیده می‌شود که لباس فرمانده‌ جنگ نگهداری شده است.

مدیرکل امور ایثارگران شهرداری بیان داشت: اساساً قداستی که در عناصر شرکت‌کننده ما در دفاع مقدس بوده در سایر جنگ‌های جهان نبود لذا باید توجه بیشتری به اشاعه فرهنگ دفاع مقدس داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه مقدمه تعهد علم است، یادآور شد: علم و آگاهی لازمه تعهد است لذا برای ریشه‌دار شدن تعهد باید وقایع را همانگونه که بوده به نسل‌ها منتقل کنیم و لزوم آن اقدام امانت‌دارانه است.

احمدلو بیان داشت: شهرداری تهران توفیق داشته که تاکنون با 24 هزار و 480 خانواده شهید دیدار داشته باشد که در مجموع از 95 درصد خانواده شاهد شهر تهران سرکشی شده است؛ در این راستا 123 مسئول در امور ایثارگران نواحی شهرداری تهران در قالب 22 منطقه منصوب هستند.

وی خاطر نشان کرد: بازدید‌ مسئولان ایثارگران نواحی شهرداری تهران هفته‌ای 2 بار صورت می‌گیرد که در ادامه این جریان بر آن شدیم که خاطرات خانواده‌های شهدا را ضبط کنیم؛ در واقع استودیوی ضبط خاطرات تصویری ایثارگران، نخستین استودیو است که امروز افتتاح ‌شد.

مدیر کل امور ایثارگران شهرداری افزود: در مناطق 22 گانه تهران خاطرات خانواده‌های 26 هزار شهید ضبط و جمع‌‌آوری خواهیم کرد و همزمان با آن بعضی از این آثار قابلیت انتشار خواهد داشت. در حوزه تدوین و نشر طرحی داریم که این آثار به شکل نوشتاری و تصویری به عنوان منابع و بانگ اطلاعاتی در اختیار فیلم‌سازان و محققان قرار گیرد.

وی در خصوص جمع‌آوری این خاطرات گفت: در این موضوع وقایع جنگ آن طور که بوده ارائه خواهیم داد چرا که فرهنگ دفاع مقدس به قدری دلنشین است که نیازی به حذف و دخل و تصرف ندارد؛ حتی تلخ‌ترین آن وقایع هم حکمت دارد.

احمدلو در خصوص همکاری خانواده‌های شهدا با اداره امور ایثارگران شهرداری تهران، گفت: در این خصوص پس از اطلاع به خانواده‌های شاهد، این عزیزان اعلام اشتیاق و ضرورت کردند پس بنابراین در حال تدوین جدول زمان‌بندی دیدار با این خانواده‌ها هستیم؛ از سال آینده نیز در هر فصل سال یک کتاب منتشر خواهیم کرد.


فارس